Definitioner?

Ace_DG

Aktiv medlem
Definitioner?
En stilla tanke började sakta gro i min hjärna härförleden. Efter moget övervägande dristade jag mig slutligen att kalla mig BRANTÅKARE mot det tidigare mer prosaiskt allmängiltiga SKIDÅKARE. När jag nu läser om våra vänner BRANTÅKARNAS (ni vet vilka...) bravader på dessa sidor börjar jag undra. Vilka branter och ogudaktika avgrunder talar man egentligen om? Uttryck som KHE, galenskapsekvilibri och Lambadavarianter ventilleras friskt. Kort sagt vilka är dom i allt överskuggande kriterierna, EGENTLIGEN, för att få kalla sig BRANTÅKARE. För som nån FLACKÅKARE känner man sig ju ärligt talat inte. Har man måhända hamnat i fel klubb här!?
Man funderar ju...
/A

Definitioner?
Utan att vara del av det berömda och här ökända Brantåkarkollektivet har jag studerat fenomenet utifrån. Min tes är Brantåkarkollektivet för alltid är och kommer vara snabbast. I baren. Rappa ordväxlingar och giftiga repliker ger dem alltid segern. Men detta gäller endast i baren där ingen kan, eller ens vill, kontrollera sanningshalten. Hur brant eller vilka couloirer är ovidkommande. Frågan är alltså är du snabbast i baren? Och vill du verkligen vara en Brantåkare?

Definitioner?
Det finns ju egentligen bara en person att rådfråga i detta ärende: Den gammle brantåkaren.
Var och när han kommer att dyka upp igen är ju inte lätt att sia. Men i närheten av val d isrere är inte fel tippat.
Mig veterligen är det upp till var och en att kalla sig brantåkare om man vågar bära denna ädla titel. Min egen väg till detta ärofyllda uppdrag som amasadör för Brantåkarna var låg och farofylld. Men efter en säsong som Brantåkaraspirant blev jag krönt i en storslagen cermoni i val disere i vintras. Med luftexplosioner och kamelskins trummor kom jag in i denna värld för bättre levene.

Men som sagt tala med den gammle
och lev väl!

Definitioner?
Att vara eller inte vara brantåkare. Det är frågan.

Hur brant anser den gode Magnus vara ovidkommande. Så är dock inte fallet - det är snarare ytterst vidkommande.

Dock är det ju allt som oftast svårt för somliga människor att tro att det går att kombinera en någorlunda skriftlig (och ibland t o m underhållande) nivå med en kapacitet av att åka brant. Och däri uppstår problematiken. Är det som så att man skall bortse från all form av underhållningsvärde i konversationer går det att enbart rabbla lutningsprocent och knäböj; ein, zwei, drei och mer eller mindre kända crossisjongnamn och voilà; då blir det väldans trist. Har man fler strängar på lyran går det att konversera lite mer målande - oavsett om detta sker i helikoptern, baren eller i den fantastiska cybervärlden.

ACE, med all rätt kan väl alla som identifierar sig med uttrycket brantåkare använda det. Det är så välkommet så. Som sagt så är ju flackåkning den givna motsatsen.

Att sedan en stor del av de som kallar sig brantåkare också uppskattar trevligheter, fint väder och gott sällskap gör ju kanske att det blir än enklare att välja epitet... Dock är dessa saker inga oförenliga storheter. Så oavsett om "vinnarna" utses i baren, branten eller crossisjongen är brantåkarna med. Har alltid varit så och kommer alltid att förbli på det viset.

Jag är ju faktiskt övertygad om att det inte är givet att den som uppskattar lite mer avancerad utförsåkning måste vara trista och enstaviga.

/JCM
"Snart i en brant nära dig!"

Definitioner?
Ni som kallar er brantåkare kanske har lust att berätta vilka bergssidor och korridorer ni brukar åka, vem vet, kanske har jag också varit där och slöjdat, i så fall kanske man kan samla sig till den anrika brantåkarskaran.

Definitioner?
Vad fru ragnar säger är alltså att:
1 Jag tillhör en benskör generation
2 Jag är vara flakåkare
3 Jag betitlar mig ordvrängare och ironisk mästare av sällan skådad rang

Eller?

Har du snokat i mitt privatliv nu igen ragar?
Att du skulle ha så rätt kunde jag aldrig tro. Jag kan ju inte säga emot en puderskojare som varit i Cham tre säsonger.

Definitioner?
Så mycket trams på så kort tid har jag sällan skådat...

Brantåkaren är den skidåkare som sedan länge passerat "wannabee" stadiet. Han snackar inte om allt han skall göra och om alla bravader han utfört. HAN GÖR DET! Han spränger gränser, inte för att skryta på krogen utanför att det ger honom en inre tillfredsställelse. Han gör det ensam, eller i grupp med ett fåtal besläktade själar. Han är besatt av att pressa gränserna. Han älskar bergen djupt!

MVH/MM

PS! Han kan naturligtsvis lika gärna vara en Hon! DS.

Definitioner?
Slöjdning utan namedropping är lagom tramsande för en måndag. Lycka till med det branta levernet - eller radikala om nu någon föredrar det på det viset.

Definitioner?
Tja, det tar sig. Nån mer?
Essensen tycks i alla fall vara att, man måste komma till nån slags kärna av äkthet och övertygelse, och det kan rimligen bara uppnås genom oändliga vedermödor, svåra prövningar, ålder, upprepning och meditation i rörelse. Det sista är förstås min egen teori, och tål väl att, just det, kontemplera över.
Men som vanligt, vem bryr sig. Jä bare åk jä, var som helst (...nja) när som helst...jo.

Eder Ace DG

Definitioner?
Förövrigt skall inte all flackåkning föraktas!
När det gäller svett, mjölksyra och meditation går den årliga flackåkarutflykten mellan Sälen och Mora inte av för hackor!
/GNU

Definitioner?
Jag tror nog lugnt du kan kalla dig brantåkare, Ace. Utan risk för represalier av något slag.

Till Magnus76, JCash, RR, MM, m.fl kan jag bara säga att ni måste träffat på andra än riktiga brantåkare i baren. I baren sysslar alla brantåkare jag känner med helt andra saker än att skryta om senaste elvan i 70-graderskorridoren, stora älg-droppet eller nå"t. I baren handlar det, som alla riktiga brantåkare vet, om helt andra typer av galenskapsekvilibri. Den som tror att han (eller hon) kan leva på kanske flera timmar gamla bedrifter från berget när han (eller hon) sätter sin fot i baren är fel ute. Den sanna brantåkaren vet att det gäller att leva i nuet.

Magnus verkar definitivt inte vilja vara snabbast i baren och kommer antagligen aldrig att bli snabbast någon annanstans heller. Bar, sprit, KHE, expressiv näteklesiastik eller stenrå åkning - allt ha sin tid och plats. Men är man surfare och åker till ett platt Varberg och festar på waveclassic när Torö samtidigt går av med masthögt och klockren sidvind visar man ju tydligt hur man själv väljer.

Som en påminnelse till RR vill jag ockå påpeka att ironi är något som jag, och de flesta av mina brantåkarvänner, inte sysslar mycket med. Det måste vara något som kommit fram i betraktarens ögon.

Slutligen, JCash: att här börja gå in på vilka berg vi kört, hur radikalt och hur farligt vore ju precis att göra vad ni antagonister så innerligt verkar avsky - skryta om sina bedrifter på en plats där inget kan kontrolleras. Här gäller diskussioner och näteklisiastik och i baren KHE (som i ochförsig inte är att förakta på berget heller) spritdrickning och annan galenskapsekvilibri. Diskutera sina åk gör jag nog närmast på väg upp till nästa, vid matsäcksätningen och i allmänhet i nära vänners lag, vänner som vet vad som gäller.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Monokungen

Definitioner?
Oj oj oj, här skådas en frenesi och tangentbordshamrande som aldrig förr. Förlåt mig, jag hade ingen aning om att Brantåkarkollektivet verkligen tog epitet på allvar. Själv vill jag ju gärna kalla mig brantåkare men saknar modet. Men för att svara på inslagen fråga av Monokungen: Självklart är jag snabbast. Och då främst i baren.

Definitioner?
Vad är brantåkarkollektivet? Vad är allvar? Vad är ironi? Vad är sanning? Vad är monoski? Vad är snabbast i baren? Syns där Magnus! Å koka kaffet...

Definitioner?
Jag vill påstå att det som diskuteras här är inte en, men Två saker samt huruvida det ena utesluter det andra.

Påstående:
Är man en brant djävel på berget så intar man sitt dagliga Delirium medelst SUGRÖR och allsköns tillbehör, och tvärtom , är man en RIKTIGT BRANT OCH HAL DJÄVEL I BAREN då är man förmodligen full med skit(snack) vad det gäller aktiviteter på BERGET.
Empirisk studie:
Efter att ha försatt mig själv i situationer där arten av mina handlingar gjort att jag förtjänat ovanstående epitet, omväxlande av den ena, omväxlande av den andra typen (iförd den rosa ledartröjan, red"s anm.), samt däremellan snabbt växlat, ibland inom loppet av endast ett fåtal timmar, kan jag presentera en
Slutsats:

EN FÖRENING AV DESSA HANDLINGAR/EPITET ÄR INTE BARA MÖJLIG, DE EXISTERAR I EN I HÖGSTA GRAD NÖDVÄNDIG SYMBIOS, DÄR DET ENA KRÄVER DET ANDRA FÖR ATT EXISTERA, FÖR ATT UPPNÅ NIRVANA.

Ett visst rus kan uppnås om endast en ingrediens står att tillgå, ibland hjälper det om man överdoserar kraftigt, men för att vara BRANT en längre tid krävs en rejäl mix av BERG/BAR, det visste redan den Gamle Elan.

"Summa summarum så är det så att brantåkare är den skidåkartyp som man vill åka skidor med. Som provar nya saker, hänger med på nya grejer och vill utvecklas."

Vill inflika till Herr Rangnar här att BRANTÅKARE KAN va den skidåkartyp man vill ha bredvid i baren, som visar en nya smaker och har full koll på var man kastar paraplyer och sugrör och som alltid hänger med på en bar underkropp och visar en nya ställningar.

Check!

Definitioner?
Jag vill påstå att det som diskuteras här är inte en, men Två saker samt huruvida det ena utesluter det andra.

Påstående:
Är man en brant djävel på berget så intar man sitt dagliga Delirium medelst SUGRÖR och allsköns tillbehör, och tvärtom , är man en RIKTIGT BRANT OCH HAL DJÄVEL I BAREN då är man förmodligen full med skit(snack) vad det gäller aktiviteter på BERGET.
Empirisk studie:
Efter att ha försatt mig själv i situationer där arten av mina handlingar gjort att jag förtjänat ovanstående epitet, omväxlande av den ena, omväxlande av den andra typen (iförd den rosa ledartröjan, red"s anm.), samt däremellan snabbt växlat, ibland inom loppet av endast ett fåtal timmar, kan jag presentera en
Slutsats:

EN FÖRENING AV DESSA HANDLINGAR/EPITET ÄR INTE BARA MÖJLIG, DE EXISTERAR I EN I HÖGSTA GRAD NÖDVÄNDIG SYMBIOS, DÄR DET ENA KRÄVER DET ANDRA FÖR ATT EXISTERA, FÖR ATT UPPNÅ NIRVANA.

Ett visst rus kan uppnås om endast en ingrediens står att tillgå, ibland hjälper det om man överdoserar kraftigt, men för att vara BRANT en längre tid krävs en rejäl mix av BERG/BAR, det visste redan den Gamle Elan.

"Summa summarum så är det så att brantåkare är den skidåkartyp som man vill åka skidor med. Som provar nya saker, hänger med på nya grejer och vill utvecklas."

Vill inflika till Herr Rangnar här att BRANTÅKARE KAN va den skidåkartyp man vill ha bredvid i baren, som visar en nya smaker och har full koll på var man kastar paraplyer och sugrör och som alltid hänger med på en bar underkropp och visar en nya ställningar.

(undertecknad är numera Fischersponsrad Hattvältare)

Check!

Definitioner?
Sluta kivas nu små barn. Brantåkare, flackåkare? Vad menas med detta bergets rasism? Kan inte alla vi skidåkare leva lyckliga i en underbar symbios på berget? Speciellt i dessa tider behöver vi hålla ihop och visa varandra kärlek! Så svälj stoltheten och kalla alla skidåkare istället!
Kärlek till alla skidåkare där ute!

Var är alla skidåkarinnor så att vi verkligen kan visa varandra kärlek!

Definitioner?
Du var en tårdryande fin summering, skit-morten. Vi borde ses och bli bjudna på lite shots av toplessservitrisen någon gång.

Om jag inte fastnar på Maui kanske jag hinner ner till Valmisery innan snön smälter.

HitMe

PS.
Skoj med tre "s" i toplessservitrisen. Bonuspoäng tilldelas den som hittar ett svenskt ord med tre "o" i rad.
DS.

Definitioner?
Det kanske skall vara "barunderkropp", dvs den delen av bardisken som brantåkaren ser efter att ha tillbringat eftermiddagen i baren istället för i branten?

Definitioner?
Javisst, RR. Det är därför jag skrev att det var skoj. För att själv plocka hem min egen utlovade bonus levererar jag nu också biooorganisk kemi. Tre "o" och inget går att ta bort (i enlighet med svenska stavningsregler) utan att helt förändra ordets innebörd.

Barunderkropp är för övrigt i det närmaste en förutsättning för väl genomförd KHE. I tillräckligt branta vänners lag sker dock hela showen snarare på bardisken än under.

HitMe

Definitioner?
Det har väl kommit av sig lite i detta forum.
Det var ju inte hur vida RR och gnu skulle kunna omvandla orden bar underkropp till ett ord barunderkropp, vilket är ett ord som jag inte hittat i salo.
Då jag själv är av den mening att en bar underkropp är ett mycket trevligt inlägg under en kväll i Hattens tecken. Är väl själv en nyttjare av detta trix, men det är klart en tillfullo lärd mästare är man ju inte...hör ju heller inte hit.

Men hurruvida en Brantåkare, av dignitet, skall behärska detta trix är jag klar över ty detta är ju en av de grundvalar Brantåkar konsten vilar på. de andra är ju: Stor kunskap om Eldningstrix, Stor eller god kunskap om kvinnors anatomi, mycket god kunskap om hur en öl på bästa sätt skall förtäras samt kunskap om hur en skida på bästa sätt skall kantas i och utanför de preparerade områdena.
Då en viss mångd socialkompetens spelar in är ju ett själklart kriterium. Då det finns Skidåkare som saknar detta eller som skiter i detta gör ju att det går att skilja en skidåkare ifrån en Brantåkare.
Detta visar ju att alla brantåkare följdaktligen är skidåkare men utav en högre rang.

Definitioner?
jag är naken. jag är naken, nu. faktum är att jag aldrig varit så naken som jag är nu. jag kollar på A bit of Madness filmad av Dick Barrymore, där Frake Bare huck"ar den första "tripple-twisting-quadrupple back sommersault""en i världshistorien, och jag är naken. jag är naken.

Definitioner?
Det är sorgligt, RR att tro att allt skall kunna hittas i böcker. Det är den typen av inställning som antagligen är en av de saker som hindrar dig från att lyfta. Genom att kombinera tidigare kända saker, som man kanske kan hitta i en bok, kan vi nå nya höjder, hitta nya kunskaper och lyfta mänskligheten ett snäpp till. Att välja alla sina ord ur SAOL är nog lite som att låta sin skidåkning äga rum endast i regi av SLAO.

Vi som kombinerar, trixar, vrider, vänder, uttnyttjar det gamla maximalt, men också bygger nytt, vi kallar oss ibland brantåkare.

Så RR, kasta av dig din trångsynthet och fria dig från de bojor du låtit kulturen du lever i fjättrat dig med. Se ett steg vidare och våga. Våga ta staget upp i det okända. Här uppe är sikten klar, det är radikalt, men samtidigt tryggt, men framför allt, här uppe är det brant som fan.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Monokungen.

Definitioner?
Jag tycket att RR har all rätt att vara Glad.
Det är jukul för honom. RR verkar ju inte vara det alltid, det är ju en fördel som vi "höhö-mono-"vi är rätt tuffa"-killarna från Sveriges framsida" har.
Jag är glad för din skull RR. Välkommen till ett bättre vetande. Du gör ju helt rätt med att "bita ifrån när vi kör med dig"(muraren) men du kanske kan se lite poitivare på allt i framtiden nu när du är glad eller?

MVH Danne DieHard "the master of disaster the king of swing the ayatolla of rockn`Rolla"

Definitioner?
Jag, visste inte att det var en fisketävling, med beten, krokar, hullingar och håvar. Jag identifierar mig inte heller med en fisk särskilt ofta och tänker mig inte såsom simmande omkring i en liten fiskdamm. Men, som man känner sig själv käner man kanske andra, RR. Se till att komma ur dammen innan isen lägger sig.

Jag är glad att du är glad, förresten. Att göra folk glada är min specialitet, även om det ibland blir skräckblandad förtjusning.

HitMe

Definitioner?
Det är med odelat nöje jag tagit del av de sista dagarnas verbala pajkastning. Att redan nu, innan den första snön definitivt har målat de vida vidderna i norra Dalarna i en skimmrande vit nyans, försöka avsluta debatten, vore att gå händelserna i förväg. Men jag vill ändå ta chansen att sammanställa en delsummering i kampen mellan bergen, baren och tevesoffan.

En otvivelaktig förutsättning för att bli betraktad som Brantåkare (observera här att jag väljer att se definitionen från en utomståendes vy, dvs. inte vad man själv tror sig vara utan vad man uppfattas som) är enligt min mening följande.

Jag väljer att börja med bergen.

- Brantåkaren utövar aktiviteter i sluttningar som av betraktaren uppfattas som en oöverstiglig utmaning att ens beträda.

- Brantåkaren utövar dessa aktiviteter på ett sådant sätt att betraktaren känner ett starkt sting av avund och önskar han/hon kunde utföra detsamma.

När det gäller baren gäller motsvarande aktiviteter, men jag vill påstå att dessa inte är en förutsättning eller kan ersätta momenten i bergen. De kan dock betraktas som en fullt möjlig kombination.

Vad som gäller avseende tevesoffan vore högst olämpligt att gå in på i detta forum med tanke på den oerfarenhet som präglar vissa skribenters inlägg.

MVH/MM

Definitioner?
...tamm taramm tarammm...rulla in en boll å låten rulla
Har ni kul bojs, för jag inte sett nåra guuurls än.
I a f har jag ändrat min sida lite. "Skidåkare, på VÄG mot hygglig BRANTHET, sen mer än 35 år".
Känns bra.
/A

Tillbaka
Topp