DPS Wailer Foundation eller Alchemist?

wrede44

Ny medlem
Har en fundering kring DPS Wailer Foundation och dess bror Alchemist, Vad skiljer de åt och framförallt vad skiljer som kan motivera prisskillnaden. 8 000kr vs 13 000kr. Har förstått att det är lite mer kolfiber i Alchemist och att den därför blir lättare och styvare...

Om det är någon som har erfarenheter så får ni gärna del med er?

Jag är sugen på att köpa DPS Wailer Foundation 100 som en freeride "one quiver ski" för framförallt svenska men även andra äventyr.

//Oscar

MagGun

Ny medlem
Åkte några dagar på Alchemist I höstas. Det fungerade både i långa carvingsvängar på hyffsat hård snö och lössnö. Den hängde med bra och kändes aldrig fladdrig.

mattiaslun

Medlem
Mer kolfiber är lika med lättare och styvare. Men också mindre dämpade. Den sista meningen betyder allt eller inget beroende på åkstil, vikt och styrka. Jag har gått på all kolfiberhype man kan och åkt en hel del ”de förändrar din inställning till livet och skidåkning i synnerhet” skidor. Fast forward till idag, rena kolfiber bara som lätta-gå-puderskidor. I min värld foundation om det är one quiver, har du råd med flera ta en av varje.

wrede44

Ny medlem
Mer kolfiber är lika med lättare och styvare. Men också mindre dämpade. Den sista meningen betyder allt eller inget beroende på åkstil, vikt och styrka. Jag har gått på all kolfiberhype man kan och åkt en hel del ”de förändrar din inställning till livet och skidåkning i synnerhet” skidor. Fast forward till idag, rena kolfiber bara som lätta-gå-puderskidor. I min värld foundation om det är one quiver, har du råd med flera ta en av varje.
Tolkar jag dig rätt om jag säger att kolfiber har en enorm uppsida om man turar osv men inte som en allroundskida för hela berget, då blir den för snäv i sitt användningsområde?

Tycker man läser mer och mer att ju lättare och mer kolfiber de fått i skidan, desto hårdare måste man driva skidan.

mattiaslun

Medlem
Du tolkar mig helt rätt, även stycke två som du själv skrev. Vad jag försöker säga är: Som one ski quiver hade jag valt den äldre, tyngre mer lättåkta, bättre dämpade och billigare konstruktionen; foundation.

Jag upplevde också att tidigare DPS kolfiber skidor hade en ganska tydlig hastighetsbegränsning, då de blev rätt oroliga i hög fart. Vad gäller 100 modellen vet jag de facto inte då jag aldrig åkt den, så ta det sista med en nypa salt.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp