Pillard
Aktiv medlem
DN: Ingen rädder för laviner här
Helt enig! Det stora problemet tror jag ligger i att många inte vet vilka risker de utsätter sig för. Fokus borde ju helt enkelt vara att visa för folk att laviner existerar och basic åkvett. Alla har väl sett "Lagg och ordning" sitta på toaväggar och annat på skidanläggningar sen barnsben? Något liknande fast för laviner vore väl inte en dum idé?Iller sa:Vad gäller film så tror jag att en tecknad 5-10 min film som poängterar att det i princip alltid kan vara farligt i ett större system (alperna) med många sluttningar i olika väderstreck och på olika höjd (temperatur). Sedan borde filmen fokusera på vad som är lavinfarlig terräng och hur man kan hika och åka med mindre risker än konvexa jättefält eller rakt ovanför monsterklippor. Ett enkelt budskap och mycket mer relevant än att gräva gropar på toppen och hoppas att det ser lika dant ut i snön 800 fallhöjdsmeter längre ned i slutet av åket. Om alla undviker den mest dumma lavinterrängen kommer vi inte att nå noll dödsfall men sannolikt mycket färre dödsfall än nu. Ska man lägga till något så borde det vara en kort beskrivning av hur man åker. En o en, med spotters, planerade stoppställen i minimal risk, utan korkade traverser och med planerade "nödutgångar". Att lära ut kamraträddning är meningslöst i en film enligt mig. Synd att man inte kan animera, detta borde inte vara så svårt.
Att lägga alltför mycket krut på laviner i Sverige tror jag är icke kostnadseffektivt med tanke på den extremt låga risken att dö i lavin i Sverige jmfrt med utomlands för Svenska utförsåkare (jag bortser helt från skoter och turare, detta forum är för utförs).
Ska jag vara ärlig så använder jag själv lavinskalor allt mindre. På sätt o vis är det osant eftersom förhållandena faktiskt styr var jag törs åka men sanningen är att jag alltid vill åka puder och därför är det alltid minst grad 3 där jag åker. Grad 3 eller 5 kräver dock i princip samma försiktighet vid planerandet av åk enligt mig. Jag är inte så sugen på att det ska stå "men det var ju bara en 3:a" på min gravsten.