Sammmyboy sa:
Äsch vem försöker jag övertyga. Sysslar du något med styrkelyft?
Ja. Och jag har en högskoleutbildning i biofysik. Det vill säga teknisk fysik med biologiinriktning.
Muskelverkan är inte linjär (eller hur man nu bäst beskriver det, jag utvecklar). Det är jobbigare med en 80 kg squat än vad det är med 8*10 kg squat. Det är därför det är populärt att maxa ut när man är ute efter att enbart bygga muskler. Fler reps leder till bättre konditionsträning. Men om man har ett fast antal reps så är det inte svårt att räkna ut hur stor sillnad 158 gram ger. Här kan jag också tillägga att 3500 steg tar väl en på't ungefär runt 1000 höjdmeter, mycket beroende på terräng förstås.
Dessutom har du inte tagit med i beräkning att det är skillnad på att släpa upp något på fötterna än något på ryggen. Jänkarmilitärerna brukar räkna med att varje kilo på foten är ungefär ekvivalend med 5 kg i en ryggsäck vid marsch (tyvärr har jag inte källan till det på rak arm). Riktigt så illa lär det inte vara när man går med skidor i och med att du låter skidan glida fram utan att behöva lyfta hela doningen i varje steg, men det är skillnad.
Och för att avsluta, lägg till det där "extra benpasset" ovanpå 10-15 styckna redan genomkörda så får vi se hur pigg du är på stoppers då!

Visst ja, du får nog kör ett kondispass på varje styrkepass också, det går trots allt inte rakt upp hela tiden.