Demolerade Mantra

Bruz

Ny medlem
Demolerade Mantra
Igår anlände jag till Aspen, och efter att jag fick mitt försenade bagage kom jag äntligen upp på berget i förmiddags. Första åket blev en lång pistad backe och jag kände mig som kung där jag kryssade mellan amerikanska tjockisar på mina Völkl Mantra. Men rätt som det var så började högerskidan vibrera och slet sig loss. Jag klarade mig bra, men det gjorde inte min högerskida, skulle det visa sig. När jag kom fram till den såg jag hur de båda lagren i skidorna hade slitits isär, hela vägen från nosen till främre bindningen. Typ som om när man tar en dubbelmacka och gör två stycken enkelmackor av den.

Jag frågade mig runt i skidbutiker, men de sade att Völkl bara kör med ett års garanti. Detta är kanske rimligt, men det känns grymt orättvist för mig - eftersom mina skidor är 05/06:or köpta på eftersäsongen 2006, och jag endast har kört med dem en vecka i Val Thorens och några dagar i Åre innan jag kom hit. De är använda sammanlagt alltså runt 10 dagar (det var allt jag hann med 2007).

Min fråga till er är om ni tror att jag kan få några förmåner från Völkl. Om skidorna hade varit 2007:or så tvivlar jag inte på att jag hade fått ett par nya direkt. Å andra sidan är mina skidor bara använda i 10 dagar, och vad som har hänt med mina skidor ska inte inträffa på väldigt många säsongers användning. Man kan ju anta att det är ett fabrikationsfel, och som kund tycker jag att jag borde bli ersatt, oavsett om garantin har löpt ut eller inte.

Jag kan också nämna att jag plockade fram mina Scratch FS från 05 efter att jag hade förstört mina Mantra, och då kunde man se att bindningen hade fått sig en smäll så att den ena skistoppern hade lossnat. Man kan alltså anta att skidorna mottog en oöm behandling under flighten. Tror ni att detta faktum kan hjälpa mig till ersättning?

Tacksam för svar.. Jag vill inte vara utan liknande skidor länge till nu när jag är här och det snöar som fan. De ska ersättas snarast!

Demolerade Mantra
fan va synd för dig!! mina polare här har katana var av 3 möjliga par så har tre par gått sönder!!! de har vart runt och frågat om reklamation men ingen kan hjälpa, så det som finns kvar är att vända sig till völkl och få ett par nya! gå direkt till agenten el liknande om butiken du köpt de på bråkar me dig!! visa kvitton mm!!

lycka till!

Demolerade Mantra
Nu är det så att enligt Konsumentköplagen så har du 2års reklamationsrätt på det du köpt (med förutsättning att du köpt det i sverige) och då är det butiken som är ansvarig, inte Völkl
Och du måste ha kvitto eller något motsv som kan bevisa att du köpt skidorna.
Så prata med butiken där du köpt dem.
Eller ring CombiSport i Motala (som är distr för Völkl i Sverige) och prata med dem.

Demolerade Mantra
De har höjt det till tre år nu, och jag har för mig att det gäller för hela eu. Men det kan ju lätt bli en utdragen process, varar som ska skickas hit å dit osv. Antagligen lite meckigt från usa. Du har ingen försäkring som täcker skidorna? http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=691

Om skadan skedde under flighten så skulle du egentligen ha anmält det på flygplatsen, vet inte hur det funkar i efterhand. Men även det blir lätt en utdragen process.

Senast ändrad:
Demolerade Mantra
Ska inte vara några problem att reklamera en delaminering då detta snarare visar på en miss i konstruktionen snarare än våld från ägaren. Ta kontakt med en butik i Aspen som säljer Völkl så bör dom kunna hjälpa dig.

Demolerade Mantra
vet att hemförsäkring täcker stöd oav skiodor. evt dock inte om det täcker skador. det här med extra försäkring till skidorna är bara bullshit.

Demolerade Mantra
Anders_Nilson sa:
Nu är det så att enligt Konsumentköplagen så har du 2års reklamationsrätt på det du köpt (med förutsättning att du köpt det i sverige) och då är det butiken som är ansvarig, inte Völkl
Och du måste ha kvitto eller något motsv som kan bevisa att du köpt skidorna.
Så prata med butiken där du köpt dem.
Eller ring CombiSport i Motala (som är distr för Völkl i Sverige) och prata med dem.
Rätta mig om jag har fel men efter 6mån måste du bevisa att det varit fel på varan, större företag brukar dock va rätt måna om sitt rykte så de borde gå.
Fick ut nya PE 1.5år efter köpet, utredningen tog hela sommarn men fick nya lagg lagom till denna säsong.

Demolerade Mantra
v-larsson sa:
vet att hemförsäkring täcker stöd oav skiodor. evt dock inte om det täcker skador. det här med extra försäkring till skidorna är bara bullshit.
Varför?

Jag landa pà en sten efter ett dropp och krascha kanten pà mina 7 dagar gamla skidor, helgen efter hämtade jag ut ett par nya skidor i shopen. Tycker det är ganska bra faktiskt att slippa betala en massa i sàna lägen.

Demolerade Mantra
Det ska bara vara att limma och nita ihop dem.

Kompisens mantra släpte likadant, fast bakifrån. Lämnade in dem och de tog 150 kr för att dränka dem i lim och sen sätta 3 st nitar längst ut (en anledning varför k2 har det som standard...)

Demolerade Mantra
Blackriverpaint sa:
v-larsson sa:
Varför?

Jag landa pà en sten efter ett dropp och krascha kanten pà mina 7 dagar gamla skidor, helgen efter hämtade jag ut ett par nya skidor i shopen. Tycker det är ganska bra faktiskt att slippa betala en massa i sàna lägen.
Vadå? Fick du ut det på försäkringen eller som reklamation?

Demolerade Mantra
Tack för svaren! Nu nska jag bara vara här i en månad till, och vad jag förstår så komemr det att ta riktigt lång tid för att få någon ersättning från Völkl. Jag får se vad jag gör, men just nu lutar det mot att köpa ett par nya skidor och försöka fixa någon ersätning från Völkl i efterhand.. Jag vill ju ha några fetingar att glida runt på här..

Demolerade Mantra
Anders_Nilson sa:
Blackriverpaint sa:
v-larsson sa:
Varför?

Vadå? Fick du ut det på försäkringen eller som reklamation?
Försäkringen. Extra försäkring fràn Elvia för skidorna som kostar typ 30 chf när skidorna köps.

Demolerade Mantra
Ja, det kan jag säga att det är.. jag har mailat svenska argenturen men har inte fått svar än. Idag hittade jag 08 Völkl Mantra 184 cm som jag inte har sett nånstans innan (just 184an verkar vara riktigt slutsåld) för 600 dollar på 25% rea. Så jag tror att det blir ett köp imorgon trots allt, för jag kan inte vänta på¨att Völkl ska ge mig ett par nya skidor när jag bara är här 1 månad. Får se vad som sker.. Det är ju surt om Völkl beslutar sig för att skicka mig ett par nya mantra när jag redan har köpt ett par redan! Men men..

Demolerade Mantra
Varför inte köpa någon annan skida istället då??

//H

Senast ändrad:
Demolerade Mantra
För att jag gillar Mantran! Det blev ett köp till slut, och efter ett snack med den svenska agenturen visade det sig att jag får pengarna tillbaka för mina kraschade gamla skidor. Så det blev en gratis uppgradering till årets modell och en bättre längd! Tack för alla svar.

Demolerade Mantra
Bra!

Varför finns inte detta bra tillmötesgående från tillverkarens sida på snowboardmarknaden.. Kolla bara på burton: Går brädan sönder 10 dagar efter 1 år efter den tillverkades så får du ingen ny. Det är kasst !

Dock finns det ju mindre märken som har bättre service, men burton är katastrof..

Demolerade Mantra
Nosskire sa:
Bra!

Varför finns inte detta bra tillmötesgående från tillverkarens sida på snowboardmarknaden.. Kolla bara på burton: Går brädan sönder 10 dagar efter 1 år efter den tillverkades så får du ingen ny. Det är kasst !

Dock finns det ju mindre märken som har bättre service, men burton är katastrof..
Som nämnts tidigare så gäller konsumentköplagen, så länge du inte köpt varan i "fel" land, har du även gjort dig illa eller fått något förstört t ex. en bindning pga. bräda/skida som gått sönder gäller även produktansvarslagen.

Du har ju reklamationsrätt (3år) även efter garantitiden gått ut men du måste kunna visa att det var fel på produkten redan från början.

Konsumentens möjligheter när varan er felaktig är följande:

-Konsumenten kan hålla inne betalningen.

-Kräva av näringsidkaren att felet avhjälps.

-Begära en felfri, ny vara av näringsidkaren.

-Konsumenten kan begära att få ett prisavdrag.

-Konsumenten kan begära ersättning för nödvändig reparation han eller hon har varit tvungen att göra på varan.

-Köparen kan begära hävning av köpet och att få tillbaka pengarna.

-Köparen kan begära skadestånd.

Det största problemet är alltså att bevisa att varan varit felaktig redan från början om den gått sönder efter garantitiden gått ut.

Mer om konsumentköplagen:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1990:932

Tillbaka
Topp