Det blir en snowboard!

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 80259

Guest
Det blir en snowboard!
Jajamen, alla dessa bilder och filmer har fått mig att inse vilken otroligt clean sport det är.
Måste bara ha en sån där haschplanka att leka runt på i vinter, som variation till skidåkningen.

Användningsområde: park, bonk och stonk
Kollat in Burton Custom som verkar vara brädornas rolls royce men att lägga 6000kr på en bräda + bindningar och skor känns "sådär" när jag pysslar en hel del med skidor också.

Fattat att brädan ska vara 20cm kortare än mig, så något kring 150-160 vore fint.
Läst många andra trådar men de gör mig bara mer förvirrad. Finns det någon bräda där ute som funkar för mig?

Burton Clash, 2999kr
Burton Primo, 3999kr är den värd den extra tusingen?
Burton Stigma 3499kr. Hm!

http://www.junkyard.se/mega/product.aspx?pid=37617&g=a&m=c&lbid=0&lcid=14|301
http://www.junkyard.se/mega/product.aspx?pid=37542&g=a&m=c&lbid=0&lcid=14|301

Eller jag kanske ska kolla in något annat märke?
Spelar det roll vad man har för bindningar, tips på dem också?

Pinn´s tråd var förresten jäkligt bra..

Senast redigerad av en moderator:
Det blir en snowboard!
Ett enda tips....Vill du inte lägga för mycket pengar så ska du SKITA i Burton. Dom har inte bättre kvalitet och tar överpriser för att dom är störst.

Vad har du för skostorlek?

Angående bindningar:
Rome, Drake, Nitro och Union gör bra bindningar. Satsa på något lite dyrare där. Mitt tips är Rome 390. Utan att tveka den bästa bindningen jag testat/ägt.

Bräda...Det finns massor med brädor som skulle fungera för dig.
Men satsa på en twin om du bara ska leka och parka. Inte en fööör mjuk dock då du med din enda bräda vill kunna åka lite också. Men allt beror lite på din skostorlek.

Det blir en snowboard!
Fooorum!!! T.ex en Manual, de är sjukt mjuka, med det är ju skönt om du skall ha den att jibba och leka runt med, och den är i klass med Burton Dominant, som också är en mjuk twintip, har du små fötter ta en Forum manual, med lite större fötter ta en Burton Dominant! dessa är inte speciellt dyra heller.

Bra att du testar bräda, du ska se att du kommer att bli räddad upp ur skidträsket. en till omvänd själ. halleluja..:D

Det blir en snowboard!
Haha ja men alla säger ju att den är så bra!?

Tyckte inte burton såg allt för dyrt ut jämfört med resten, men kanske inte är så insatt.
Annars känns det ju som ett märke man kan lita på och som funnits med ett tag.

Min skostorlek är ungefär 42 beroende på skor förresten!
Spelar skor någon roll eller ska jag ta det som passar bäst?

Junkyard och boardstore har jag kollat in men har för mig att det finns lite fler webshops med brädor.. vad heter dom?

Det blir en snowboard!
felix sa:
Haha ja men alla säger ju att den är så bra!?
Nejdå, det är absolut inget fel på en Burton Custom. Det är bara att gå lite väl långt att kalla den för "brädornas rolls royce". Custom är rätt mycket en standardbräda som kostar tusenlappen mer hos Burton än motsvarande tech hos många andra märken.

Det blir en snowboard!
nitro har sköna brädor enligt mig, men har en kompis som har burton clash och han verka nöjd. www.boardstore.se har grymma priser enligt mig

Senast ändrad:
Det blir en snowboard!
Jag har för mig att stigma är en tjejbräda.. funkar säkert fint endå, men av dom du funderar på så skulle jag iallfall satsa på Primo, den verkar faktiskt riktigt intressant!

Det blir en snowboard!
Hallå hallå och tack för svaren!

Nu tror jag ja vet hur jag gör. Backcountry.com har förra årets jeremy jones bräda för 264.48$, det blir ca 1700kr + frakt. Räknar med tull/moms så en 2500kr totalt vilket jag tycker verkar rätt bra?

Fanns även förra årets Custom för 349.47$, alltså 2300 ungefär.
Vad tror ni? Känns som att jag tjänar rätt bra på att beställa därifrån...

Längderna jag siktat in mig på är 151;an.

http://www.backcountry.com/store/BUR1669/Burton-Custom-Snowboard.html
http://www.backcountry.com/store/BUR1657/Burton-Jeremy-Snowboard.html

Det blir en snowboard!
jag har en helt sproilans burton uninc som jag vill bli av med. har inte kört på den en ända gång någon kan få köpa den av mig till ett bra pris.

Det blir en snowboard!
Äh, det sket sig med brädan från backcountry... den tog slut idag! Surt, 1700kr + frakt och moms för en Jeremy Jones hade inte suttit helt fel. Nu kollar jag istället in Burton Love och Fix från blue-tomato.com.

Blir troligtvis nån av dom... någon som vet om båda har EST eller bara FIX´en?
Love är ju nån femhundring billigare, men Fix har ju nya 0 camber formen som ska vara grym i parken. Blir den omöjlig att svänga runt med i pisten?

Det blir en snowboard!
Här föds ännu en snowboardåkare (Yeah!)
Men ska du statsa på snowboard så skulle jag inte köpa burton.
Burton har en tendens att falla isär på en säsong.
Men åkmässigt så är de suveräna.

Extrem, K2, GNU, Rome, Santa Cruz är några av mina favoriter.

Det blir en snowboard!
Burton har då så klart grym garanti. Bara att reklamera så får man en ny...

//H

Senast ändrad:
Det blir en snowboard!
Felix, Felix, Felix.. Jag blir ledsen! Vill du åka bräda gör du som alla andra skidåkare och köper ett par hendryx ;)

Det blir en snowboard!
Precis som Hasse säger, Burtons garanti är en av de bästa. Knäck den och du får en ny i princip. Inget
ont om Burton, har själv haft en men du får mer för pengarna om du köper en bräda från ett "mindre"
märke tex Nitro, Rome, Forum, K2, Battaleon etc.. Själv älskar jag Sapient!

Senast ändrad:
Det blir en snowboard!
Vet inget om Burtons garanti för mina grejer har hållt jättebra fast jag har kört rätt hårt med min dominant o triad bindningar. Men det kan ju så klart variera!

Senast ändrad:
Det blir en snowboard!
Burton Custom + Cartel bindning. 3000 från mig.. Har även en sjukt fin Unity Pride liggandes.
Går att diskutera priserna om du kan motivera :) Det du inte ska göra, är att köpa nytt om du inte hittar något über erbjudande. Det finns ALLTID bättre saker beg till bättre priser. Oavsett. Jag skulle aldrig köpa fabriksnytt längre eftersom det finns team åkare som kränger brädor till höger och vänster i nästan nyskick för en spottstyvel..

Angående Burtons garanti. Det är faktum att burton grejor går sönder oftare än andra märken, framförallt deras bindningar men även brädor. På bindningar har de livstids garanti på nästan allt så det är inga bekymmer alls. Men på brädorna är det bara 1 år ! Och dem är stenhårda på den fronten. T.om små företag som Unity har 2 år så burton är snåla...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp