DPS Wailer

Carde

Medlem
DPS Wailer
Hade tänkt slå till på ett par Katana v-werks, som jag åkt och upplever som väldigt bra,men har av en bekant hört så positivt om DPS 112 RP. Någon som har erfarenhet av DPS RP2 pure3 eller RPC? RP2:an verkar vara en lekfullare och lite "svängigare" medan Charger-varianten RPC verkar vara just det, fullfart i fallinjen.
Undrar mest hur den kraftiga tippen på RP2:an blir i hög fart om den blir orolig?RPC:an ser ut att vara flatare

DPS Wailer
Rpcn är mera en storabergsskida och charger, Rpn pallar hårdkörning den med och har mindre radie vilket gör den lekfullare i pist och puder, härlig i skogsåkningen också.
Nosen på Rpn är sänkt ganska så markant i jämförelse med för 3 år sedan, lite vridstyvare och fastare i hullet också, inte lika nervös. Riktigt vridstyv skida som har en stor sweatspot som gör den lättåkt.
Belönar dig extremt, skidornas skida enligt mig, en riktig allrounder.

Senast ändrad:
DPS Wailer
Har åkta på alla DPS samt på Wailer Tour 1 nu senast i helgen och har kört på Katana V-werks dom tre senaste säsongerna.

DPS:erna är mer lekfulla i relation till Katana skulle jag säga, men på andra sidan så står katanan pall för det mesta, den har ett skär som inte går av för hackor, eller som Calle på Extrem / Åre Skidfabrik säger "med Katanan så kan man stå påför fullt i vilken isig pist som helst".

Om det är rena puderegenskaper som står överst så skulle jag säga att katanan är lite för styv och om du har tänkt att tura så skulle jag slå ett slag för Wailer Tour 1 som verkligen imponerade på mig, ska troligtvis byta ut mina katana mot ett par sådan :-)

Sedan kan sägas att för såväl DPS som V-werks så är det skidor som måste köras för att funka, inga semesterskidor med andra ord...... katanan kanske kan slapp-åkas lite mer med eftersom den är styvare och har mer kant i snön än DPS:erna som har lättare att börja vibrera och smattra men på andra sidan så behöver man betydligt mer kraft och teknik för att kunna nyttja katanan fullt ut.

bon ski
/C

DPS Wailer
Tycker att just w112 rp2 är en utav dom mest lättåkta skidorna jag haft, bred sweatspot, dvs den tillåter en att slarva lite med positionen på skidan, det där karbondarret uppstår oftast bara när du ska göra en stoppsladd på riktigt hårt underlag, för mig så försvann det efter några dagars åkande. Så länge man åker på kant så är det en utav dom roligaste och enklaste skidorna jag ägt, Patron, Hendryx Ph, w99 hamnar enligt mig efter som allroundskida. Skillnaden på w112 och w99 är framförallt radien och styvheten på w99 som upplevs mera som en charger, om du har råd så köp en w112, var inte rädd för 190cm längden om du inte är under 175cm 70 kg.

DPS Wailer
carl_couloir sa:
karlj86 sa:
carl_couloir upplevde du Tour 1 som mjuk? Hann aldrig testa den modellen i helgen ;(
Inte alls, som referens kan jag säga att jag körde på för fullt i stora skärande svängar med mycket tryck/driv genom svängen ner för hela hemsedals løypa :-)

/C
Oki, inget fladdrande med tipsen? har du åkt på förra årets Ross super7? om du jämför med dem..

DPS Wailer
karlj86 sa:
carl_couloir sa:
karlj86 sa:
carl_couloir upplevde du Tour 1 som mjuk? Hann aldrig testa den modellen i helgen ;(
Inte alls, som referens kan jag säga att jag körde på för fullt i stora skärande svängar med mycket tryck/driv genom svängen ner för hela hemsedals løypa :-)

/C
Oki, inget fladdrande med tipsen? har du åkt på förra årets Ross super7? om du jämför med dem..
Har inte åkt på ross, men att åka på DPS och andra relativt odämpade och lätta skidor utan att driva genom svängen resulterar alltid i fladder.
Driva genom svängen = inget fladder
Semestersvänga (park and ride) = fladder

Kan tillägga att ju bättre min teknik har blivit, desto mer kan jag utnyttja en skida på rätt/bästa sätt vilket innebär bla att jag uppskattar lite mjukare skidor än innan eftersom jag inte alltid har kraften orken att driva en "köttigare" skida. Det är inga problem att lägga upp exempelvis Völkl V-werks Katana på kant och följa med, men att driva den genom svängen kräver styrka....

/C

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp