Detta med FPS...

Vannish

Medlem
Detta med FPS...
Har nyss införskaffat en GoPro Hero 3 Silver. Har dessutom en systemkamera Nikon D3100. Både kommer tas med till Japan till vintern och kommer filma med båda två, troligtvis mest med Gopron.
Har läst och hört att många rekommenderar att köra 4:3 vid skidåkning för att få med lite mer av det man ser framåt. Problemet blir när det kommer till FPS. Har förstått att det underlättar om man har samma FPS eller såna som kan delas med varandra.

Tex kan min systemkamera filma i 1080/30, 720/30, 25, 1080/24 osv.

Har även läst om detta med PAL och NTSC, men vad skulle fungera bäst för mig egentligen?

Är det 1080/24 på systemkameran och 960/60 på Gopron
Eller ifall jag skippar 4:3 ska jag då köra 1080/30 på systemkameran och 720/60 på Gopron eller 50/25? För vad är egentligen skillnaden numera om det är i datorn/nätet filmerna kommer vara till största del?

Många frågor, men hoppas att det finns några som har svaren! Tack på förhand

Detta med FPS...
Med tanke på att du troligen inte kommer sända ut filmen i något tv-nät så är frågan om PAL/NTSC ovidkommande. Troligen vill du ändå ha högre upplösning än deras SD-standarder. Jag tycker personligen 720 är en bra avvägning mellan filstorlek och fps. Se bara till att du kör samma upplösning på båda kameror, alltså inte 1080 på den ena och 960 på den andra. Och se för allt i världen till att inte köra 4:3 på den ena och 16:9 på den andra.

I min tankevärld är 4:3 så förlegat att allt videomaterial som visas i det formatet automatiskt får mig att tro det är gjort på 90 talet, oavsett om det finns fördel med annorlunda synfält med hjälmkamera. Du kommer dessutom aldrig få helskärm på en laptop eller tv med 4:3.

Fps-talen 25, 30, 60, 120 är alla interlacedformat (t.ex. 1080i), innebär att bilden i själva verket består av dubbelt så många "halvbilder" där man visar varannan pixelrad från varje halvbild och att två halvbilder bildar en frame.

24 fps (och eventuella multiplar av det) är ett progressivt format (t.ex. 1080p) där varje frame precis som på en filmrulle är en komplett bildruta.

Skillnaden mellan interlaced och progressivt är att interlaced har jämnare övergångar flyter på bättre än progressivt, men att progressivt å andra sidan ger en mer dramatisk känsla. Tänk sitcom vs. långfilm. Vad man föredrar är högst personligt.

Använd gärna fps-tal som är multiplar av varandra, t.ex. 30 och 60 fps, men det är inte livsnödvändigt.

Detta med FPS...
Tack för svaret! Förstår precis hur du tänker kring 4:3. Jag har ju inte prövat detta själv men bara fått höra av såpass många att det är lite lättare att ställa in kameran vid åkningen om man kör det. Men håller helt med dig kring hur det ser ut! Allra helst filmar jag ju i 720/60, eftersom jag får bästa fpsen då. Och isf kan jag ju även filma i 720/30 på systemkameran!

Varför ska man inte blanda 1080/720? Är det för att det ena kommer se bättre ut eller finns det andra aspekter?

Okej, kan ju pröva lite vad jag själv anser passa mig bäst angående fps som du skriver. Men att PAL/NTSC inte spelar någon roll, innebär det då att skillnaden på 50 och 60 fps är så liten att man inte märker den?
För annars borde väl mer FPS = bättre (nästan iaf)?

Detta med FPS...
Franklin sa:
Fps-talen 25, 30, 60, 120 är alla interlacedformat (t.ex. 1080i)

24 fps (och eventuella multiplar av det) är ett progressivt format (t.ex. 1080p)
Va? FPS är inte kopplad till interlaced/progressive...
60 fps kan vara antingen progressive (60p) eller interlaced (60i) tex.

Behöver inte vara svårare än såhär med FPS:
* Filma bara i progressive (p).
* Bestäm dig sen för om din slutgiltiga film ska spelas upp i 24p, 25p eller 30p. Biostandarden är 24 och den jag föredrar.
* Vill du ha slow-motion av dina gopro-klipp filmar du i högre FPS än ditt slutformat. Så med 60p som sen spelas upp i 24p får du rejält med slow-mo och med 30p uppspelat i 24p får du lite mindre slow-mo. Vill du ha ännu mer slow-mo använder du en plugin, tex Twixtor.

Senast ändrad:
Detta med FPS...
Hur gör man om man vill ha "ramped slow-motion", oftast vill man kanske inte ha ett helt klipp i slow-motion utan endast vissa delar av vissa klipp?
Väljer man vilket slutformat man vill ha annorlunda då?

Detta med FPS...
J-P sa:
Franklin sa:
Fps-talen 25, 30, 60, 120 är alla interlacedformat (t.ex. 1080i)

24 fps (och eventuella multiplar av det) är ett progressivt format (t.ex. 1080p)
Va? FPS är inte kopplad till interlaced/progressive...
60 fps kan vara antingen progressive (60p) eller interlaced (60i) tex.

Behöver inte vara svårare än såhär med FPS:
* Filma bara i progressive (p).
* Bestäm dig sen för om din slutgiltiga film ska spelas upp i 24p, 25p eller 30p. Biostandarden är 24 och den jag föredrar.
* Vill du ha slow-motion av dina gopro-klipp filmar du i högre FPS än ditt slutformat. Så med 60p som sen spelas upp i 24p får du rejält med slow-mo och med 30p uppspelat i 24p får du lite mindre slow-mo. Vill du ha ännu mer slow-mo använder du en plugin, tex Twixtor.
Nu är detta emot nästan allt annat jag hört så håller mig lite reserverad till detta än så länge. Har nästan bara fått tips om att köra med samma format och allra främst samma (eller delbara) fps. Jag kommer vara på en väldigt basic/hobby-nivå och kommer inte sitta i timmar för att få ihop filmer.

Detta med FPS...
Hej
Ang FPS (bilder per sekund) så stämmer det att det inte har någonting med intelace = "halvbild" eller progressive = helbild.
Ur bildkvalitet så är alltid en progressiv bild att föredra, ett klassiskt exempel är 720p ger bättre stabilare bild
framför 1080i iallafall när det är rörelse i bilden. 720p har även högre bitrate därav väljer många HDTV leverantör att sända i1080i

Att rekommendera eller använda 24 bilder beroende på att det är "filmstandard" Bluray mm känns lite sådär...
Man ser tydligt speciellt i sidpanoreringar att 24 bilder/sek ger ganska kraftig ryck i bilden, vissa gillar det dock detta just för att vi är van att film ser ut så. Och kanske använder det just för att skapa "filmkänslan"

Men min bok spela in i så högupplösning och FPS som kameran klarar och du har minne till i ditt fall 1080p 30 bilder, om det är ren bild kvalitet du är ute efter.
Och självklart ska du filma i 16:9.

/Micke

Senast ändrad:
Detta med FPS...
miol11 sa:
Men min bok spela in i så högupplösning och FPS som kameran klarar och du har minne till i ditt fall 1080p 30 bilder, om det är ren bild kvalitet du är ute efter.
Och självklart ska du filma i 16:9.
Alltså, spela in i den frame rate som du är ute efter!

Det blir inte "bättre" kvalite för att du har högre frame rate.
Tex: Spelar du in i 60p och sen inte vill ha slow-mo så kommer du ha material som har kortare slutartid än den optimala. I detta fall kommer du då få ett "sämre" material än om du direkt spelat in i den FPS du kommer ha i slutproduktionen. Med GoPro kanske det inte spelar någon roll eftersom vi ändå inte har manuella kontroller för slutartid. Men rent generellt så är detta en allmänt vedertagen regel..

Fast det är ju en avvägning såklart och jag safear oftast själv och kör i högre FPS

Detta med FPS...
Det är ju just detta att man får så olika svar. Inte direkt lätt att veta vilka man ska lita på!

J-P sa:
Om man tar detta tex, om jag skulle filma i tex 60fps men kommer på att mitt slutgiltiga ska vara i 24fps, blir det detta väldigt svårt?
Nu kommer jag antagligen inte göra något sådant, kommer bara köra på den fps som jag filmat i. Blir antagligen inte något värre än att fixa lite i iMovies. Dessutom kommer jag inte veta när jag vill ha slow-mo.

Så kör väl allra troligast på 720/60 på gopron och 720/30 på kameran. Och blir det för kasst med gopron med det så prövar jag 4:3 istället

Detta med FPS...
Jag tycker du har fått ganska samstämmiga svar på slutet. Dessutom beror detta på hur avancerat redigeringsprogram du har. Så återigen, man bör filma progressivt och man kan filma i högsta fps för att vara beredd på det mesta i redigeringsväg men skapar samtidigt stora och tunga filer att hantera. Däremot tycker jag att man bör satsa på 1080, stor kvalitetsförbättring.

Så med Adobe Premiere Pro och en arbetshäst till dator (Dell M4600 som går som proffessionell 3D-Cad och Indedign och Photoshop burk) kan vi filma i 1080p och 50 fps. Filmerna görs i 1080p 25 fps pal. Sonens Macbook pro med premiere elements går på knäna med ett sådant material.

Anders

Detta med FPS...
Ang 1080 eller 720p beror det väl på vart man tänkt visa filmen?

T.ex så står det ju här på freeride att de rekommenderar 720p för bäst resultat. Eller går det att ladda upp i 1080p, eller skalar den ner till 720p ändå? Om den skalar ner så är det ju onödigt att filma i 1080p

Detta med FPS...
jcca sa:
Ang 1080 eller 720p beror det väl på vart man tänkt visa filmen?

T.ex så står det ju här på freeride att de rekommenderar 720p för bäst resultat. Eller går det att ladda upp i 1080p, eller skalar den ner till 720p ändå? Om den skalar ner så är det ju onödigt att filma i 1080p
Det säljs ju sedan ett tag knappt skärmar/TV utan 1920x1080 så jag tycker det är dumt att inte tänka lite både idag och framåt. Jätteskillnad på 720 kontra 1080. Däremot är ju Freeride.se ett problem - mer än några minuter film och man slår i taket på 1 GB :-(

Anders

Detta med FPS...
Ja, det är helt klart något att tänka på. Nu har jag ju bara en MBA, så allt för tunga filer kommer den ju inte klara av. Så det kanske blir 720 ändå isf :)

Detta med FPS...
Har du alla filer i samma fps och inte skall lägga på för tunga filter skall det nog gå. ´Beror en hel del på programmet också.

Anders

Tillbaka
Topp