Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Digital pistkarta med GPS
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rubiks" data-source="post: 1141731" data-attributes="member: 167542"><p>Maprika är en App som möjliggör att mappa GPS-koordinater till pixlar i bilder. På så sätt kan man plotta ut en position på given bild om det finns tillräckligt många koordinater matchade mot pixlarna i bilden. Maprika togs fram till en början för att mappa koordinater mot sjökort tror jag. </p><p></p><p>Eftersom pistkartor är topologiska kartor (som SL karta över tunnelbanan) och saknar geografisk skala är maprika ett bra verktyg för att visa sin aktuella position på pistkartan. Noggrannheten kommer dock aldrig kunna bli exakt eftersom kartan helt enkelt saknar skala och förhållandet mellan möjliga positioner på kartan inte är ett-till-ett med noggrannhet i GPSer. Skistar har inte stöd för att visa din aktuella position på pistkartan i sin app. </p><p></p><p>Jag skulle också starkt avråda från att ge sig på att använda denna app och mappade pistkarta om man ska ge sig ut utanför de markerade nedfarterna. </p><p></p><p>Vill man ha koll på sin faktiska position på berget skulle jag föreslå att man tittade på <a href="https://fatmap.com" target="_blank">FATMAP</a> istället.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rubiks, post: 1141731, member: 167542"] Maprika är en App som möjliggör att mappa GPS-koordinater till pixlar i bilder. På så sätt kan man plotta ut en position på given bild om det finns tillräckligt många koordinater matchade mot pixlarna i bilden. Maprika togs fram till en början för att mappa koordinater mot sjökort tror jag. Eftersom pistkartor är topologiska kartor (som SL karta över tunnelbanan) och saknar geografisk skala är maprika ett bra verktyg för att visa sin aktuella position på pistkartan. Noggrannheten kommer dock aldrig kunna bli exakt eftersom kartan helt enkelt saknar skala och förhållandet mellan möjliga positioner på kartan inte är ett-till-ett med noggrannhet i GPSer. Skistar har inte stöd för att visa din aktuella position på pistkartan i sin app. Jag skulle också starkt avråda från att ge sig på att använda denna app och mappade pistkarta om man ska ge sig ut utanför de markerade nedfarterna. Vill man ha koll på sin faktiska position på berget skulle jag föreslå att man tittade på [url=https://fatmap.com]FATMAP[/url] istället. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Digital pistkarta med GPS
Tillbaka
Topp