Digitalkamerainfo

JanneMann

Medlem
Digitalkamerainfo
Hej fotografer...
Skriv några rader om er digitalkamera, modell, positivt, negativt, vad man bör prioritera osv. Skulle vara intressant med recensioner från "aktiva" användare.

Digitalkamerainfo
Jo så här är det...

att en stor nackdel med digitalkameror är att det rinner iväg i pris ganska fort om man ska ha ngt vettigt. Har själv bara en kompakt variant(Ixus 330) men har testat Canons D30 o Nikons D1H. På de lite enklare kamerorna http://www.scandinavianphoto.se/default2.asp är det ganska lång `shutterlag` (tidsrummet från det du tryckt av kameran tills det att kameran tar bilden). Nackedelen med detta är att rörelseoskärpan kan bli svår. Ska man fota skidåkning eller annan sport kan detta bli ett stort problem. Ska man däremot fota farmor vid matbordet är det lugnt.

Man ska dock inte glömma att det är bekvämt med digitalt då man slipper en massa spill av film(iofs är film billigt...) eftersom man ser resultatet direkt. Slipper framkallningskostnader och problemet att inte få bilden riktigt som man vill(om man inte gör allt själv då). Jag själv, om jag skulle köpa en digitalkamera, skulle prioritera: 1: Kort Shutterlag 2:Hög upplösning 3:Möjlighet till optikbyte(utbud) 4:Användar vänlig?

Lycka till!

Digitalkamerainfo
Modell: Nikon Coolpix 4500
4.0 megapixels
Pris: ~8000 pix med minneskort

En mycket flexibel kamera, mycket tackvare sk. swiveldesign, vilket gör att själva objektivet är vridbart... Svårt att förklara http://www.nikon.se/foto/digitalprod.asp?PId=47

Hur som helst, kameran är hyfsat snabb, om man har ställt in skärpan, dvs. autofocus är klar (görs när man trycker ner avtryckarn halvvägs) så är det "ingen" shutterlagg.

Väldigt mycket inställningar, bla. vitbalans. Finns även ett 6-7 olika linser, från tele till fisheye. Har testat ett vidvinkelobjektiv med goda resutlat.

Sammanfattningsvis så är det en mycket bra kamera, en nackdelen är att seriebildtagningen är rätt kass, men det gäller de flesta digitalkameror för privat bruk. I högsta upplösningen når man ungefär 1.5 fps (bilder per sekund) men man kan hålla på i nästan 10 bilder...

Är det något annat du undrar över?

Jag kan verkligen rekommendera den kamera, kompakt, flexibel, avancerad

Digitalkamerainfo
Vad ska du ha kameran till? Ska du inte skriva ut bilder större än 10x15 behöver du inte mer än 2 megapixel vilket oftast innebär en snabbare kamera (mindre information som skall skrivas ned till minneskortet). Min kamera (Fujifilm MX1700) tar tre bilder per sekund och tar bilden direkt när jag knäpper. Fler pixlar innebär inte att bilden blir bättre, bara större. Det är inte förrän du skriver ut bilden upplösningen spelar någon roll. En stor bild, typ A4, granskar man på avstånd och då räcker det med 170 dpi upplösning (samma som i tidningar ungefär) och 2 MP i kameran. Optisk zoom är viktigt, minst 3x bör du ha. Vill du fotografera i ljussvaga omgivningar tittar du efter en kamera med stort objektiv. Vilken lagringsmedia vill du ha? Stor skillnad på hur snabbt information skrivs och läses mellan olika typer av minneskort (även mellan olika tillverkare av samma typ av kort). Sämst är SONY memorystick.

Digitalkamerainfo
Bildkvalitet:
Kamerans vitbalans påvisar en dragning åt blå/turkos under dessa förhållanden, men bilderna är fullt användbara ändå. De kan dock behöva en liten justering ibland. Skärpan är inte i toppklass men är bra för prisklassen.

Byggkvalitet:
Byggd i plast. Ingen tvekan om det, men ändå inget att klaga över.

Slutsats:
Stort zoomomfång på 8x och 4M pixel till en relativt låg prislapp. Kvaliteten räcker för husbehov så att säga, men är inget för den riktigt krävande fotografen. Men det får man inte heller begära i denna prisklass, så "prisvärd" är en tämligen rättvis bedömning.

Så skriver CyberPhoto om kameran!

Digitalkamerainfo
Tjenare, jag har en Fujifilm FinePix f601 Zoom. kameran kostade 7500 när jag köpte den, med 16mb kort. Bilderna som jag tar med kameran blir oftast riktigt bra, de dåliga korten beror nog inte på kameran utan på mig, du kan köra kameran manuelt eller helt automatiskt vilket fungerar riktigt bra. batteriet räcker ganska länge. ca 150kort iaf. Det som är drygt med kameran är att man måste sätta på självutlösaren mellan varenda kort, alltså om du satt på den så är den bara på ett enda kort. Har sett att den gått ner i pris nu, kostar runt 6500:- Ett riktigt bra köp! om du vill kolla mer kan du ju kolla på www.cyberphoto.se, där finns alla kameror med plus att dom tagit testkort med nästan alla kameror! lycka till. Mvh /robert

Digitalkamerainfo
Att bilden inte blir bättre med högre upplösning... hmm... nej inte på datorn men på papper som sagt...
Har du två MP kan man skriva ut standardformatet 10-15 men frågan är ju hur kul det är när man får till den där bra bilden o inte kan få upp en större variant? Om man vill visa lite bilder på datorn för polarna i litet format så visst... 2 MP kör på det! Ska man däremot kunna gör ngt vettigt av bilderna som faktiskt blir bra... sikta högre. Väg för/nackdelar jmf med vanligt 135mm... får mkt 135 kamera för de pengarna. Sant att framkallningskostad tillkommer... men fotar man inte mer än 25 rullar/år...

Digitalkamerainfo
kolla
"http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=1&Board=konfen&Nu
mber=93343&page=&view=&sb=&o=&fpart=all&vc=1" för diverse
åsikter som kom upp på windsurf konfen...

Snödjup

Tillbaka
Topp