DPS Phantom wax, bra eller...

Gissar vilt, men finns ju en del plaster man härdar med uv-ljus. Finns även lim. Du tillsätter något för att dra igång reaktionen på härdplasten.
Kan man gissa att belagen är gjorda av thermoplast?
Och att man går in med ett lättflyktigt material, vallan som lägger sig i den lite porösa plasten och sedan härdas.

Alltså att man inte kemiskt binder samman plasten utan lägger ett matrismarerial i belaget.

Här är min recension på DPS Phanton valla.
Vallde två par skidor med samma förpackning. 1 par 68mm midja och ett par 76mm midja. (hade jag vallat ett par 95mm hade jag bara använt förpackningen till ett par skidor. UV ljuset blev på hustaket under 2 dagar per belag i solen. Alltså ca 8 timmar per dag i halvklart till klart väder. Så totalt 4 dagar på taket.

"Jag skidar mycket och har provat denna produkt i vinter.
Krånglig process att applicera vallan.
Ger en bättre glid i alla fören under vintern och sommarsnön, dock kanske inte riktigt lika bra som en bra vallning. MEN denna valla sitter kvar i belaget under flera år och har väldigt liten miljöpåverkan då inget hamnar i naturen (jämfört med traditionell valla som slits av efter 1-20 åk).
Bra fördel också är att man kan lägga på traditionell valla som vanligt uppe på denna valla vilket ger ännu bättre glid och när den traditionella valla är borta har du Phantom valla kvar som ger det bra glid.

Dåliga processen med appliceringen: Påse A ska på belaget, sedan ska skidan stå i direkt soljus i ca 3 timmar. Direkt solljus i Sverige kräver mer eller mindre varm vårdag eller sommar. (ska också vara 0 grader eller varmare). Sedan ska Påse B på belaget och solljus i 3 timmar till med direkt solljus. Tar alltså 1-2 dagar att ordna skidorna och går bara att göra höst, vår och sommaren i Sverige. Kräver också extremt mycket borsta med nylonborste för att ge bra glid. Står att man ska åka i skidorten med lift en dag för att åka in vallan i belaget ordentligt för det första 1000-2000 höjdmeterna kändes direkt besvikelse men blir jättebra efteråt. Man kan alltså borsta in med en nylonborste istället för att skida lifta 1 dag av ditt liv.

med 4 av 5"

Senast ändrad:
Marboh sa:
Alltså att man inte kemiskt binder samman plasten utan lägger ett matrismarerial i belaget.
Låter mer rimligt än polymerisation ur ett lekmanna perspektiv. Tycker det är lite intressant att se vad som ligger bakom säljsnacket.
Roligt om det fungerar bra som
@Skantz rapporterar, jag kan verkligen se fördelar jmf med valla om man hudar mycket.

Senast ändrad:
Har kört ca 5v fördelat på två säsonger I varierande förhållande och ännu så länge har de fungerat kanon. Som Skantz skriver är applikationen lite struligt men grymt skönt att slippa valla och att den är miljövänlig är ju en extra fördel.

Det låter ju bra. Jag blev tveksam när jag förstod att det var flourkarbon i vallan - så jag undrar lite över om den är miljövänlig. De flesta repar väl sina skidor en del. Då såg jag att Norse skis använder permanentvalla från Nanowaxx som ska vara helt miljövänlig. Men Nanowaxx verkar inte sälja den produkten på sin hemsida. Någon som vet något om detta?

Det låter ju bra. Jag blev tveksam när jag förstod att det var flourkarbon i vallan - så jag undrar lite över om den är miljövänlig. De flesta repar väl sina skidor en del. Då såg jag att Norse skis använder permanentvalla från Nanowaxx som ska vara helt miljövänlig. Men Nanowaxx verkar inte sälja den produkten på sin hemsida. Någon som vet något om detta?
Är det denna?

Den kan det kanske vara @unsuspected men isf är den ju inte permanent som Norse Skis säger så jag gissar att Norse Skis använder något annat.

Hej @erik_lagg och @unsuspected !

Har ju helt missat frågorna om Nanowaxxx här. Jag jobbar på en text om ämnet till Norse hemsida och hittade denna tråden. (Jobbar alltså på Norse Skis).

Egentligen är det inte så komplicerat. Nanowaxxx är kiselpartiklar som är cirka 1 nanometer stora och kommer flytande i en alkohollösning. Norse använder vanligt sintrat belag. Kiselvätskan stryker jag på med en trasa. Sen härdar kiseln genom avdunstning av alkoholen. Eftersom kiselpartikeln endast är en nanometer stor och flytande går den in i hela belaget och på molekylnivå.

Kisel är ju en ingrediens i glas och man kan förenklat säga att vi "glasar" belaget på skidorna. Det ger både ett belag som glider bättre och som samtidigt blir hårdare och på så sätt klarar grundstötningar med stenar bättre.

När kiseln har härdat så sitter den i skidan permanent. Och skulle något av kiseln släppa från skidan så är kisel ett av de mest förekommande materialen i naturen. Men mest troligt skulle även en del av belaget lossna samtidigt så då är plasten som lossnar klart värre för miljön än kiseln.

Nanowaxxx Permanent säljs inte till konsument då det är väldigt viktigt att belaget är helt fritt från valla när det appliceras. På Norse appliceras det på nya belag som aldrig vallats. (De andra produkter som Nanowaxxx och Dynamic Wax säljer har större nanopartiklar av kisel och går inte in i belaget permanent)

Bra glid beror mestadels på belagets struktur och skick. Man vill ha rätt struktur som smälter lagom med vatten till vattenfilmen som man åker på. Bra skick och polering av belaget gör att mindre vatten fastnar på belaget. Nanowaxxx och Phantom förbättrar belagets egenskaper att stöta ifrån sig vatten.

Att underhålla belaget är ganska enkelt genom att sickla med vass sickel och polera med rotoborstar av nylon. Och när det blir för slitet göra en ny stenslip.

Utmaningen är att det är inte alltid man har rätt struktur på belaget. Exempelvis vid plusgrader så har de flesta skidor en för fin struktur och smälter för mycket vatten. Då skulle man behöva en grövre struktur. Men det är ju ganska osannolikt att man kommer göra en ny stenslip för detta. Så då är det inte dumt att valla skidorna. Vilket funkar precis som vanligt då nanowaxxx inte påverkar fickorna som vallan lägger sig i i belaget.

Är sugen på att lägga på Phantom på några lagg som används flitigt, är det värt det?
Några ups/downs föregående säsong?
@pontusp
@Skantz
@karlj86
Hej!
Jag la på mitt phantom för många år sedan, första versionen. Solade mina på hemmaplan så jag vet ej om det blev optimalt ”montage” Sedan har jag bara åkt Japan puder med dem. På transport sträckorna så hängde jag med polarna som körde vanlig valla iaf. En rolig fördel var att man gled inte bakåt i liftkön. Inte så hala som ny vallade känns. Inte åkt skidor sedan pandemin.. någon annan kan säkert komma med en bättre recension!😄👍🏻

Bilagor

• 0D7BB0D8-9F3F-4E61-A0F6-5E42EA2A02B3.jpeg
    0D7BB0D8-9F3F-4E61-A0F6-5E42EA2A02B3.jpeg
    1.1 MB · Besök: 116
Är sugen på att lägga på Phantom på några lagg som används flitigt, är det värt det?
Några ups/downs föregående säsong?
@pontusp
@Skantz
@karlj86
Hej. Se min tidigare recension. Har kört på samma skidor även denna säsong (ca 5v) utan att valla skidorna och enligt mig fungerar det fortfarande utmärkt (även vid turåkning). Dock är jag ingen valla-glid guru i vanliga fall och just därför som jag testade Phantom. Håller med om att det är konstigt att Phantom inte syns/hörs mer…
Pontus

Hej @erik_lagg och @unsuspected !

Har ju helt missat frågorna om Nanowaxxx här. Jag jobbar på en text om ämnet till Norse hemsida och hittade denna tråden. (Jobbar alltså på Norse Skis).

Egentligen är det inte så komplicerat. Nanowaxxx är kiselpartiklar som är cirka 1 nanometer stora och kommer flytande i en alkohollösning. Norse använder vanligt sintrat belag. Kiselvätskan stryker jag på med en trasa. Sen härdar kiseln genom avdunstning av alkoholen. Eftersom kiselpartikeln endast är en nanometer stor och flytande går den in i hela belaget och på molekylnivå.

Kisel är ju en ingrediens i glas och man kan förenklat säga att vi "glasar" belaget på skidorna. Det ger både ett belag som glider bättre och som samtidigt blir hårdare och på så sätt klarar grundstötningar med stenar bättre.

När kiseln har härdat så sitter den i skidan permanent. Och skulle något av kiseln släppa från skidan så är kisel ett av de mest förekommande materialen i naturen. Men mest troligt skulle även en del av belaget lossna samtidigt så då är plasten som lossnar klart värre för miljön än kiseln.

Nanowaxxx Permanent säljs inte till konsument då det är väldigt viktigt att belaget är helt fritt från valla när det appliceras. På Norse appliceras det på nya belag som aldrig vallats. (De andra produkter som Nanowaxxx och Dynamic Wax säljer har större nanopartiklar av kisel och går inte in i belaget permanent)

Bra glid beror mestadels på belagets struktur och skick. Man vill ha rätt struktur som smälter lagom med vatten till vattenfilmen som man åker på. Bra skick och polering av belaget gör att mindre vatten fastnar på belaget. Nanowaxxx och Phantom förbättrar belagets egenskaper att stöta ifrån sig vatten.

Att underhålla belaget är ganska enkelt genom att sickla med vass sickel och polera med rotoborstar av nylon. Och när det blir för slitet göra en ny stenslip.

Utmaningen är att det är inte alltid man har rätt struktur på belaget. Exempelvis vid plusgrader så har de flesta skidor en för fin struktur och smälter för mycket vatten. Då skulle man behöva en grövre struktur. Men det är ju ganska osannolikt att man kommer göra en ny stenslip för detta. Så då är det inte dumt att valla skidorna. Vilket funkar precis som vanligt då nanowaxxx inte påverkar fickorna som vallan lägger sig i i belaget.
Går det att få valfria skidor preparerade med Nanowaxxx i någon butik i Sverige?

Finns det någon som utför detta i Sverige eller måste man köpa ett kit och göra själv? Funkar det att lägga in skidorna/brädan i ett solarie istället för att traggla med obefintligt solljus?
Ping @Odis

Jag hoppade också på phantom första version för några år sedan. Under den tiden har jag gjort en "service" på skidorna där det ingick valla och jag har åkt tillsammans med folk med nyvallade skidor. Jag märkte ingen direkt skillnad i någon av fallen. Mao, jag glider minst lika bra som andra med nyvallade skidor och jag märkte ingen skillnad när skidorna blev vallade normalt av en butik.

Phantom verkar inte fixa riktigt blöt snö, där kan skidorna fortfarande suga fast.

Jag hade som sagt första versionen och det kan vara lite meckigt att hitta rätt dag att göra det på.

Tillbaka
Topp