Ok, ska försöka svara så utförligt jag kan.
Jag kör också 184 i längd och kört på dem i två säsonger, jag är 176 cm och 74 kg. Har kört telisar sedan mitten på 90talet och kör fortfarande bättre än de flesta (finns inte så många av oss kvar nu så det betyder ju inget...).
Jag flyttade fram för att jag tyckte att det var litet kort med skida bakom bindning att jobba med i telissväng. Jag har även jobbat med stance och position sedan jag bytte till NTN och har en litet mer upprätt telisstil nu som gör att jag står mer över mitten och fördelar trycket jämnare mellan de två skidorna. Jag tycker det gör en stor skillnad i pist. Annars är ju pist ganska trist på telisar speciellt med hårt/isigt underlag där ivarjefall jag har kämpat för att inte sladda på hårt underlag med andra skidor.
Men med mina W112RP kan jag nu lägga GS svängar i svarta pister med bra grepp och ingen rädsla för släpp om jag inte vill sladda ut eller så länge benen orkar. Och jag använder mina DPS nästan varje dag även i svenska fjällen nu för att de är så roliga, vilket inte var tanken när jag köpte dem.
Också riktigt djupa dagar på Dynafit (mittmonterade) så känner jag att pintailen sjunker och bromsar litet men om jag flyttar tyngdpunkt litet framåt (ingen risk att spetsen sjunker...) så kommer pintailen upp och skidan accelererar. Vilket skulle kunna vara en anledning att också montera fram för alpint på W112RP.
Jag ser absolut inget problem med att "kötta" med en W99 och Dynafit eller annan tech bindning, finns många diskussioner om hur techbindningar funkar för den mesta åkning på forumet, och tycker snarare att det vore synd att tynga ner en så lätt skida med en tung bindning. Du kan ju ha ett par alpina pjäxor med tech inserts för pist/tur om du tycker TX Pro är för mjuk i pisten.
Skickar med en bild på hur min skida ser ut med inserts. Kom på att det nog var på mina K2 Sidestash som jag lyckades kombinera ett par insertshål mellan Dynafit och NTN, inte på bananerna.