Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Domningar... Pjuckfix hemma?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mattis-J" data-source="post: 1055698" data-attributes="member: 36451"><p>Pjuxen är i en TPU med polyeter del i både manschett och botten. Dvs en hård del med Polyuretan och en mjuk del av polyeter. Plaster med polyeterdel istället för polyester är mest känsliga för hydrolys. Jag skulle alltså rekommendera dej att forma dem på annat sätt om det behövs. </p><p></p><p>Jag skulle vilja tillägga kring sulor och min erfarenhet av särskilda uppbyggda pelotter i skidpjäxor. Oftast, vill poängtera OFTAST, så blir de pelotter som exempelvis en ortoped bygger på en sula lite för "hög" för det tryck och den kraft man genererar ner genom foten vid en sväng under skidåkning. Man trycker med en kraft rätt mycket större än sin egen kroppsvikt i princip rakt genom foten och trampdynan ner mot skidan och sitter där en uppbyggd klump där man pressar som mest är det inte helt ovanligt att den stjälper mer än vad den är tänkt att hjälpa just där och då. Jag skulle säga att det är verkligen inte för alla, en del har det behovet absolut men min erfarenhet säger att man i de flesta fall oftast kommer tillrätta med problemet ändå utan pelotter. Det går absolut att göra sulor som fyller ut bra och stöder framfotens valv utan att bygga på en massa extra. Dessutom kan man jobba väldigt mycket med hur stabiliseringen skall göras för just din fot.</p><p></p><p>Framfotsproblem i pjäxor är sjukt vanligt och några av de vanligaste problemen är att man domnar, vilket skulle kunna bero på att man klämmer de nerver som går ovanpå foten ungefär under 2:ans spänne. Kritiskt att ha rätt volym där och att det inte är för tajt. Viktigaste punkten som ska vara så bra som möjligt på en pjäxa från butiken. Det går blodkärl där som man kan snörpa åt vid för tajt volym och man blir lite kallare helt enkelt. Du kanske är stel i ankelleden och inte kan dorsiflexa fotbladet i det utslag som krävs för normalskidåkning. När du ligger i ditt max och flexar ännu mer framåt för att komma i åkposition så för du samtidigt över all vikt och tryck på framfoten och det kan accentuera problemen i framfoten helt klart, speciellt med för tajt volym vid stortåled och lilltåled. Dessutom spelar det oerhört stor roll hur flexibel du är i foten...och då menar jag inte bara hur ditt valv "sjunker ihop" under belastning utan hur förhållandet är mellan bakfoten och framfoten samt även hur förhållandet mellan dina metatarsala huvuden (lederna i trampdynan) är samt om du är stel eller felxibel där. Allt detta bör man beakta och göra en sula efter de förutsättningarna, samt tillpassa skalet efter desamma. Allt beror på individens ambition och önskelmål enligt den berömda vågskålen prestanda & komfort! </p><p></p><p>Som jag ser det är det viktigaste med sulan att den hjälper dej att: </p><p></p><p>1. Hålla din ankel i sitt neutrala läge (rörelsemitt) under svängfasen så den inte faller åt något håll. Lite ska den kunna röra sej för finkänslan men inte göra så foten hamnar fel så att säga. </p><p></p><p>2. Tryckavlasta maximalt</p><p></p><p>3. Vara byggd så den ligger stabilt i linern och mot bootboarden.</p><p></p><p>4. Absolut flexa lite på längden, inte så många mår bra av en stenhård sula. </p><p></p><p>5. Gärna vara vridstyv så att den pallar med belastningen den utsätts för och därmed även håller din fot i rätt position i skalet osv. </p><p></p><p>Har säkert glömt nåt, kom precis från backen!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mattis-J, post: 1055698, member: 36451"] Pjuxen är i en TPU med polyeter del i både manschett och botten. Dvs en hård del med Polyuretan och en mjuk del av polyeter. Plaster med polyeterdel istället för polyester är mest känsliga för hydrolys. Jag skulle alltså rekommendera dej att forma dem på annat sätt om det behövs. Jag skulle vilja tillägga kring sulor och min erfarenhet av särskilda uppbyggda pelotter i skidpjäxor. Oftast, vill poängtera OFTAST, så blir de pelotter som exempelvis en ortoped bygger på en sula lite för "hög" för det tryck och den kraft man genererar ner genom foten vid en sväng under skidåkning. Man trycker med en kraft rätt mycket större än sin egen kroppsvikt i princip rakt genom foten och trampdynan ner mot skidan och sitter där en uppbyggd klump där man pressar som mest är det inte helt ovanligt att den stjälper mer än vad den är tänkt att hjälpa just där och då. Jag skulle säga att det är verkligen inte för alla, en del har det behovet absolut men min erfarenhet säger att man i de flesta fall oftast kommer tillrätta med problemet ändå utan pelotter. Det går absolut att göra sulor som fyller ut bra och stöder framfotens valv utan att bygga på en massa extra. Dessutom kan man jobba väldigt mycket med hur stabiliseringen skall göras för just din fot. Framfotsproblem i pjäxor är sjukt vanligt och några av de vanligaste problemen är att man domnar, vilket skulle kunna bero på att man klämmer de nerver som går ovanpå foten ungefär under 2:ans spänne. Kritiskt att ha rätt volym där och att det inte är för tajt. Viktigaste punkten som ska vara så bra som möjligt på en pjäxa från butiken. Det går blodkärl där som man kan snörpa åt vid för tajt volym och man blir lite kallare helt enkelt. Du kanske är stel i ankelleden och inte kan dorsiflexa fotbladet i det utslag som krävs för normalskidåkning. När du ligger i ditt max och flexar ännu mer framåt för att komma i åkposition så för du samtidigt över all vikt och tryck på framfoten och det kan accentuera problemen i framfoten helt klart, speciellt med för tajt volym vid stortåled och lilltåled. Dessutom spelar det oerhört stor roll hur flexibel du är i foten...och då menar jag inte bara hur ditt valv "sjunker ihop" under belastning utan hur förhållandet är mellan bakfoten och framfoten samt även hur förhållandet mellan dina metatarsala huvuden (lederna i trampdynan) är samt om du är stel eller felxibel där. Allt detta bör man beakta och göra en sula efter de förutsättningarna, samt tillpassa skalet efter desamma. Allt beror på individens ambition och önskelmål enligt den berömda vågskålen prestanda & komfort! Som jag ser det är det viktigaste med sulan att den hjälper dej att: 1. Hålla din ankel i sitt neutrala läge (rörelsemitt) under svängfasen så den inte faller åt något håll. Lite ska den kunna röra sej för finkänslan men inte göra så foten hamnar fel så att säga. 2. Tryckavlasta maximalt 3. Vara byggd så den ligger stabilt i linern och mot bootboarden. 4. Absolut flexa lite på längden, inte så många mår bra av en stenhård sula. 5. Gärna vara vridstyv så att den pallar med belastningen den utsätts för och därmed även håller din fot i rätt position i skalet osv. Har säkert glömt nåt, kom precis från backen! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Domningar... Pjuckfix hemma?
Tillbaka
Topp