DPS Wailer 99 Pure - Marker Tour F12 och NTN Freedom?

macmac

Medlem
Har beställt ett par DPS Wailer 99 Pure men inte riktigt kommit fram till om jag bara ska köra med en Marker Tour F12 (EPF eller inte?), eller om jag ska använda den bindningen tillsammans med inserts och en NTN Freedom.
**Är det en bra telemarksskida (har inte kört jättemycket telemark, men vill utvecklas)?
**Hur komplimenterar hålbilderna varandra i de respektive bindningarna?
**Har läst och hört om att Scarpa TX-Pro och TX-Comp går att köra i F12, någon som har erfarenhet av det både prestandamässigt och vad gäller utlösningsförmåga?

mikpoh sa:
Just det, tack för påminnelsen, han verkar ju positivt inställd däri iaf! :)

Har för övrigt bestämt mig att jag vill ha en Tour F12 EPF. Fann hålbild till Duke EPF via bindningsfreedom, och till NTN Freedom via Rottafella. Har Duke EPF samma hålbild som Tour F12 EPF?

För övrigt återstår bara frågan om hur Scarpa TX-Pro/Comp går att köra i F12 EPF både prestandamässigt och vad gäller utlösningsförmåga?

Enligt personal på Skistore skulle Duke EPF ha samma hålbild som Tour F12 EPF. Hur rekommenderar ni att man monterar dessa bindningar om inte bägge kan vara på midsole? Bör exempelvis Freedom monteras +1 eller F12an?

Bara för jag är så snäll idag så får du ett exemple på hur det skulle kunna se ut.
Dock så behövs din BSL för att få det korrekt.
Nu har jag matchat dem på BSL 280.

Röda hål Duke och Blå hål NTN.

Senast ändrad:
Piglet55 sa:
Bara för jag är så snäll idag så får du ett exemple på hur det skulle kunna se ut.
Dock så behövs din BSL för att få det korrekt.
Nu har jag matchat dem på BSL 280.
Röda hål Duke och Blå hål NTN.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/49c7458abc60b4db7b806ce2bdb5add5.jpg[/url]
Oj! Tack så mycket! Sulan på alpinbootsen är 305 mm och sulan på telemarkspjuxen är 299 mm. Skulle du vilja slänga in en "mall" för de värdena oxå vore det grymt tacksamt :)

Är bägge satta midsole där eller?

Senast ändrad:
Så nu har jag pulat lite med detta.

Alpint på 305 och NTN på 299

Alpint är blått och NTN Rött bara för att variera lite.

Om jag mäter rätt så kommer du ha ungefär 14mm mellan C-C hålen på det värsta stället. Vilket är lite snålt men jag själv hade monterat det utan att blinka. Man måste dock var sjukt noga när du borrar dem för att få till det bra.

Dock rekommenderar jag dig att ta och skriva ut både NTN och DUKEN på OH-film och sen kan du prova dig fram lite själv hur och var hålen passar bäst. Jag ansvarar ej för att om det blir fel på din montering. Se detta mer som en vägledning.

Piglet55 sa:
Så nu har jag pulat lite med detta. Alpint på 305 och NTN på 299 Alpint är blått och NTN Rött bara för att variera lite. Om jag mäter rätt så kommer du ha ungefär 14mm mellan C-C hålen på det värsta stället. Vilket är lite snålt men jag själv hade monterat det utan att blinka. Man måste dock var sjukt noga när du borrar dem för att få till det bra.

Dock rekommenderar jag dig att ta och skriva ut både NTN och DUKEN på OH-film och sen kan du prova dig fram lite själv hur och var hålen passar bäst. Jag ansvarar ej för att om det blir fel på din montering. Se detta mer som en vägledning.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/b5b0bf265f343a31085c075a8ae877a3.jpg[/url]
Ursäkta sena svaret, hade en tenta idag. Tack så hemskt mycket för ditt pulande! Ja det ser ganska tight ut på sina ställen ja, antar du menar 1.4 mm...har du själv monterat så tight nån gång? Alternativet är la Guardianbindningen istället, bygger visserligen lite vikt, men hålbilden ska passa bättre.

Senast ändrad:
macmac sa:
Piglet55 sa:
Så nu har jag pulat lite med detta. Alpint på 305 och NTN på 299 Alpint är blått och NTN Rött bara för att variera lite. Om jag mäter rätt så kommer du ha ungefär 14mm mellan C-C hålen på det värsta stället. Vilket är lite snålt men jag själv hade monterat det utan att blinka. Man måste dock var sjukt noga när du borrar dem för att få till det bra.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/b5b0bf265f343a31085c075a8ae877a3.jpg[/url]
Ursäkta sena svaret, hade en tenta idag. Tack så hemskt mycket för ditt pulande! Ja det ser ganska tight ut på sina ställen ja, antar du menar 1.4 mm...har du själv monterat så tight nån gång? Alternativet är la Guardianbindningen istället, bygger visserligen lite vikt, men hålbilden ska passa bättre.
Näe jag menar precis vad jag skrev. CC 14mm mellan det närmsta hålen.

I och med att man borrar 9mm har jag för mig på inserten så kommer det bli 5mm mellan hålen på värsta stället. Dvs under det rekomenderade avståndet på en håldiameter mellan hålen.

Men som sagt, hade det varit mina egna skidor så hade jag kört. Tveksamt om jag gjort det på någon annans.
Det gäller helt enkelt att veta vad man ger sig in på.

Piglet55 sa:
Näe jag menar precis vad jag skrev. CC 14mm mellan det närmsta hålen.

I och med att man borrar 9mm har jag för mig på inserten så kommer det bli 5mm mellan hålen på värsta stället. Dvs under det rekomenderade avståndet på en håldiameter mellan hålen.

Men som sagt, hade det varit mina egna skidor så hade jag kört. Tveksamt om jag gjort det på någon annans.
Det gäller helt enkelt att veta vad man ger sig in på.
Ah, jag förstår, då är det ju ingenting ju! ;) Tack för din input, ska fundera kring hur jag ska göra: frammontering, 5 mm:s-montering eller Guardian. Just nu lutar det nog faktiskt åt Guardian som jag kan ha midsole tillsammans med Freedom utan att det blir kramp.

Växlar mellan NTN Freeride och Dynafit Radical FT på DPS Wailer 112RP monterade med inserts. Båda har monterats midsole. Jag kör oftast NTN med 1 cm framåtmontering för att få litet mer skida bakom bindning men det är ju en justering som jag gör med NTN Freeride.
Jag lyckades få ett par av hålen att delas mellan NTN och Dynafit.

Och kör med samma Skarpa TX Pro både för telisar och med Dynafit. Inte världens styvaste pjäxa för pist men funkar utmärkt för tur och den offpiståkning jag lyckas få. Och väldigt smidigt för resor.

johanb sa:
Växlar mellan NTN Freeride och Dynafit Radical FT på DPS Wailer 112RP monterade med inserts. Båda har monterats midsole. Jag kör oftast NTN med 1 cm framåtmontering för att få litet mer skida bakom bindning men det är ju en justering som jag gör med NTN Freeride.
Jag lyckades få ett par av hålen att delas mellan NTN och Dynafit.

Och kör med samma Skarpa TX Pro både för telisar och med Dynafit. Inte världens styvaste pjäxa för pist men funkar utmärkt för tur och den offpiståkning jag lyckas få. Och väldigt smidigt för resor.
Det här var intressant. Bara så att vi har något att utgå ifrån, mina W99 är 184, och jag antar att du inte har den nyaste versionen av W112RP. Tailrockern i den gamla W112RP är vad jag minns lite längre än W99:ans, och tror därför att deras effektiva kant är ganska lika trots olika längd. Vet inte om du upplevt något liknande som Baker1 på denna länk? Notera särskilt hans två sista inlägg från 21 juli och 8 september. Han verkar mena att hans W99 blev en mycket mer hanterbar skida när han monterade plus 1.5 för telemark. Vore intressant med din input här!

Grymt med kombon med Scarpa TX Pro för både alpint och telis! Känner nog att jag fortfarande vill kunna kötta rejält i pist, så är lite tveksam till dynafit, o särskilt oxå den lite mjukare pjäxan som du säger. Blir nog en Guardian på tillsammans med Freedom-bindningen...vore dock grymt om Scarpan funkar i Guardian oxå om man inte kan packa så mycket, vad jag läst skulle den funka hyfsat i Marker Tour F12:an iaf... :)

Ok, ska försöka svara så utförligt jag kan.

Jag kör också 184 i längd och kört på dem i två säsonger, jag är 176 cm och 74 kg. Har kört telisar sedan mitten på 90talet och kör fortfarande bättre än de flesta (finns inte så många av oss kvar nu så det betyder ju inget...).

Jag flyttade fram för att jag tyckte att det var litet kort med skida bakom bindning att jobba med i telissväng. Jag har även jobbat med stance och position sedan jag bytte till NTN och har en litet mer upprätt telisstil nu som gör att jag står mer över mitten och fördelar trycket jämnare mellan de två skidorna. Jag tycker det gör en stor skillnad i pist. Annars är ju pist ganska trist på telisar speciellt med hårt/isigt underlag där ivarjefall jag har kämpat för att inte sladda på hårt underlag med andra skidor.
Men med mina W112RP kan jag nu lägga GS svängar i svarta pister med bra grepp och ingen rädsla för släpp om jag inte vill sladda ut eller så länge benen orkar. Och jag använder mina DPS nästan varje dag även i svenska fjällen nu för att de är så roliga, vilket inte var tanken när jag köpte dem.

Också riktigt djupa dagar på Dynafit (mittmonterade) så känner jag att pintailen sjunker och bromsar litet men om jag flyttar tyngdpunkt litet framåt (ingen risk att spetsen sjunker...) så kommer pintailen upp och skidan accelererar. Vilket skulle kunna vara en anledning att också montera fram för alpint på W112RP.

Jag ser absolut inget problem med att "kötta" med en W99 och Dynafit eller annan tech bindning, finns många diskussioner om hur techbindningar funkar för den mesta åkning på forumet, och tycker snarare att det vore synd att tynga ner en så lätt skida med en tung bindning. Du kan ju ha ett par alpina pjäxor med tech inserts för pist/tur om du tycker TX Pro är för mjuk i pisten.

Skickar med en bild på hur min skida ser ut med inserts. Kom på att det nog var på mina K2 Sidestash som jag lyckades kombinera ett par insertshål mellan Dynafit och NTN, inte på bananerna.

Senast ändrad:
johanb sa:
Ok, ska försöka svara så utförligt jag kan.

Jag kör också 184 i längd och kört på dem i två säsonger, jag är 176 cm och 74 kg. Har kört telisar sedan mitten på 90talet och kör fortfarande bättre än de flesta (finns inte så många av oss kvar nu så det betyder ju inget...).

Jag flyttade fram för att jag tyckte att det var litet kort med skida bakom bindning att jobba med i telissväng. Jag har även jobbat med stance och position sedan jag bytte till NTN och har en litet mer upprätt telisstil nu som gör att jag står mer över mitten och fördelar trycket jämnare mellan de två skidorna. Jag tycker det gör en stor skillnad i pist. Annars är ju pist ganska trist på telisar speciellt med hårt/isigt underlag där ivarjefall jag har kämpat för att inte sladda på hårt underlag med andra skidor.
Men med mina W112RP kan jag nu lägga GS svängar i svarta pister med bra grepp och ingen rädsla för släpp om jag inte vill sladda ut eller så länge benen orkar. Och jag använder mina DPS nästan varje dag även i svenska fjällen nu för att de är så roliga, vilket inte var tanken när jag köpte dem.

Också riktigt djupa dagar på Dynafit (mittmonterade) så känner jag att pintailen sjunker och bromsar litet men om jag flyttar tyngdpunkt litet framåt (ingen risk att spetsen sjunker...) så kommer pintailen upp och skidan accelererar. Vilket skulle kunna vara en anledning att också montera fram för alpint på W112RP.

Jag ser absolut inget problem med att "kötta" med en W99 och Dynafit eller annan tech bindning, finns många diskussioner om hur techbindningar funkar för den mesta åkning på forumet, och tycker snarare att det vore synd att tynga ner en så lätt skida med en tung bindning. Du kan ju ha ett par alpina pjäxor med tech inserts för pist/tur om du tycker TX Pro är för mjuk i pisten.

Skickar med en bild på hur min skida ser ut med inserts. Kom på att det nog var på mina K2 Sidestash som jag lyckades kombinera ett par insertshål mellan Dynafit och NTN, inte på bananerna.
Oj, jag bara antog att dina var 190 eftersom jag själv har ett par sådana (även om den ena skidan nu är paj :/). Intressant att läsa om hur du upplevde att +1 gav bättre längd bakåt för telissvängen, men även acceleration i offpisten och "köttning" i pisten! Tack så hemskt mycket för inputen! Utifrån att du åker på 184 cm på den gamla versionen av 112:an så tänker jag att en midsole montering då borde kunna bli kanon just på w99:an med tanke på det jag nämnde om effektiv kant tidigare. Men det kan säkert fungera med +1 här med.

Du har oxå en bra poäng med att det vore lite synd att tynga ner en så lätt skida med en Guardian bindning. Har dock varit skeptisk till att gå över till pin-bindningar, man förlorar väl ändå en del i hård pist i jämförelse med alpinbindningar? Men ju mer jag tänker på det, desto mer sugen blir jag på att sätta dit en Beast eller Kingpin...misstänker dock att Kingpinen blir lite svår att få tag på i år, så frågan är om det är värt att vänta till nästa år med att montera Kingpinen och bara köra telisar på de så länge (har ju ett par pistsmiskare om jag vill åka alpint)...eller om man ska slå till på Beasten redan nu? Vore grymt intressant att veta hur Kingpinens hålbild ser ut..!

macmac sa:
Du har oxå en bra poäng med att det vore lite synd att tynga ner en så lätt skida med en Guardian bindning. Har dock varit skeptisk till att gå över till pin-bindningar, man förlorar väl ändå en del i hård pist i jämförelse med alpinbindningar?
Beror på hur du menar. Om du står på i svängar med rejält tryck i när det är riktigt hårt och slagit underlag finns det en större benägenhet till tjuvsläpp, eftersom det är möjligt att vrida ut ur bindningen längs med den Axel som går längs med din fot. Själv har jag bara lyckats med det på skidor som är runt 120 i midjan, på ca 100 i midjan har jag aldrig varit med om något liknande.

Vad gäller allt det andra så är iaf dynafits bindningar minst lika styva som alpinbindningar, förmodligen alla andra tillverkares också. Ståhöjden är relativt låg.

En kommentar till att använda TX Pro till alpint som troligtvis är överflödig.

Du måste ha något under telis-bälgen där du normalt böjer pjäxan i telissväng. Annars kommer du att böja skon, vilket minskar sullängden och du kommer att tappa skidorna vid belastning. Vid inköpet av TX Pro får man en liten adapter för att fästa i dynafitbindningen där man normalt fäster skarjärnen. Med den adaptern kan man inte trampa igenom skon. Så om du tänker använda TX Pro i annan bindning än dynafit så måste du ha motsvarande.

Själv så sumpade jag en av adaptrarna första dagen då jag slängde upp skidorna på axeln... Gjorde istället ett par egna av skärbräda som jag skruvar fast i insertshål för NTN. Funkar bättre.

Men det här hade du säkert tänkt på.

Vattendroppe sa:
Beror på hur du menar. Om du står på i svängar med rejält tryck i när det är riktigt hårt och slagit underlag finns det en större benägenhet till tjuvsläpp, eftersom det är möjligt att vrida ut ur bindningen längs med den Axel som går längs med din fot. Själv har jag bara lyckats med det på skidor som är runt 120 i midjan, på ca 100 i midjan har jag aldrig varit med om något liknande.

Vad gäller allt det andra så är iaf dynafits bindningar minst lika styva som alpinbindningar, förmodligen alla andra tillverkares också. Ståhöjden är relativt låg.
Okej, tjuvsläpp är sin sak, men vad jag var ute efter var nog mer känslan med tanke på hur krafter från underlaget dämpas eller inte dämpas. Hur har du upplevt det? Om jag har förstått det rätt ska Beasten inte bara motverka tjuvsläpp, utan oxå dämpa den direkta kraftöverföringen.

johanb sa:
En kommentar till att använda TX Pro till alpint som troligtvis är överflödig. Du måste ha något under telis-bälgen där du normalt böjer pjäxan i telissväng. Annars kommer du att böja skon, vilket minskar sullängden och du kommer att tappa skidorna vid belastning. Vid inköpet av TX Pro får man en liten adapter för att fästa i dynafitbindningen där man normalt fäster skarjärnen. Med den adaptern kan man inte trampa igenom skon. Så om du tänker använda TX Pro i annan bindning än dynafit så måste du ha motsvarande.

Själv så sumpade jag en av adaptrarna första dagen då jag slängde upp skidorna på axeln... Gjorde istället ett par egna av skärbräda som jag skruvar fast i insertshål för NTN. Funkar bättre. Men det här hade du säkert tänkt på.
Tack för varningen. Har förstått att släpp kan ske när skidan flexar, men har tidigare mer kollat på F12:an, vet inte om samma sak med plattorna gäller där, eller om det är mer Dynafitspecifikt? Plattorna finns iaf i kartongen...

Senast ändrad:
macmac sa:
Okej, tjuvsläpp är sin sak, men vad jag var ute efter var nog mer känslan med tanke på hur krafter från underlaget dämpas eller inte dämpas. Hur har du upplevt det? Om jag har förstått det rätt ska Beasten inte bara motverka tjuvsläpp, utan oxå dämpa den direkta kraftöverföringen.
Ingen skillnad IMO.

So. Funderat och funderar. Tydligen matchade inte Beast 16 hålbilden med Freedom, vilket dock Beast 14 ska göra. Nu sitter jag här o klurar om Kingpin också kan gå. Wildsnow har två upplagda foto på hålbilden. Där finns också hål från Marker Duke EPF, vilka jag försöker använda som referens. Dock vet jag inte riktigt var Dukens skruvar sitter i relation till hela tåstycket/hälstycket (vilket man ganska tydligt kan se på Kingpin) Har försökt googla efter det, men verkar svårt att hitta. Om nån vänlig människa kan fota/berätta hur hålen sitter i relation till tådelens/häldelens "greppanordning" (där pjäxan sitter fast) vore jag väldigt tacksam.

Visade sig att Kingpins hålbild inte heller matchade Freedom, så får blir en Beast 14. Frågan jag nu ställer mig, går det bra med en 120 mm broms, eller måste jag välja 105 mm till mina W99? (vore ju najs om man hade möjlighet att använda bindningen även på en lite bredare modell)

Tillbaka
Topp