Delaminerade skidor! hjälp!

mwikner

Medlem
tjena!
har ett par völkl mantra (den svarta modellen) som jag tycker sjukt mycket om. problemet är att jag lyckades kracha med dem förra säsongen vilket ledde till att nosen på den högra skidan delaminerade. jag har köpt skidorna begagnade så kan inte lämna in dem i någon affär och få ett par nya... så undrar om någon vet hur man kan laga skidorna hemma? alla ideeer är till hjälp

peace

Mina har hållit i 3 säsonger. Eller iofs så var det en bräda men samma konstruktion vilket fall. Limma med två komponents låt torka i minst 24 timmar under högpress. Så gör vi där jag jobbar oxå. Lagade en bräda förra säsongen som används mycket och det verkar hålla. Var hel senast igår...

//H

ok tack så mykcet.. funderade på om man skulle sätta på nogot runt med.. som typ ett skydd.. finns det till mantraskidorna?

tack så mycket annars

Hoppas bara att det inte gått in vatten i skidorna... Inte kul när trät rötnar.
Jag limmade mina skidor förra året, eller rättare sagt lämnade jag in dem i shopen i Hamra och de limmade dem men det höll bara några dagar.

Använd Araldit när du limmar skidan. Använd INTE snabbepoxy eller liknande som blir sprött när det stelnar.

Trodde det var klart att det var Aralidit jag menade....

Shit Postillion gav mig öl igen....

//H

trehundrasextigrader sa:
var får man tag på araldit?
Lite större OK/Q8-mackar bla. Det finns lite olika versioner av "araldit"-limmer också, även på ok/q8 har de flera varianter att välja mellan. De flexibla/bra brukar ha långa härdningstider. Kommer inte ihåg hur produktnamnen angav detta.

-peace
/r

Du bör ha araldit av den sorten som tar 24 timmar att härda. När du limmar så värmer du limmet och skidan med varmluftsistol. Var lite försiktig med skidan så du bränner den för hårt. Limmet blir som vatten och tränger in i alla eventuella spickor eller håligheter. Spänn ihop med tvingar och klossar som fördelar trycket. Jag brukar också fortsätta värma en stund efter jag har satt lagningen i press men det krävs lite handlag för att få skidan varm men inte för varm. Dom som lagar proffessionellt brukar ha eluppvärmda plattor som värmer skidan under limmandet då blir det enklare. Lycka till

Jag snackade med nån i telefon för länge sedan, på Hanson i Åre tror jag de var som sa att de brukade använda värme plattor som var 140 grader medans de limmade i ett dygn. Efterssom jag inte har värmeplattorna så har jag haft ett par gamla sicklar som presskossar och försökt värma dem med varmluftspistolen. Jag vågar inte värma på för hårt med pistolen för jag är lite skraj att man ska värma upp så att det börjar släppa någon annan stans. Säg att det ska vara ordentligt varm, nästan hett men inte brännhett. Ser du förändringar i ytan på skidan är det för varmt. Jag har laga 4 par skidor på det här sättet, limmat både avslitna stålkanter , belag och sidokanter och det har faktiskt hållit.

Det finns väldigt många olika sorters epoxi med olika viskositet, härdningstid osv. Värmer gör man oftast för att epoxin skall härda snabbare eller få en viss 'seghet' efter tillverkarens rekommendationer.

Se bara till att använda skyddshandskar (engångs kirurghandskar text) och ta av dig dom så fort du får minsta spill på dom. Epoxin går snabbt igenom handsken och kan ge allergi.

/R

Tack för bra info i tråden om lagning av delaminering. Jag har en kompletterande fråga, har lite bråttom då jag ska ta med mig skidorna på en skidresa om ett par dagar. De fick en stenskada på ena kanten och belaget som fixades fint på verkstaden men det uppstod, gissningsvis efter värmning, en ca 10 cm lång och dryg 1-2 mm vid delaminering på ovansidan invid lagningen som jag tänkte fixa själv nu ikväll då jag inte hinner lämna in dem igen. Visst borde alkylatbensin fungera lika bra som aceton för att torka ut springan innan jag limmar?

Tack för bra info i tråden om lagning av delaminering. Jag har en kompletterande fråga, har lite bråttom då jag ska ta med mig skidorna på en skidresa om ett par dagar. De fick en stenskada på ena kanten och belaget som fixades fint på verkstaden men det uppstod, gissningsvis efter värmning, en ca 10 cm lång och dryg 1-2 mm vid delaminering på ovansidan invid lagningen som jag tänkte fixa själv nu ikväll då jag inte hinner lämna in dem igen. Visst borde alkylatbensin fungera lika bra som aceton för att torka ut springan innan jag limmar?

Deltagarna i tråden har tydligen numera gått i pension men nån snäll personal på boendet kanske läser upp dina frågor för dem. 😉

Hahaha, ja det blev lite trådarkeologi! Såg att tråden var från 2007 men tänkte att det ändå var bättre att fråga här än att starta en ny tråd. Hursomhelst låter jag bli den alkylatbensin 4-takts som jag använt i stormköket för såvitt jag förstår innehåller den en del tillsatser, troligen lite olja så det får bli aceton.

Tillbaka
Topp