Pjäxor för hög vrist. Åker K2 Mindbender 99ti

• Trådstartare Trådstartare DVA
  • Start datum Start datum

DVA

Medlem
Hej!
Jag letar nya pjäxor. Jag har ganska små fötter med hög vrist!
Idag har jag Nordica Speedmachine 120, 25,5 295mm. Det är mina gamla pjäxor som har hängt med ett tag. De klämmer väldigt över vristen och fötterna domnar. Jag letar efter pjäxor som passar mina höga vrister och ganska små fötter och som passar till mina skidor och åkstil (allmountain). Är medelgod åkare.
Jag är 182cm ca 90kg
Skidor: K2 Mindbender 99 ti 177cm
Bindningar: marker Griffon 13 ID B100

Vad har ni för tips? Jag åker till Hemsedal om tre dagar så jag får inhandla de ganska snabbt. Jag bor i Göteborg så tanken är att åka och prova, men skulle vilja ha lite tips av er vilka pjäxor jag skall köpa.
Sist jag provade hittade jag inte några (provade i riktig skidaffär) de blev antingen för stora eller för trånga över vristen, så skulle verkligen behöva tips!!

Har du stora problem med höjd över vristen får du nog räkna med att behöva anpassa skalet en del, åker du dessutom om tre dagar är det rätt bråttom att komma igång.

Tredelade pjäxor är i regel lättare än andra att plocka fram mer höjd på då radien på skalet går att ändra. Jag kan inte tala för andra men Skistore gör den operationen regelbundet.

Dalbello Krypton/Krypton AX, Atomic Hawx ultra/prime om du har smala eller mellanbreda fötter. Om du har stora fötter på alla andra ledder också, HV-pjäxor som Atomic Magna, Tecnica mach1 HV.

Sen kanske det räcker med att fixa pjäxan du har om de är i bra skick och sitter bra i övrigt, om det bara är vristen som är problemet? Trycka ut skalet över vristen, slipa ner boot board, tunnare sulor, klämma ihop innerskon i området över vristen, skära bort delar av innerskon över vristen eller helt enkelt en annan innersko.

'3-delade pjäxor' eg. full tilt eller dalbello.
Skalet är 'öppet' under tungan (svarta delen på bilden nedan) och där kan din höga vrist (om din höga vrist är någorlunda centrerad) sticka upp bäst den vill, spänn tungan över och kör.
#fwiw
20053_pic1c.jpg

Senast ändrad:
Hej!

Har haft samma bekymmer som dig med höga vrister, har även riktigt breda vrister (fotbolls vrister) och breda fötter. "Dalbello Panterra" hade jag innan. Var aldrig riktigt till freds med dem. Har nu köpt "Atomic Magna 130 S GW" som sitter som en smäck. Hawks serien borde lösa dina bekymmer.

Hoppas det löser sig, vet hur det är innan man hittar rätt pjäxa.

Jag har samma problem som du, och aldrig roligt att byta till ny pjäxa.
Mitt tips är att hitta en som passar din åkstil och som du generellt tycker sitter skönt. I och med att du planerar att investera i ett par nya pjäxor är det dumt att stressa fram något som ska passa för resan.

För mig landade det i en Lange RS 130 som jag fick värma och töja vid vristen/insteget. Jag fick även plana bort ett par millimeter i bootboarden och skära lite i innerskon. Efter ett par vändor till Alpingaraget sitter dom perfekt.

Har också breda fötter med hög vrist. För mig blev det Dalbello Panterra som sen har tryckts ut på bredden och andra ställen. Sen gjordes en Sidas sula som endast är ca 2 mm tjock vilket gett utrymme på höjden för min vrist.

Dalbellos tredelade skal funkar bra. Har riktigt höga vrister och kör Dalbello Lupo (+ Strolz) :)

Tack för alla grymma svar!!
Jag var och provade lite idag, försökte hitta Dalbello eller Full Tillt utan resultat, måste leta vidare.
Fick prova K2 BFC 120 GW, men upplevde de som lite mjuka (kanske svårt att känna i en varm affär) och lite för breda, den tryckte lite över vristen, men bättre än mina gamla, skulle vilja ha lite smalare men med högre vrist.
De kanske har Dalbello eller full tillt på SkiStar/stadium i Hemsedal att prova……..

Jag var och provade lite idag, försökte hitta Dalbello eller Full Tillt utan resultat, måste leta vidare.
Fick prova K2 BFC 120 GW, men upplevde de som lite mjuka (kanske svårt att känna i en varm affär) och lite för breda, den tryckte lite över vristen, men bättre än mina gamla, skulle vilja ha lite smalare men med högre vrist.
De kanske har Dalbello eller full tillt på SkiStar/stadium i Hemsedal att prova……..
Skistore brukar ha Dalbello hemma. Sen har ju Full Tilt gått in under K2 och de dessa verkar skistore ha i lager. Diverge, Method och Revolver är deras tredelade modeller.

Hur gick det för dig?
Hittade du någon modell som passade dig?

Tillbaka
Topp