Digitalkamera kompakt som tål skidåkning

Ulf_Petersen

Ny medlem
Hallå.

Tänkte skaffa en digitalkamera och fota skidbilder.

Den skall användas till skidbilder och vanliga bilder, man skall kunna ha den i fickan, den ska tåla lite stryk och kyla.

Bilderna skall visas på en vanlig datorskärm (1280x1024 upplösning typ).

Det viktiga är att den skall vara snabb från avtryck till tagen bild och att skärpa och färger blir bra utan för mycket inställningar. Optisk zoom behövs ju också (väl?) men kameran får inte bli för stor.

Jag hade tänkt mig en prisklass runt 5000 kr.

Vad ska jag köpa och har ni tips på nån bra affär i Stockholm ?

Angående er seriösa fotografer så kan jag rekommendera en sida på nätet där utförliga tester görs (tyvärr bara på mer avancerade kameror):

www.dpreview.com

Bästa hälsningar Uffe.

Expert på Storgatan har bra utbud på kameror, och den på St Eriskplan också har jag för mig!

Ja kör med minolta Xg. Liten och kompakt, har den optiska zoomen inbyggd så det är inget som rör sig utanpå kameran. Den startar upp på 0.8 sek och kan sen ta en bild direkt. Bra kamera att ha med sig..

Angående expert som tipsas om har jag mycket emot. De brukar alltid vara mycket dyrare än de andra el-kedjorna...om du nu äns ska köpa från de.

Expert är inte billiga, men de kan mycket om kameror (oftast iaf) gå in o snacka med dem o besäm dig för vad du vill ha, sen går du in på pricerunner.se o beställer det iaf 20% billigare.

jag sitter i samma båt faktiskt och jag har spanat in Olympus mju 410 med väderskyddat chassi för det är ju bra om det blir fult väder..

Olympus mju 410 är klockren! tål det mesta jag har en olympus 300 när jag åker,kan ju kika mitt album på bilderna där så ser du ju hur dom blir med min kamera som är snäppet sämre.
köp på www.pixmania.com bbbbillligt!

ja har en Sony cybershot DSC-T1 dock lite dyrare (5999,-) men en kanon kamera och en 2,5" LCD skärm mycke större än andra (lika stor som på en filmkamera)

Kolla på sony kameror! Dom är prisvärda och väldigt välgjorda kompaktkameror!

Och om du nu känner för en lite större kamera så håll dig borta från Canon d300!

shooo!

Nikon COOLPIX 5400 Är en grym compactkamera, lite stor kanske. Tar bara nån sekund att köra upp. Tar bla 3 bilder per sek i 7 sekunder.

Sen är ju Canon Ixus500 en bra och liten kamera.

Tror dock att Olympus 410 är den mest väderbeständiga av de tre ovanstående..

Kan rekommendera Olympus Mju 400 (Eller ännu bättre den nya modellen 410). Åkte och fotade med den i Österrike i jan-feb, i minus 15 grader någon dag. Funka felfritt! Fina färger och snabb! Minus för att det finns få inställningsmöjligheter.
Har till och med testat att bada med den (rulla runt med en kanot), tog ur batteriet och lät den torka i en timme. Sedan var den fit for fight igen!

Stryktålig kamera?? Neej? De två orden hör väl inte ihop?

Kanske inte är nån vits att tillämpa om man åker runt hela dagarna, men om kameran är riktigt bra så åk med den i väska (ficka om den är liten?) på magen! Då är väl chansen mindre att du slår sönder den om du skulle råka krascha.

Konstigt att ingen nämnt Pentax Optio 43WR. 4 megapixel, 640x480 30fps videofilmning, vattentät(till en viss grad i alla fall), fungerar med vanliga batterier. En perfekt äventyrskamera helt enkelt! Enda nackdelen är väl att skärmen bara är 1,5 tum stor. Jag tänker vänta på nästa version, så jag får lite större skärm. Många tillverkare har börjat sätta dit 2,5 tums skärmar nu, mums...

http://www.pentax.se/

jag har typ en sådan mju 410 tr0r jag snygg iaf en blå

Har själv funderat och kollat runt en del.
Kommer själv att köra på en Minolta Konica G400.
Det är en av dom absolut snabbaste kamrorna på marknaden.
Tar under 1.5s att starta, ta en bild och slå av igen.
Tycker personligen att det är bland det viktigaste då jag har aldelens för många bilder på när folk landar, vilket brukar bli resultatet av en slö digital kamera.

Sen så har den ju ett stål schassi, vilket gör den lite stryktåligare än andra modeller i plast och liknande.

Har lånat hem och test fotat lite med den och har kännt mig väldigt nöjd med den, så det är den jag skule rekomendera

som micke finland sa, jag är förvånad över att ingen nämnt Optio 43WR, men jag tror faktiskt att mju 410 tar den. Optio:n har trots allt ingen vanlig zoom om jag minns rätt men att 410:an har det, jag har kollat lite efter kameror tidgare å det var 410:an som lät mest lovande.

om det inte kommit någon ny modell av optio:n :P

Option har 2,8x optisk zoom, om jag inte minns helt fel. Zoomen arbetar inne i kameran.

Skulle nog säga Canon för bästa bild kvaliten
Men Olympus Mju ska ju vara tålig.

Jag tycker att det skall finnas en slide eller liknande över objektivet som skydd när du har den i fickan. Sen är det en fördel om kameran tar bilder löpande. Om du tar en bild i rörelse tex en skidåkare och du bara håller in knappen och kameran tar flera bilder får du säkert någon som blir bra.
Sen är det smart att ha en liten väska typ Samsonite som kameran passar perfekt i. Ta ett hål i locket dra igenom handremmen och du tappar ínte skyddsväskan när du använder kameran.
Jag har en Konica/Revio och är mycket nöjd.

jag köpte en fujifilm finepix s5000 i somras och den är väldigt bra. i och för sig har jag inte använt i kyla men jag skulle inte tro det är några problem. den kna ta bildsekvenser 5st/s och har 10 optiskt zoom.har 6,3 miljoner pixlar. gillar den grymt bra. den kostar 3995kr tror jag

har en pentax s4i. riktigt liten kamera, funkar nog bra att ha den i fickan när jag åker. den har 4mp, fast eftersom den e så liten tar den inte lika bra bilder som canons som är lite större. har dock inte provat den i backen... den har dessutom aluminium chassi..

Tillbaka
Topp