Dolomiterna: vilken ort rekommenderar ni att bo i?

vegardk

Medlem
Vi är 6 vuxna som åker till Dolomiterna v 10. Vi kommer att ha 8 skiddagar totalt.

Har inte riktigt bestämt vilken ort vi skall bo i dock.

Har ni några förslag? Vi funderar över Cortina eller Canazei, men har även hört att Arabba och Val Gardena skall vara bra orter.

Vi lägger störst vikt vid skidåkningen såklart, men det skadar inte att orten även har någon form för uteliv, schön afterski m.m.

Finns det någon ort som har ett extra centralt läge för att ta sig mellan de olika orterna som ingår i "Dolomit Superski"?

Fördelar/nackdelar med ortena ovan?

Tack för hjälpen
Vegard

ska ni bila själva eller åka buss ner?

Åkte med EastonSki för 2½ år sedan, vi bodde i Moena. funkade jättebra. ES's bussar man åker ner med funkar även som privata skidbussar på morgnonen o hämtar en vid hotellen eller på busscentralen som ligger mitt i byn (som är väldigt liten). Sen kör bussarna runt till alla de olika skidorterna i Dolomiterna. Åker man en längre sträcka så åker man ju även hem den "egna" bussen. annars e d public som gäller. så åker ni med buss e s skitsamma var ni bor. bilar ni vill man kanske bo lite centralt i området.

Moena kan jag iaf rekomendera, och EastonSki....

Corvara ligger bra till och där ska det finnas ett hyfsta nattliv.
Var i Arabba förra vintern. Kanonort, ligger perfekt. Bra branta backar, bra offpist, nära till Marmolada, mysig by men inget nattliv och after ski.

/ Been

Jeg kender ikke så mycket til de andre orter, men har selv været i Canazei de seneste 2 år, og har været meget glad for det.

Har varit i Moena 2 gånger och kan rekomendera det. Trevlig by, några pubbar, någon natt klubb och lite affärer. Vi bodde på ett super gött hotell mitt i byn som också kan ha sitt att göra med betyget. Bastu, bubbelpol och en kall öl efter en dag på skidor är helt ok faktiskt.

Vi åkte till olika system nästan varje dag med den bussen som vi åkt ner i från sverige. Detta fungerade bra tycker jag pga att jag gärna åker hela dagarna endå och är man trött kan man ju alltid sätta sig på en afterski innan bussen går hem.

lycka till med resan

Hej och tack alla som har tagit er tid att svara. Det underlättar definitivt när vi planerar.

Johan-B, råkar du komma i håg vad hotellet i Moena heter för något? Det låter precis som ett sådant boende vi ser efter. Och om man inte har egen transport, hur tror du kollektivtransporten mellan de olika orterna fungerar?

- Vegard

Hej igen

Hotellet hette floria och har hemsida. http://www.hotelfaloria.it/

Jag åkte med leidex som har buss resor till italien. http://www.leidex.se/

Vi åkte med våran egna buss till och från systemet nästan varje dag, men det går bra att ta lokalbussen också, den ingår på liftkortet tror jag att det stod någonstans. Jag har även bott i en by 5 - 10 km utanför Moena och där var det totalt dött i byn så om man vill kunna gå ut på kvällen och ta en öl så kan det vara ide att söka sig till Moena.

Kommer inte ihåg hur långt det var till systemen men jag tror inte vi åkte buss mer än 40 min någon gång och det var oftast betydligt kortare. Vi hade dolomiti superski liftkortet och åkte i flera olika systemen på en vecka.

kolla på Moena på freerides skidorter så står det mer info

Bara egna erfarenheter men hoppas något har klarnat.

hejhej

Val Gardena.
Stort Skidsystem! Mycket fin skidåkning, ingår i Dolomit Superski

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp