Den stora bindningstråden

PNyberg sa:
Sammmyboy sa:
Okej, då har jag en fråga: Vilken bindning idag har den absolut högsta elasticiteten?(frågvis bara) Och hur står sig exempelvis ett par dukes mot p18 i denna fråga? Jag har blivit kär i p18 pga den låga stå höjden men alla mina kompisar som absolut är raka motsatsen till prylnördar påstår att jag borde strunta i dem eftersom jag inte kommer märka någon skillnad men jag vill nog påstå motsatsen!
P18 har bäst elasticitet. Ståhöjd tycker jag har en del att säga för snökontakten. Dukes känns som styltor i jämförelse. Hade man kunnat gå med en p18 hade jag aldrig haft en annan bindning (cast??)
Sitter ett par dukes på mina puderlagg, Ska köpa en mer all-mountain orienterad skida och har fastnat för P18 som bindning till dessa! Men om man >*RÅKAR KROCKA*< kör väldigt fort och inte hinner med och skidan slår i är det inte lättare att kraften som genereras då sliter upp topsheetet hela vägen ner till coren? Jämför med en Duke då! Jag vet inte, leker med hypotesen att det skulle bli så och inte att själva tådelen bara spricker som de förmodligen(i mitt huvud) skulle göra på ett par dukes?

Jätte flummigt och dåligt formulerat men hoppas ni fattar!

Vattendroppe: Jag vill alltså slippa höjningen som den där skenan ger!

Input på elasticitet som verkar vara hette ämne här.
För att få en skida att flexa "perfekt" används ofta glidres elelr plattor under bindingarna så att flexet ska bli jämnt.
Dett används ju oftast på pistskidor och raceskidor.

MEN, när folk åker puder. Då är de hårt mot hårt så att säga :)
Så tänk på hur du sitter fast i skidan innan du blir lurad av en försäljare som säger att den är "styv under foten" eller liknande...
Nämligen med en Look P18 får du ut mest av skidan (och dig själv å dina knän) UTAN att använda några glidplattor.

Vattendroppe sa:
PNyberg sa:
P18 har bäst elasticitet. Ståhöjd tycker jag har en del att säga för snökontakten. Dukes känns som styltor i jämförelse. Hade man kunnat gå med en p18 hade jag aldrig haft en annan bindning (cast??)
http://runmfd.com/mfd-alltime-rossignol-look-system/

Tungt, men det går ;) (I och för sig bygger den ju en del på höjden...)
http://casttouring.com/products/sii-touring-system-look-and-head/

Ær mer intresserad av detta :)

Om någon kunde bena upp skillnaderna mellan dom olika tech-bindningarna så hade det varit fint. Är ju helt obegripligt när man tittar på dynafits hemsida. Vad är skillnaden mellan Radical och Vertical? Är enda skillnaden mellan ST och FT om det finns en platta mellan tå och häldel? Är TLT Speed Radical och TLT Radical samma bindning men Speed utan skidbroms?
Sen undrar jag om ni som använder tech-bindningar utan broms tycker att skidan glider omkring när ni skall ta på den? Eller finns det något smart trick för detta?

Ang tech och skillnader.

De största variationerna bygger på hur bindningarna är uppbyggda, mängden metal/plast vilket påverkar pris/hålbarhet, bredd på stoppers, platta ingen platta, justering din mm.

Ang ta på techbindning utan stoppers.
Man trycker ner tå delen av pjäxan rakt ner i tådelen på bindningen. Vilket resulterar att det inte blir någon framskjutande kraft vilket sker i vanliga alpinbindningar. Därför är det inte så jobbigt att inte ha stoppers. Givetvis på hårt underlag kan skidorna glida iväg innan man hunnit sätta fast tån...

hanchi sa:
Ang tech och skillnader.

De största variationerna bygger på hur bindningarna är uppbyggda, mängden metal/plast vilket påverkar pris/hålbarhet, bredd på stoppers, platta ingen platta, justering din mm.

Ang ta på techbindning utan stoppers.
Man trycker ner tå delen av pjäxan rakt ner i tådelen på bindningen. Vilket resulterar att det inte blir någon framskjutande kraft vilket sker i vanliga alpinbindningar. Därför är det inte så jobbigt att inte ha stoppers. Givetvis på hårt underlag kan skidorna glida iväg innan man hunnit sätta fast tån...
Varför skulle man inte vilja använda stoppers? Onödig bredd?

Vattendroppe sa:
Sammmyboy sa:
Varför skulle man inte vilja använda stoppers? Onödig bredd?
Vikt. Smidighet när man ska ha upp alltet på en (vandrings)ryggsäck. Marginellt lättare att bygga ankare med. Men framförallt brukar det vara vikt.
Vad säger man när skidan tar sig ett eget åk då?

"fan borde sommartränat och kört med stoppers"

nä skämt o sido, vad väger ett par stoppers egentligen? ett par hundra gram? knappast märkbart?

Sammmyboy sa:

nä skämt o sido, vad väger ett par stoppers egentligen? ett par hundra gram? knappast märkbart?
Ska man kötta av 3000 höjdmeter i en "push" är man nog glad att slippa 100 gram extra. De använder leashes istället. (Finns det något bra svenskt ord för det? Koppel låter fel...)

Vattendroppe sa:
Sammmyboy sa:

Ska man kötta av 3000 höjdmeter i en "push" är man nog glad att slippa 100 gram extra. De använder leashes istället. (Finns det något bra svenskt ord för det? Koppel låter fel...)
Fångrem!
TLT speed Radical väger väl 341g och TLT Radical FT knappa 599 så 158g/fot x väldigt många steg på flerdagarsturer tex. Men är dom identiska annars? Ser väldigt snarlika ut på bild frånsett stoppern och en extra platta under tådelen på TLT Radical FT.
Går det att eftermontera stopper på Speed Radical om man kommer på att man vill ha det?

DrJ sa:
Fångrem!
TLT speed Radical väger väl 341g och TLT Radical FT knappa 599 så 158g/fot x väldigt många steg på flerdagarsturer tex. Men är dom identiska annars? Ser väldigt snarlika ut på bild frånsett stoppern och en extra platta under tådelen på TLT Radical FT.
Går det att eftermontera stopper på Speed Radical om man kommer på att man vill ha det?
Här ska jag inte svära på att jag har rätt sådär på rak arm, men det är väl lite olika hålbild och nej, det går inte att eftermontera stoppers på speeden.

Vattendroppe sa:
DrJ sa:
Fångrem!
Här ska jag inte svära på att jag har rätt sådär på rak arm, men det är väl lite olika hålbild och nej, det går inte att eftermontera stoppers på speeden.
Hm är du säker på det? Hålbilden alltså? Tittar man på bilder och läser specsen så ser dom väldigt lika ut och dom skriver "jig/template optimized at the toe (just 4 screws instead of 5)" på båda bindningarna.

Men fan pojkar, träna lite! 158gramX3500/steg=1106000gram. 1106kg va? Det är en vanligt benpass bara för en stopper...

DrJ sa:
Hm är du säker på det? Hålbilden alltså? Tittar man på bilder och läser specsen så ser dom väldigt lika ut och dom skriver "jig/template optimized at the toe (just 4 screws instead of 5)" på båda bindningarna.
Som jag skrev är jag långt från säker på det, så du har nog rätt ;)

Sammmyboy sa:
Men fan pojkar, träna lite! 158gramX3500/steg=1106000gram. 1106kg va? Det är en vanligt benpass bara för en stopper...
Jag vet inte hur seriös du var, men det där sättet att räkna på funkar inte :P

Vattendroppe sa:
DrJ sa:
Som jag skrev är jag långt från säker på det, så du har nog rätt ;)

Sammmyboy sa:
Jag vet inte hur seriös du var, men det där sättet att räkna på funkar inte :P
Jag räknar uppför berget gubben, inte neråt! Det är simpel tränings teknik antal lyft per ben och vikt

Sammmyboy sa:
Äsch vem försöker jag övertyga. Sysslar du något med styrkelyft?
Ja. Och jag har en högskoleutbildning i biofysik. Det vill säga teknisk fysik med biologiinriktning.

Muskelverkan är inte linjär (eller hur man nu bäst beskriver det, jag utvecklar). Det är jobbigare med en 80 kg squat än vad det är med 8*10 kg squat. Det är därför det är populärt att maxa ut när man är ute efter att enbart bygga muskler. Fler reps leder till bättre konditionsträning. Men om man har ett fast antal reps så är det inte svårt att räkna ut hur stor sillnad 158 gram ger. Här kan jag också tillägga att 3500 steg tar väl en på't ungefär runt 1000 höjdmeter, mycket beroende på terräng förstås.

Dessutom har du inte tagit med i beräkning att det är skillnad på att släpa upp något på fötterna än något på ryggen. Jänkarmilitärerna brukar räkna med att varje kilo på foten är ungefär ekvivalend med 5 kg i en ryggsäck vid marsch (tyvärr har jag inte källan till det på rak arm). Riktigt så illa lär det inte vara när man går med skidor i och med att du låter skidan glida fram utan att behöva lyfta hela doningen i varje steg, men det är skillnad.

Och för att avsluta, lägg till det där "extra benpasset" ovanpå 10-15 styckna redan genomkörda så får vi se hur pigg du är på stoppers då! ;) Visst ja, du får nog kör ett kondispass på varje styrkepass också, det går trots allt inte rakt upp hela tiden.

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Sammmyboy sa:
Äsch vem försöker jag övertyga. Sysslar du något med styrkelyft?
Ja. Och jag har en högskoleutbildning i biofysik. Det vill säga teknisk fysik med biologiinriktning.

Muskelverkan är inte linjär (eller hur man nu bäst beskriver det, jag utvecklar). Det är jobbigare med en 80 kg squat än vad det är med 8*10 kg squat. Det är därför det är populärt att maxa ut när man är ute efter att enbart bygga muskler. Fler reps leder till bättre konditionsträning. Men om man har ett fast antal reps så är det inte svårt att räkna ut hur stor sillnad 158 gram ger. Här kan jag också tillägga att 3500 steg tar väl en på't ungefär runt 1000 höjdmeter, mycket beroende på terräng förstås.

Dessutom har du inte tagit med i beräkning att det är skillnad på att släpa upp något på fötterna än något på ryggen. Jänkarmilitärerna brukar räkna med att varje kilo på foten är ungefär ekvivalend med 5 kg i en ryggsäck vid marsch (tyvärr har jag inte källan till det på rak arm). Riktigt så illa lär det inte vara när man går med skidor i och med att du låter skidan glida fram utan att behöva lyfta hela doningen i varje steg, men det är skillnad.

Och för att avsluta, lägg till det där "extra benpasset" ovanpå 10-15 styckna redan genomkörda så får vi se hur pigg du är på stoppers då! ;) Visst ja, du får nog kör ett kondispass på varje styrkepass också, det går trots allt inte rakt upp hela tiden.
Jag filmar och lägger upp det här sen för att det är viktigt att hävda sig själv!

Nä men det klargjorde ju ett och annat biofysikern!

Kul tråd. Nåt som jag undrar är om det bara är jag som stör mig på att så många freeride-bindningar bygger så mycket på höjden. Mina gamla Marker Comp.14 från 2007 har ju vad jag förstår inga motsvarigheter, åtminstone inte i Markers egna sortiment vad jag kan se. Provade ett par Marker Jester Schizo och jag kände mig just schizo att behöva stå på en ca 25mm hög bindning... var tog kontakten med skidan och snön vägen...?

Rich sa:
Kul tråd. Nåt som jag undrar är om det bara är jag som stör mig på att så många freeride-bindningar bygger så mycket på höjden. Mina gamla Marker Comp.14 från 2007 har ju vad jag förstår inga motsvarigheter, åtminstone inte i Markers egna sortiment vad jag kan se. Provade ett par Marker Jester Schizo och jag kände mig just schizo att behöva stå på en ca 25mm hög bindning... var tog kontakten med skidan och snön vägen...?
Salomons sth-serie, look's pivot och tyrolia är det som gäller om man vill stå lite lägre än marker

Tycker även att vi borde lyfta fram kneebinding in i leken.
(hemsidan är sjukt ful..men det är faktiskt ett seriö...hahahaha.... hmm hmm.. seris´...... , fokusera nu!.. SERIÖST MÄRKE!)
http://www.kneebinding.com/KB-HomePage.aspx

Den ska, enligt de själva, hålla fast den aggressiva (antar att många känner igen sig i det ordet ;) ) åkaren men samtidigt släppa om man ramlar på ett sådant sätt att man annars hade slitigt av sitt inre korsband.
Intressant produkt som jag hoppas kan få testa inom en snar framtid :)

Jarle sa:
Rich sa:
Salomons sth-serie, look's pivot och tyrolia är det som gäller om man vill stå lite lägre än marker
Tack för tips Jarle!
Såg även att det kommenterats lite i tråden om Dukes ståhöjd så jag verkar inte vara helt ensam... :rolleyes:

BUMP!

hur passar Look P18 130mm på en skida med 116mm midja? (Moment bibby)

kommer dom sticka ut eller funkar de? tänker att dom blir ju någon mm bredare eftersom dom inte är mittmonterade..

kebacken sa:
BUMP!

kommer dom sticka ut eller funkar de? tänker att dom blir ju någon mm bredare eftersom dom inte är mittmonterade..
Alltså va?

130mm är ett mått för stoppers. De kommer alltså att sticka utanför skidans kant, vilket allmänt är rätt bra. Själva bindningen(tå + häldel) är inte 130mm bred, vilket nog inte är så svårt att föreställa sig.

Det kommer alltså gå helbra, yay.

Dekadent sa:
kebacken sa:
BUMP!

Alltså va?

130mm är ett mått för stoppers. De kommer alltså att sticka utanför skidans kant, vilket allmänt är rätt bra. Själva bindningen(tå + häldel) är inte 130mm bred, vilket nog inte är så svårt att föreställa sig.

Det kommer alltså gå helbra, yay.
Nu kommer jag inte ihåg hur mycket stopperna viker in men annars så kan de ta i när du svänger. Hade varit bättre med 120 eller 115 mm...

kebacken sa:
BUMP!

Jag kör XXL, alltså 115mm broms, på 118mm midja och det passar grejt. 130 funkar nog oxå men som Hasse säger kommer framhörnet av stoppern närmare snön i sväng.

kebacken sa:
BUMP!

Som redan sagt så är det inga problem, kör själv med 110 stoppers på mina 98 mm tjocka skidor, inga problem. Okej de kan "sära" på sig ibland när man bär dem.

men helvete hade ju hoppats på att komma hem med ett enhälligt uttlåtande av freeride-juryn - men ikke.
fan. då blire inget då!!

mätte precis skidan där gamla stioppersan korsar skidan å dom är 118, men om manmäter kroken på stoppersanra så bör de nog vara 115 istället för 130.

Tillbaka
Topp