den värsta prylsporten av de alla - skidåkning!

• Trådstartare Trådstartare M8E
  • Start datum Start datum

M8E

Ny medlem
Vad är det som håller på att hända ?
Skidåkning håller på att bli den värsta prylsporten av de alla.

Livsstilsreklamen har tagit över. Vem vill inte associera sig med Kaj Zackrisson, eller någon annan extremåkare som befinner sig någonstans långt uppe i Alaska på sina AK rocket. Marknadsförare har tagit över skidåkningen och har förvandlat den från en naturupplevelse till att sitta och jämföra midjebredd och bindningssystem hemma i TV-soffan, framför den senaste skidfilmen.

Inse faktum:
90 % av alla inlägg på detta forum handlar skidlängder, vridstyvhet, pilotsystem, fatskis, twintip, freeride, racecarv... och andra kreativa marknadsföringsåtgärder.

Byt inte skidor i år, låt Salomon & CO kvävas ett tag!

90% ??
Ta inte i så du skiter på dig.

Visst, sporten är dyr.. men det finns ett gäng andra sporter som är minst lika dyra i rent prylmässigt. Golf, segling, fallskärmshoppning... you name it!

Ok, 90% var lite i överkant, jag erkänner....
men håll med om att det dominerar!

Vad ska man annars disskutera om?

Det är ju svårt att beskriva en upplevelse. Och efter de tär väll utrustningen man använder närmast till hands.

va fan...det är väl sånt skidåkning handlar om ?

Prylar –Jag älskar de!

Vad är väl underbarare än att slänga ner ett par nya lagg i skidboxen och styra norrut i trygg förvissning om att de kommer att lyfta åkningen till nya höjder, och faktiskt gör det. Den som inte har ett passionerat förhållande till prylar, gizmos och grunkor har nog bara för dåligt material. Diskutera detta med Er materialförvaltare.

Det ligger riktigt mycket i det du säger!

Handen på hjärtat; Hur många av oss som har/vill ha ett par Fickraketer eller liknande har verkligen nytta av en sådan skida..?

Visst, bland folket som hänger här är andelen långt större än bland skidåkare i allmänhet...

Men jag kan iaf räkna mina dagar i bottenlöst puder per säsong på ena handen...om man ska göra en säsong i Alperna eller staterna så är det naturligtvis mer nödvändigt med ett par fetingar.

Sen är det också givetvis en ekonomisk fråga...om jag hade pengarna skulle jag nog ha alla skidor som fanns ;)

Ett litet exempel:
Var i Lindvallen i helgen och åkte. Härligt svenskt januariväder med temperaturer runt noll och halv storm gjorde att den enda snön som låg på backen var kanonsnön som dessutom var stenhård. Inte världens roligaste, men ok. Lite mer tryck på kanterna och det var åkbart.

När jag hoppar av liften ser jag en kille på ett par 2 meter långa AK Rocket precis på väg att ge sig i kast med "pudret" i Gustavbacken.

Givetvis sticker det lite i ögonen när någon har flashigare grejer än en själv, men så är det att vara svensk. (Jante Rules.)

Nu har jag nog sagt emot mig själv och kommit fram till följande:

Låt folk åka på vilka grejer de vill. Har man pengarna så kan man väl få köpa vad man vill...?

Fred.
//Lindgren

bra talat lindgren! bra grejjor e alltid bra grejjor o har man pengar så varför inte?

Du har då inte sett mycket av världen och framförallt inte sportens värld...

Har du hört talas om motorsport, du vet motorcyklar, bilar, flygplan och båtar. Här kan man börja snacka prylsporter och stoora pengar.

Nya skidor går ju bara loss på 6-7 000 :- för en normalt begåvad friåkare. Vad är det? Nej, släng dina gamla tråkiga plank elller bräda och investera i en sprillans ny utrustning. Kan inte tänka mig ett bättre sätt att förbruka mina slantar på...

That´s all kids! / MM

(Dumma frågor får dumma svar...)

Mountain_Man vill du ha ännu ett dumt svar?

Vet utav egna erfarenheter, även fast familjens budget sällan varit riklig, att tävla alpint kostar fan så mkt mer än 6-7 tusen.
Du kan ju räkna med resor på runt 10-15 om du vill ha en bra försessongsträning sen ska du inte ha ett par skidor. Minnst tre.

Och det var också detta som gjorde att jag började ta min alpina tävlan med en klackspark.
Slalom är en djevla snobbsport och den enda tanke som ekar i mode-råttornas tomma skallar är:
"Den som har mest prylar när han dör vinner!"

Skemt och sido, håller klart med att det har blivit för pryliriktat. Det känns som man inte kan ha kul om man inte har nya schyssta grejjer :(

*kjAmIz*

Nej, jag tycker nog att golfaren har det hårdare. Inte för att jag är ngn golfare eller så men jag tror inte du ser så många golfare som kutar runt med träningsoverall från -92 och klubbor från ännu tidigare. Dock inte en helt ovanlig syn i vilken skidbacke som helst (ja då menar jag förstås skidkläder och lagg från dessa dagar :-)

Jag har personligen två kompisar som har fått blöta fötter på grund av att pjuxen sprack av ålderdom. Inte ofta man hör om golfare som kommer in för att bagen gav upp i sömmarna.

Sedan är ju skidor rätt vänligt inställt. Du får köpa liftkort i vilka backar som helst. Inga krav på medlemskap (vissa skidklubbar har förvisso egna träningsbackar där de reserverat vissa tider men det finns nästan undantagslöst "allmänhetens åkning"). Du behöver heller inte klä dig på nåt speciellt sätt för att få åka. Inga "gröna kort" behövs det heller.

//Kämpa dö, Mjälloms brö`

Håller med! Köp bra grejor från början, lägg alla pengarna och kraften på resor och andra nöjen i stället, och när du sedan byter lagg efter ett antal år blir det en WOW upplevelse. Istället för att köra och försöka känna skillnader på några mm i bredd på skidorna.
Men och andra sidan varför skulle inte skidåkare bli materialister i dagens samhälle där alla är så fixerade på hur man uppfattas av andra att de glömer och vara sig själva.

So be it

Vill helst inte kalla golf för sport, och sen känner jag INGEN som har trasiga pjux :)

Lite allmänt ang konsumtionen...

"Totalitär kamp för miljön och en gröna stabil framtid framför en orgie i slumpmässig konsumtion med den judeokristna västerländska samhällsbilden i centrum...
Kampen består inte i att tomt skriva på en lista och skicka iväg den ihopp om att den fruktansvärda djur industrin bara skall försvina i ett moln av rök, magi må vara vackert i sagorna men i verkligheten sker ingenting av sig själv, man måste ta till strid... För att vinna en strid mot den västerländska konsumtions ideologin krävs enighet, beslutsamhet och en vilja av stål, detta kan enbart uppnås genom förenandet av alla naturens förkämpar mot den nya världsordningen som likt en cancer förtär vår planet... Allt för länge har mäniskan förstört vår jord och inte tagit vårt ansvar och vårdat vår eviga moder, vi måste slå tillbaka nu innan vi har förstört vår planet för all framtid, kampen måste fortsätta... Det är dags att ta ställning, vill ni stödja den ignoranta värld där miljöproblem ignoreras i hopp om att dom skall försvinna och växa upp där era barn inte längre kan plocka svamp i skogen pga toxiska ämnen i grundvattnet, eller vill ni ha en värld där natur, kultur och personlig utveckling ligger till grund, där vi kan njuta av en frisk levande natur av mångfald och evighet...
Valet är vårt, men vi måste ta det innan verkligheten inte längre går att ignorera, Gaia blöder, och bara vi kan lägga om hennes sår..."

... enligt vissa andra.

Tänkte bara flika in lite info:

Jag spelar golf, har klubbor från tidigt 80-tal, inga golfskor, en bag som ser ut som en ICA-kasse och inte ett enda rutigt plagg, förutom min gamla flanellskjorta då förstås!
Golf är en sport förresten, om man kan kalla Boxning sport så kan man nog påstå att de flesta aktiviteter som innefattar fysisk aktivitet klassas som sport.

Mvh...

Ja, nog är det lite prylsport alltid... Men lite av tjusningen med nya prylar är att de kittlar fantasin och får en att drömma om feta puderåk på branta berg. När man står och smeker sina nya skidor är det mer ett substitut för en verklig resa, man drömmer och hoppas och diskuterar. Eftersom antalet semesterdagar är begränsat får vi stackars hårt arbetande skidfantaster nöja oss med det...

dyrt...jovisst, livsstil det oxå men inte lika prylfixerat som golf och dess accosuarer som nog överstiger prylutbudet i skidåkningen ganska ohotat.
så tyvärr blev det lite fel där

Vill man ha ett par nya skidor så vill man självklart veta andra personers erfarenheter och så. Du ska inte säga att skidåkning är den största prylsporten av dem alla. Det finns mycket värre, tex MTB!

Tillbaka
Topp