Fot sned i pjäxa

tostgardh

Medlem
Fot sned i pjäxa
Tjena! Tänkte höra om någon haft liknande problem och löst det.

Jag har ett par nya Tecnica Cochise 130. Jag har värmt dem, samt köpt formad sula för fotvalvet. Har nu åkt 6 dagar i dessa efter att i tio år åkt 1-2 veckor per år i pjäxor som varit en storlek för stora (standardmisstaget?)

Dag 1-2 kändes superbra. Pjäxorna satt som berget och jag kunde åka mycket mer kraftfullt än tidigare.
Dag 3 börjar mina upplevda problem. Jag upplever att min högra häl liksom klättrar upp på insidan (vänster sida) av höger pjäxa och därmed snedställer foten utåt. Detta känns fladdrigt och jag förlorar både kraft och hälgrepp.
Min vänstra pjäxa känns fortfarande super där min häl känns placerad centralt eller nära utsidan av pjäxan och foten är snarare snedställd inåt vilket ger mig kraft i åkningen.

Jag åker på bredare skidor nu än tidigare (100mm enforcer, mot tidigare typ 65mm race), men det gäller ju såklart både höger och vänster fot :)

Med högerfoten upplever jag liknande problem i olika löparskor.

Tror ni jag kan få detta förbättrat, och isåfall hur?

Fot sned i pjäxa
Ja det kan du få fixat, jag åker också på ett par Cochise 130, är sjukt nöjd men behöver också fixa hälgreppet för att få ännu bättre grepp. Jag kommer ta pjäxan till våran lokala bootfitter, har du någon i närheten så rekommenderar jag starkt det! Då skär de ut en foam som sätts på utsidan av innerskon så att det blir mer tryck där du behöver mer fäste och grepp. Hoppas du hittar en bra lösning!

Fot sned i pjäxa
Sambon har ett par Cochise 105 och upplever delvis samma problem men i mindre grad. För henne är det dock mest märkbart vid turande då det blir mycket glapp som ger skav. Men det verkar röra sig en aning även vid åkning.

Får se till att få iväg henne för en bootfit då låter det som.

Fot sned i pjäxa
Tack för svar! Jag ska testa att ta dem till butiken där de inköptes, typ bästa bootfit i Gbg skulle jag tro (y). Dock funderar jag på lösningen. Enligt min känsla vill jag hålla högerhälen ut åt höger, så kanske ett tjockare hälgrepp på vänstersidan och smalare på höger då...

Tillbaka
Topp