Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Dps 112!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 818364" data-attributes="member: 13861"><p>Tull och moms är lite av gambling med väldigt varierande odds. Ibland slinker paketen rakt genom tullen utan några som helst avgifter, vilket däremot inte är något man ska räkna med. Ibland nyper tullen paketet och kräver en på pengar. För ett par DPS kanske det rör sig om runt en tusing allt som allt.</p><p></p><p>Angående duckstance så beror det ju dessutom på hur man vill åka skidor. Duck funkar helt klart för att ge högre tryck på innerskidan, vilket är önskvärt när man vill carva med bredare skidor, därför funkar det bra på t.ex. Hendryx som har många skolexempel på en sådan skida i sin quiver. På ett par offpistskidor vill man inte, och behöver inte, och ska inte, göra skärande svängar på samma sätt (enligt mig alltså). En sväng är en riktningsförändring, eller för att anpassa farten i varierande snö, inte för att svänga runt en port på ett hyfsat förutsägbart underlag. Därför anser jag att duck på ett par offpistskidor är onödigt, även om det kan finnas en viss vinst med att få högre tryck på innerskidan och därför en jämnare viktfördelning mellan skidorna. Men nackdelarna överväger fördelarna (återigen, enligt mig), till exempel när det blir stökigt och jäkligt i uppspårad snö tycker jag duckstance bara känns vingligt och jobbigt. Jag skulle inte heller vilja stå duck i en brant couloir där carvingsvängar är bland det sista jag tänker på. Det är i alla fall mina 5 öre i ämnet. Så kort och gott: DPS och duck? Nej.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 818364, member: 13861"] Tull och moms är lite av gambling med väldigt varierande odds. Ibland slinker paketen rakt genom tullen utan några som helst avgifter, vilket däremot inte är något man ska räkna med. Ibland nyper tullen paketet och kräver en på pengar. För ett par DPS kanske det rör sig om runt en tusing allt som allt. Angående duckstance så beror det ju dessutom på hur man vill åka skidor. Duck funkar helt klart för att ge högre tryck på innerskidan, vilket är önskvärt när man vill carva med bredare skidor, därför funkar det bra på t.ex. Hendryx som har många skolexempel på en sådan skida i sin quiver. På ett par offpistskidor vill man inte, och behöver inte, och ska inte, göra skärande svängar på samma sätt (enligt mig alltså). En sväng är en riktningsförändring, eller för att anpassa farten i varierande snö, inte för att svänga runt en port på ett hyfsat förutsägbart underlag. Därför anser jag att duck på ett par offpistskidor är onödigt, även om det kan finnas en viss vinst med att få högre tryck på innerskidan och därför en jämnare viktfördelning mellan skidorna. Men nackdelarna överväger fördelarna (återigen, enligt mig), till exempel när det blir stökigt och jäkligt i uppspårad snö tycker jag duckstance bara känns vingligt och jobbigt. Jag skulle inte heller vilja stå duck i en brant couloir där carvingsvängar är bland det sista jag tänker på. Det är i alla fall mina 5 öre i ämnet. Så kort och gott: DPS och duck? Nej. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Dps 112!
Tillbaka
Topp