Digital pistkarta med GPS

Hellis81

Ny medlem
Hej!

Tänkte bara berätta om en app jag nyligen hittade.
Det är en app som man kan knyta GPS koordinater mot en bild och då se hur man rör sig på bilden.
Jag plockade ner Åres 2018/2019 pistkartor och knöt punkter på bilden mot GPS koordinater så när man förflyttar sig så ser man var man är på pistkartan.

Åre by och högzon har ungefär 500 koordinater sparade.
Duved har ca 200 koordinater och Björnen ligger också runt 150-200, men jag ska lägga till lite fler på den i dagarna.

Appen är gratis och heter Maprika.
Många andra skidorterna finns också med i appen och om de är noggrant skapade så borde det vara väldigt exakt.

Hellis81

Ny medlem
ClaesKlumpfot sa:
Maprika är grym, kört den ett år typ.
Jag har inte kunnat testa den i skidbacken än men det ser lovande ut när man skapar kartorna på datorn. Då ser man hur man rör sig både på kartan och på pistkartan och det ser rätt ut.

Hellis81

Ny medlem
GreenTurtle sa:
Vad är skillnaden/fördelen/nackdelen med denna app gentemot tex. Skistars egna över Åre/Sälen?
Senast jag använde Skistar appen så kunde man inte se var man var i backen.
Kollade i Google play och vad jag kan se så har den inte tillåtelse att använda GPS eller veta ens position.
Så om mitt minne är rätt och Google play har rätt så ser man bara vilka liftar man åkt.

Den här appen ser man exakt var man är, som en karta.
Alltså kan man se var korsningen framför en leder.

Men som sagt så kan jag ha fel med vad Skistar appen kan.
Men jag ska testa plocka ner Skistar när jag är i Åre för att se vad den går för numera.
Blir dock inte förrän v 8.

GreenTurtle

Ny medlem
Ok, får testa helt enkelt ?

Du skrev "knöt punkter på bilden mot GPS koordinater så när man förflyttar sig så ser man var man är på pistkartan", hur menar du då? Räcker det inte med att ladda ner appen och pistkartan över Åre så är det bara att köra?

Hellis81

Ny medlem
GreenTurtle sa:
Ok, får testa helt enkelt ?

Du skrev "knöt punkter på bilden mot GPS koordinater så när man förflyttar sig så ser man var man är på pistkartan", hur menar du då? Räcker det inte med att ladda ner appen och pistkartan över Åre så är det bara att köra?
Jo det stämmer, om det finns en pistkarta.

Annars får man skapa en själv. Ta en pistkarta över området och jämföra med Google Maps.
Typ du sätter en punkt på VM8an och sedan markerar du på pistkartan var det är.
Då vet appen exakt var du är om då står vid VM8an.
Men avståndet mellan VM8an och kabinbanan är inte det samma på pistkartan som i verkligheten/Google Maps så man får sätta en punkt där också.
Sedan har Skistar ritat sin karta på ett platt papper, men i själva verket så är vissa pister på baksida av berget, men de är utritade på framsidan.
Då får man lägga till hundratals positioner som appen kan jämföra sin GPS position med de positioner som man sparat när man skapar en pistkarta.
Som ett exempel så kolla på Google Maps hur de blå backarna går vid åreskutan och jämför med Skistar pistkarta.
De går på baksidan och ligger inte i närheten av de röda backarna på framsidan, men på pistkartan ser de ut att ligga bredvid varandra.

Vissa backar slingrar sig ner i verkligheten, men på pistkartan så går det rakt, och ibland är det tvärtom.
Då måste man kompensera för allt det där så man fortfarande håller sig på pistera i pistkartan i appen.

Så det är lite jobb att skapa en pistkarta.
Men om det finns en pistkarta skapad, och den är bra gjord, så är det bara att ladda ner den kartan och köra.

lagerqvist123

Ny medlem
Detta är något som måste testas! Antar dock att det slukar en hel del batteri från telefonen med tanke på att GPS måste jobba hårt?

Hellis81

Ny medlem
lagerqvist123 sa:
Detta är något som måste testas! Antar dock att det slukar en hel del batteri från telefonen med tanke på att GPS måste jobba hårt?
Vet ej faktiskt.
Men den behöver inte jobba hela tiden, tror jag.
Det är nog bara när skärmen är på, och/eller om man delar sin position.

Edit: kollade i inställningarna och man kan välja.

Senast ändrad:
D

Deleted member 80259

Guest
Haha säkert en bra app men varför inte säga att du gjort den istället för att skapa massa dubbelkonton och ställa frågor om appen till dig själv lol

Hellis81

Ny medlem
felix sa:
Haha säkert en bra app men varför inte säga att du gjort den istället för att skapa massa dubbelkonton och ställa frågor om appen till dig själv lol
Jag har inte gjort appen, och jag har inte något dubbelkonto.
Be någon admin kolla IP adresserna om du vill.

Men kul att du presenterar sig som "den där snubben".
Då vet vi.

D

Deleted member 80259

Guest
Hellis81 sa:
felix sa:
Varför ska jag be någon admin kolla IP adresserna?

Hellis81

Ny medlem
felix sa:
Hellis81 sa:
felix sa:
Varför ska jag be någon admin kolla IP adresserna?
Om du på fullt allvar tror att jag har flera konton här och pratar med mig själv så är IP adresser ett bra sätt att kolla det.

D

Deleted member 80259

Guest

Rubiks

Ny medlem
Maprika är en App som möjliggör att mappa GPS-koordinater till pixlar i bilder. På så sätt kan man plotta ut en position på given bild om det finns tillräckligt många koordinater matchade mot pixlarna i bilden. Maprika togs fram till en början för att mappa koordinater mot sjökort tror jag.

Eftersom pistkartor är topologiska kartor (som SL karta över tunnelbanan) och saknar geografisk skala är maprika ett bra verktyg för att visa sin aktuella position på pistkartan. Noggrannheten kommer dock aldrig kunna bli exakt eftersom kartan helt enkelt saknar skala och förhållandet mellan möjliga positioner på kartan inte är ett-till-ett med noggrannhet i GPSer. Skistar har inte stöd för att visa din aktuella position på pistkartan i sin app.

Jag skulle också starkt avråda från att ge sig på att använda denna app och mappade pistkarta om man ska ge sig ut utanför de markerade nedfarterna.

Vill man ha koll på sin faktiska position på berget skulle jag föreslå att man tittade på FATMAP istället.

Hellis81

Ny medlem
Rubiks sa:
Maprika är en App som möjliggör att mappa GPS-koordinater till pixlar i bilder. På så sätt kan man plotta ut en position på given bild om det finns tillräckligt många koordinater matchade mot pixlarna i bilden. Maprika togs fram till en början för att mappa koordinater mot sjökort tror jag.

Eftersom pistkartor är topologiska kartor (som SL karta över tunnelbanan) och saknar geografisk skala är maprika ett bra verktyg för att visa sin aktuella position på pistkartan. Noggrannheten kommer dock aldrig kunna bli exakt eftersom kartan helt enkelt saknar skala och förhållandet mellan möjliga positioner på kartan inte är ett-till-ett med noggrannhet i GPSer. Skistar har inte stöd för att visa din aktuella position på pistkartan i sin app.

Jag skulle också starkt avråda från att ge sig på att använda denna app och mappade pistkarta om man ska ge sig ut utanför de markerade nedfarterna.

Vill man ha koll på sin faktiska position på berget skulle jag föreslå att man tittade på FATMAP istället.
Nja...
Mellan två GPS punkter som man knyter i appen interpoleras de mellanliggande pixlarna.
Om man använder datorprogrammet för att skapa pistkartan så ser man när man rör muspekaren på livekartan (Google Maps) hur man förflyttar sig på pistkartan.
Om man lägger dit tillräckligt många punkter så blir det bra, dock har appen en begränsning på 512 punkter.
Det räcker gott och väl för Björnen och Duved men Åre by och Högzon blir det lite knapert med 512.

Men jag instämmer helt med att man inte kan lita på appen utanför pisterna eftersom man oftast inte lägger några punkter där.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp