DIY Värme i Pjäxor utan el !?

linkan_110

Aktiv medlem
såg detta på någon blogg någonstans ute på det fina internet ! hoppas inte du/hon tar illa upp av att jag lägger upp det här på freeride !

då jag också är en av dom som inte har inbyggd värme i fötterna så fryser jag lätt om tårna, har formgjutna sulor och knäpper upp varje lift och alltid annars ! Vill dock inte ha batteri och el del pga kostnad, finns roligare saker att lägga kosingarna på ! och dels så den dan när man glömmer ladda osv.

först tar vi en liten inköpslista !

Thermal blanket(värmefilt silvrig tunn sak) 59kr åre äventyr
silvertejp xxkr random mack etc

först tog jag och klippte ut ett ark

sedan så la jag arket under innerskon och sen så vek jag över och satte fast det med små silvertejpsbitar

sen efter det så klippte jag lite framför tårna för att få bort lite vek när man viker den delen tillbaka över tårna

sen efter det så gjorde man nästan likadant på hälen, klippte lite och sen vek runt dom ! sen klippte jag ut en liten bit till som jag satte ovanför tårna så det går ända upp till plösen

sen så är det klart ! bara trycka ner i pjäxorna igen, gör det lite försiktigt så inte filten åker omkring !

har inte testat domma än ska ut imorn o testa och lämna ett omdöme. Just de filten
räcker nog till minst 4par pjäxor så samla ihop säsongarlyan så har ni nåt för er en riktigt seg down-day !

/mattias

kan du inte testa o se hur det blir om du lägger det materialet under din sula också? borde nog kanske kunna hjälpa lite eller något kan jag tro..

ev. får se imron hur de är ! har ju lagt under foten men det är sant där kan man lägga det också...gör det imorn !

åso öppnar dom vm8 i helgen :)

Nu har jag ingen aning vad det är för filt lr liknande.
Men det blir inte så att dom måste ligga mot något varmt för att just vara varma?
Har ett par handskar av liknande material, om man har varma händer när man tar på sig dom (direkt mot handen) så är dom varma men om händerna är kalla är dom kalla.

det står på förpackningen att man ska svepa den omkring sig vid akuta situationer. typ bivack elr likn. att den typ ska reflektera kroppsvärme !

kan nog hända att det är lite så som du säger, men får testa och se !

i backen om 10min !

när jag och mina bröder vars må brukade vi köra med aluminium folie runt tårna för att hålla inne värmen, det funkade men var nog mer en psykologisk grej än thermodynamisk...

Hej mattias!
Kan det vara så att den värmefilt du hittat har något silvergrejs som innehåller aluminium?

Jag förstår hela din idé och den funkar säkert, dock bara i 15min tills du svettats tillräckligt för att materialet ska bli vått och då är funktionen omvänd.

Man svettas i snitt 1dl per fot under en dag skidåkning!
Om du nu gjort så att svetten inte kan rinna ner i pjäxan typ tunt bottensulan kommer din fot omges av vatten (svett).
Vatten i sig är otroligt bra på att ta åt sig värme men finns något kallt bredvid är det lika bra på att bli kallt varför du kommer frysa =(

LawndartGustav: De flesta innerskor är vattentäta, i alla fall i tådelen. Så på den fronten lär det inte bli någon skillnad.

För övrigt, fryser man om fötterna beror det oftast på att man inte har bra passform på pjäxan. Ingen formgjuten sula och en för stor storlek är mkt vanligt. Sen spelar det stor roll hur man klär sig på resten av kroppen.
Visst, du fryser om fötterna - men hur är din temperatur i resten av kroppen?

Nej, formgjuten sula, en pjäxa med RÄTT passform (inte för stor) och tunna strumpor med mkt ull i - då fryser man sällan.

@linkan 110
Kul projekt! Fina bilder! Hoppas det är kallt på Skutan så du får chans att testa under "bra" förhållande.

Personligen tror jag det är en bättre idé är att fokusera på en bra isolerande sula mellan inner och yttersko ...

Ska bli spännande att höra hur det gått!

/MM

nja gick la sådär ska jag säga... vart dock inte så kallt(-2) idag och blev inte så många åk typ 3-4st pga dålig sikt och mcyket folk i backen !

men tror nog att de gav lite effekt ska kolla lite ev. vad en tryckning skulle kosta framme vid tårna så dom får lite mer plats.

annars så tror jag passformen är okej och jag har ju gjutna sulor och bra strumpor.

MM: vad menar du med sulor under innerskon ? tror du man kan lägga en sån där filtsula med aluminium under där ? kanske man också ska testa !

@linkan 110
Yepp, filtsula med aluminium kan göra stor nytta om det finns utrymme. Är din pjäxa lite stor fyller det även funktionen att den tar upp en del av volymen och pjäxan sitter tajtare. Prova!

/MM

Prova X-links Metall sock! Den överlag varmaste sockan jag någonsin har haft på mig! Sjukt varm!!!

Det ligger metall trådar i den som reflektera värmen tebax. Och den funkar över förväntan!!

Eder Richard

Nojlas:

provat va ur innerskon ur pjäxan och vända uppochner på skalet efter en dagstur?
det bokstavligen rinner ur svett... så det där med vattentäta innerskor säger jag är bullshit =)

sen undrar jag fortfarande om det är aluminium eller vad det är?
värmefiltarna slutar reflektera värme efter ca 15min när de fått en yta med kondens på sig då de istället tar upp värme...

Senast ändrad:
mjo får se hur jag gör...

til Lgustav: det är sån där akutfilt som är sjukt tunn ! typ nödfilt elr nåt..på paketet står det att det är typ polyester som är belagt med nån metall ! mycket möjligt att du har rätt, men ska testa några dagar till så får vi se !

richardL, finns dom att köpa online nånstans ?

LawndartGustav sa:
Nojlas:

provat va ur innerskon ur pjäxan och vända uppochner på skalet efter en dagstur?
det bokstavligen rinner ur svett... så det där med vattentäta innerskor säger jag är bullshit =)

värmefiltarna slutar reflektera värme efter ca 15min när de fått en yta med kondens på sig då de istället tar upp värme...
Inte för att vara sådan men det betyder väl mest att den är vattentät??

Om inte svetten försvinner???

Eder Richard

LawndartGustav sa:
Nojlas:

Well, salomons innerskor ÄR vattentäta. I.a.f. vid tådelen och en bit bakåt. Inte alla tillverkare som har det, men många har det.
Jag har ägt ett par själv och har provat dem ca 150 gånger. Även på långa dagsturer. Problemet med salomondojjor är att skalet läcker in snö från utsidan. Därför gör man innerskon vattentät. (X-wave-skalet läcker ofta vid gummidetaljen ovanför tårna, Falcon och Impact-skalen läcker när tätningslisten på fotens ovansida börjar bli dålig)

Om du kan vända uppochner på pjäxorna och det rinner ut nån sorts vätska, då är det nog så att dina skal läcker in ganska mycket vatten.
Som du själv säger så svettas man ca 1dl om dagen om foten (väldigt varierande såklart), men denna "lilla" mängd fukt tas lätt upp av ullstrumpan och innerskon.

Christoffer_Schack sa:
Nojlas sa:
Nej, formgjuten sula, en pjäxa med RÄTT passform (inte för stor) och tunna strumpor med mkt ull i - då fryser man sällan.
Nja, sprutad strolzinnersko + strolzskal med comformabelsula och ullstrumpa, fryser nästan alltid om fötterna iaf.
Formsprutat är ofta inget komfortval.
Prova ett par intuitionliners vetja!
...och kanske ett skal som inte är från dinosaurietiden ;)

du fryser om dina fötter..

precis som andra skriver, formgjuten sula, ullstrumpa etc..

har själv inget problem med kylan för mina fötter,får mer problem med värmen,och i den sista timmen blir den värmen till kyla av all svett,väta etc.

torka inneskon till pjäxan när du är klar med dagens åkning. ta ut den helt ur skalet. vänd pjäxan upp och ner och det stinker och rinner ut lite vätska ur skalet.
kommer det mkt vätska ur skalet,så kolla över listen som gör över fotens överdel, kanske sprucken,torr,har lostnat etc. fixa det isf. annars på med silvertejp över som du säkert sett att många tävlingåkare gör.

har du sen plats för mog dina fötter och innerskon är lite för stor för dig,så ta en gammal ullstrumpa och dra över hela innerskon.
isoloerar-värmer-tightar åt.
//max

ett tips till er som fryser om fötterna eller snabbt blir trötta, prova ett par magnet sulor i så ska ni se att det blir fina bullar, jag fryser lätt om mina fötter o de har hjälpt mej skitbra både när ja åker och när ja rider mina hästar.

ojoj vilken diskussion det blev, många bra ideer och lösningar på detta problem.

åkte idag i vm8 de va kul och så men är nog snarare så att den vind som bryter in vid tårna i skalet är det som är problemet.

jag frös lite några åk men sen så tog vi gondol några gånger och då blev de bättre, så ska nog testa silvertejp i skalet framme vid tårna om man kommer åt, för att isolera där vid överlappet elr hur man ska förklara !

silverfilten hjälper nog inte så mycket tyvärr.

får se hur jag går vidare med fötterna, kommer nog ändå vara ett ständigt gissel !

Hej !Byggt eget värmepaket,det bästa jag har gjort.Köpt kanthaltråd 19 ohm met 0,3 mm ,använde 50 cm som jag monterade på en bit dubbel häftande tape,tryckte tapen upp i linern,framme vid tårna.

för oss som bara brydde oss om betyg i ellära, skulle du kunna skriva en utförlig och fullständig beskrivning så att alla kan kopiera ditt enkla sätt?

gör du det är du nog freerides egen gud och jag hoppas det blir en artikel om dina hemmagjorda pjäxvärmare =)

Nojlas sa:
Christoffer_Schack sa:
Nojlas sa:
Nja, sprutad strolzinnersko + strolzskal med comformabelsula och ullstrumpa, fryser nästan alltid om fötterna iaf.
Formsprutat är ofta inget komfortval.
Prova ett par intuitionliners vetja!
...och kanske ett skal som inte är från dinosaurietiden ;)
Var hittar man intuition i Sverige? Jag har letat runt på nätet men hittar inget själv.

Köpte Intuition från http://www.telemark-pyrenees.com/shop/index.php?cPath=1_48_150 och bakade själv i ugn funka kalasers! se -> http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=102575 äntligen varma tår igen :) men många pjux kommer med dessa innerskor nuförtiden tex full tilt, scarpa och dalbellon ovan i tråden de jag köpte var scarpas.

Ett annat tipps som ska funka enligt en polarräv till polare. är tunn nylonstrumpa och en fryspåse där över sen din vanliga merinoullstrumpa på såvis blir dulite fuktig om foten så stannar det i påsen och strumpan/innerskon förblir torr och isolerande. och den inre strumpan är bara för att du inte ska få för mkt plastkänsla och så skapar den kanske! ett litet skickt den kan föraut lite fukt uppåt i.

riktigt fint larzza ! en liten fråga bara är hur får du det med batteritid ?

om någon vill ha guider så kan man kika på happymtb.org där många gör såna här sulor till cykelskorna ! men dom har bara en tid på 3-4 timmar tror jag ?

gärna en guide från dig med larzza !

Aah, vilken McGyver tråd! Träffade en förra veckan som hade neopren utanpå pjucken, hittade deras hemsida:

http://www.bootglove.com/PRD_insulating.htm

Tar nog bort en del av fartvindens kylande effekt, vilken man aldrig ska förbise, men jag tror man tappar mest genom värmeledning till underlaget, själva skidorna är ju inte heller varma. På de flesta pjäxor är klumpen under tån solid hårdplast vad jag vet, på sluet av dagen är den ganska kall. om den klumpen kunde byggas ihålig med lite luft inuti skulle man inte tappa värme lika fort tror jag.

@larzza
De värmepaket man köper är utrustade med någon form av ström- reglering/begränsning för maximalt utnyttjande av ackumulatorerna (batterierna) och som säkerhet mot för höga temperaturer och brand.

Kopplar du ackumulatorerna direkt till en "tråd" utan reglering eller säkring finns en risk att ... det blir mycket varmt ... så varmt att tråden börjar glöda!

Nu har jag iofs. inte koll på egenskaperna hos Kanthaltråden du använder, så risken kanske är minimal med denna tråd. Men ska man göra ett sådant här bygge är det enormt viktigt att man har koll på materialet man använder.

/MM

@Mountain Man

Nja, vet man vad man gör är det inget problem. Från skolan är U*I=R så man får helt enkelt se till att man har rätt längd på tråden (Ohm/m) matchande spänningen till att ge cirka 0.5W-1W per pjäxa, ungefär.

Sedan måste man se till at tråden inte kan kortslutas någonstans för då inträder Mountain Mans tillstånd. Bygger man en kommersiell produkt och skall sälja så bör den alltså ha ett effektskydd. Men nu var det ju DiY det gällde:-)

Yo ...

P = U*U / R dvs P = 5*5/9,5 dvs P = 2,6 W

Om man använder fyra celler som ger omkring 1,2 V per cell för varje sko och använder en värmetråd med resistans 9,5 ohm blir effekten omkring 2,5 W per sko.

Hursomhelst tror jag det är en god idé att sätta dit en snabb säkring på omkring 1 ampere för att minska risken vid en kortslutning. Denna säkring ska applicerar så nära batteriecellerna som möjligt.

;-) / MM

Någon som testat denna sula (eller liknande)? http://www.dryguy.net/PRD_TF.htm

De skriver 10-20 grader varmare vilket måste vara sjukt mycket! Iofs är det nog grader fahrenheit som jänkarna kör med, men 10 grader fahrenheit är fortfarande ca 5 grader celsius. Funkar det skulle det ju va grymt bra både värme-, pris- och komfortmässigt (inget som hänger på eller runt pjäxan). 19 dollar för ett par ~140 SEk tror jag.

Tjenare ! Han som startade denna tråd,hade önskemål att få värme utan ström.Jag tror inte detta funkar så bra,även om det skulle hjälpa lite.Jag sätter på mina när jag känner att det börjar bli kallt.Jag har lagt ut tråden på dubbelhäftante tejp,lägg märke till att trådana kommer ut i mitten på tejpen ca 10 mm mellan.Linern är lös från pjäxan,lägger tejpen i handen för den fram i linern,trycker den uppåt så den fastnar där tårna kommer att vara.Tråden är 50 cm lång 40 cm ligger på tejpen,dom andra 10 cm delar jag upp i två stumpar på vardera 5 cm.Försök att få stumparna genom linern med ca 10mm avstånd för att förhindra kortslutning där nere.Förbindelsen mellan tråden o batteripaketet,består av en 0,75 kvm kabel ca 60 cm lång.Jag har använt mig av små skarvhylsor 0,5mm är nog i minsta laget,träd kanthaltråden genom hylsan,in med 0,75 tråden från andra hållet,smält ihop men lödtenn,montera krympslang över skarvhylsan ca 3,2mm, obs så långt ner man kan komma så inte trådarna går ihop,värm på krympslangen med tändare eller dyligt.Batteri paketet består av 4stAA bat, som ligger i en hållare för 4 st bat.På den lösa stumpen på 0,75 kvm kabelen, monteras en batterikontakt,en sådan som används till 9 v batterierna.Jag tog bort plasten uppepå, samt tillhörande kablar,här lödde jag nu på dom lösa ändarna.Jag använde inte någon säkring eller styrning till värmen,försökte med en on off knapp uppe vid batteri paketet,men det funkade inte,troligen för kraftig kontakt,så det blev en kraftig kortslutning i batteripaketet.Batteripaketet ligger i en mobilhållare med hälla för bälte ,köpt på Giganten ( Golla).Ända problemet kan va att få tag i kanthaltråden,ligger på 200m per rulle 250 kr,räcker till många pjäxor.

Jag läste va Mountain Man hade skrivit,visst kan man lägg en säkring,men det börjar o bli så mycket då.Jag kör med 4 st 1,5 volt, inga 1,2 har extra batt med.

Tillbaka
Topp