Designa hjälm

Designa hjälm
Hej!

Jag har en skidhjälm som jag haft i 2 år och börjar tröttna på det helsvarta utseendet. Jag har sett på YouTube hur andra designar sina hjälmar själva. Har någon erfarenhet av att designa hjälmar och/eller som kan komma med tips på vad man bör tänka på när man gör det?

Hälsningar
Filip

Designa hjälm
Jag vet att man ska vara försiktig med att pimpa hjälmar då färg och klister från klistermärken kan ha negativ effekt på plasten.

Designa hjälm
Hmps sa:
Jag vet att man ska vara försiktig med att pimpa hjälmar då färg och klister från klistermärken kan ha negativ effekt på plasten.
Men det gäller gamla plastvarianter som inte används längre i kombination med argare klister på märkena.

Se köpguiden här på freeride: https://www.freeride.se/kopguide-hjalm/
där det står såhär:
"Och nej, klistermärken försämrar inte kvaliteten på hjälmen. Eller för att förtydliga. Moderna hjälmar med nutida klistermärken gör inte det. Detta är en modern skröna. Förr i tiden när hjälmar gjordes av ett annat material och klistret på klistermärken inte var vattenbaserat kunde det påverka molekylstrukturen i plasten och försämra skyddet, och många försäkringsbolag hade klausuler mot just klistermärken på hjälmar."

Så kolla att inte ditt försäkringsbolag har nån utdaterad klausul mot det och kör.

Jag har själv funderat på om jag ska köra klistermärken eller om jag ska spraymåla, har redan motivsprayat en skatehjälm och blev mycket nöjd.

Designa hjälm
Vahca sa:
Hmps sa:
Men det gäller gamla plastvarianter som inte används längre i kombination med argare klister på märkena.

Se köpguiden här på freeride: https://www.freeride.se/kopguide-hjalm/
där det står såhär:
"Och nej, klistermärken försämrar inte kvaliteten på hjälmen. Eller för att förtydliga. Moderna hjälmar med nutida klistermärken gör inte det. Detta är en modern skröna. Förr i tiden när hjälmar gjordes av ett annat material och klistret på klistermärken inte var vattenbaserat kunde det påverka molekylstrukturen i plasten och försämra skyddet, och många försäkringsbolag hade klausuler mot just klistermärken på hjälmar."

Så kolla att inte ditt försäkringsbolag har nån utdaterad klausul mot det och kör.

Jag har själv funderat på om jag ska köra klistermärken eller om jag ska spraymåla, har redan motivsprayat en skatehjälm och blev mycket nöjd.
Ja men se där. När jag körde cross för ett antal år sen var de förbud mot klistermärken på hjälmarn. Tror de kan ha varit av försäkringsskäl. Tack för info

Designa hjälm
Förbud mot klistermärken vid racing är också för att man inte ska kunna dölja skador. Hjälmen besiktigas ihop med fordonet och båda skall vara felfria ur säkerhetssynpunkt.

Tillbaka
Topp