Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Domningar... Pjuckfix hemma?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1140797" data-attributes="member: 99032"><p>Det är väl bl.a. därför det finns de som är så duktiga och kunniga så att de kan ta betalt för att göra såna jobb!</p><p></p><p>Skämt åsido, allt hemmasnickeri kräver i regel en inlärningskurva, misstag lär man sig av. Mina erfarenheter är att plasten "signalerar" när den blir för varm. Det kan vara allt från ändrad glans till brännmärkning, ytsprickor till krackelering. Jo jag har lyckats med sånt, men då på skal som ändå skulle kasseras. Sen finns det ju så många olika plastsorter i olika pjux som kan bete sig lite olika mot varandra.</p><p></p><p>Mitt första tips är ändå att du hittar ett par pjux på loppis eller återvinning eller liknande för ett par tjugor och testa olika sätt att värma. Olika inställningar på värnepistolen, munstycken, avstånd o.s.v.. Jobba med handskar på! Testa att trycka med nåt hårt, verktyg, trästav el liknande, och försök se hur pass mycket plasten ger med sig vid olika temp. Självklart ska du oxå testa att värma för mycket!</p><p></p><p>Slutligen måste du mickla med hur och hur fort du ska kyla tryckpunkten för att behålla formförändringen.</p><p></p><p>När du tycker att du har en hyfsad metodik går du lös på dina egna pjäxor och håller tummarna!</p><p></p><p>Lycka till, resan är målet!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1140797, member: 99032"] Det är väl bl.a. därför det finns de som är så duktiga och kunniga så att de kan ta betalt för att göra såna jobb! Skämt åsido, allt hemmasnickeri kräver i regel en inlärningskurva, misstag lär man sig av. Mina erfarenheter är att plasten "signalerar" när den blir för varm. Det kan vara allt från ändrad glans till brännmärkning, ytsprickor till krackelering. Jo jag har lyckats med sånt, men då på skal som ändå skulle kasseras. Sen finns det ju så många olika plastsorter i olika pjux som kan bete sig lite olika mot varandra. Mitt första tips är ändå att du hittar ett par pjux på loppis eller återvinning eller liknande för ett par tjugor och testa olika sätt att värma. Olika inställningar på värnepistolen, munstycken, avstånd o.s.v.. Jobba med handskar på! Testa att trycka med nåt hårt, verktyg, trästav el liknande, och försök se hur pass mycket plasten ger med sig vid olika temp. Självklart ska du oxå testa att värma för mycket! Slutligen måste du mickla med hur och hur fort du ska kyla tryckpunkten för att behålla formförändringen. När du tycker att du har en hyfsad metodik går du lös på dina egna pjäxor och håller tummarna! Lycka till, resan är målet! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Domningar... Pjuckfix hemma?
Tillbaka
Topp