domain eller infamous

erik_lagg

Aktiv medlem
domain eller infamous
Kollar på skidor till min son. Han är 163 lång, 50 kg (15 år, skapligt vältränad). Kör park, railar och hoppar, samt lite offpist. Nu åker han på Salomon suspect och tycker att de är för hårda och assymetriska men de är också för korta till i år.
Conrad har bra priser på Atomic infamous och k2 domain. Så vad ska man satsa på och vilken längd? Domain finns bara kvar i 169 och Infamous i 161 eller 171. Han kommer också att växa lite till men runt 170 kanske är för långt för en jibbskida till honom, eller?

domain eller infamous
är inga större skillnader på domain och infamous, dom riktar sig till samma typ av åkare. Båda är lekfulla lättåkta skidor med hyffsat mjuk flex. Med tanke på att han fortfarande bara väger 50 kilo tror jag han kommer ha roligare med atomic skidan just för att den är kortare. Den kommer vara lättare att utvecklas på och han behöver förmodligen inte den stabiliteten som en längre skida ger. Detta säger jag ju dock helt utan att veta vilken nivå han är på i sin åkning, men båda skidorna är iaf mycket lekfullare än suspect-skidan.

domain eller infamous
Skulle inte ens rekommendera min värsta fiende Atomicskidan. Åkte på årsmodellen innan och efter bara några veckor delaminerade de. Vet fler som har haft samma problem och kollar man runt på Newschoolers så finns det mycket att läsa. Men det är ju en budgetskida så man kanske inte ska ha så stora förväntningar.

Ex: http://www.newschoolers.com/forum/thread/811746/Do-pro-riders-actually-ride-the-infamous-

"Because they have absolute shit durability, maybe even worse than old salomon suspects"

"The infamous is the only ski i can think of that has had more widespread problems than the suspect. It seems like almost every person that uses them gets delam problems, and fast too. Id put it just barely above the suspect only because delam isnt as bad as edge ripping out."

Dock hade jag första årsmodellen så de kanske har fixat problemen, men vad jag kan se av specifikationerna så har de samma mått. För övrigt är det synd då det är en väldigt skön skida, varken mjuk eller hård och riktigt poppig.

Senast ändrad:
domain eller infamous
Hej!

Jag var i precis samma situation förra året förutom att jag var ett år yngre, jag gick iaf på k2 domain i 174 (för långt då men med en budget så kan jag ha dem nu drygt 12 cm senare). Jag gillar skidorna då dem är riktigt mjuka lekfulla och framförallt lätta.
Jag har inte kunnat testa så mycket lössnö men det jag har kört har inte varit några problem alls. Det enda "negativa" med skidorna är att dem har fått rätt mycket mer rocker och har mjukats upp väldigt snabbt.

Jag har provat båda skidorna och föredrog k2 domain, då jag gillar att den är i mitt fall något mjukare men kändes inte riktigt lika hanterbar (kan dock haft med längden att göra).

Så om han är ute efter så mjuk skida som möjligt - Domain.
Något mer kontrollerbar skida - Infamous.

domain eller infamous
Tack för bra svar. Längden talar ju för infamous men synd om de verkligen är ökända pga dålig kvalitet. Sonen är ju rätt bra på att slita på utrustningen. Kanske ska köra på domain ändå... Han är bra på att åka och kör stora hopp. Han skulle inte ha några problem med att åka på relativt långa skidor i backen men det kanske blir jobbigt att rotera med i hopp. Ett alternativ är ju iofs att köpa de billigare och korta infamous och sedan byta nästa år igen när han är lite längre också.

domain eller infamous
När jag hade givit upp tanken på infamous för att de sägs ha kass kvalitet såg jag denna beskrivning på alpingaraget:
"Parkskida med mjuk flex och extrem tålighet."
Så kan det vara så att infamous har spottat upp sig och gått från kexchokladskvalitet till kassaskåpsstabil konstruktion?

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp