Drop in ramp för rail.

padbmx

Ny medlem
Drop in ramp för rail.
Hej

Med grymt dåliga åk möjligheter inom rimligt avstånd så ska jag i år bygga mig en drop in och iaf 1 rail så man får leka lite iaf.

Nu åker jag visserligen snowboard men det bör väl vara samma för skidor/bräda och visste inte vad jag annars skulle lägga tråden.

Med brist på någon bra naturlig backe i närheten så ska rampen ge all fart som behövs och undrar nu om någon har byggt nått liknande själv och vet vad för höjd och lutning som är lämpligt?

Jag har tänkt mig runt 3m högt, lutningen vet jag inte riktigt än, den chansar jag väl mig till om ingen har en bra siffra, vill ju ha mycket fart men för brant blir det nog bara okontrollerat när man kommer ner om vinkeln är för stor.

Farten ska räcka till en 4-5m box iaf, funkar det bra utökar jag "parken" med mer grejer.

tack på förhand

Drop in ramp för rail.
Ser nice ut Pr0z men svårt och uppfatta vad för storlek du har på rampen men den jag hade tänkt blir nog större än den så det bör ju räcka isf.

Dina bilder kommer jag inte ens åt Tanner-Small :(

Jag vill iaf komma ifrån när rampen ger så pass lite fart så hoppet kommer direkt efter rampen, vill iaf ha några meter från ramp till rail med plan yta.

Om någon har har en hyfsat seriös ritning till en t-box vore det trevligt också, då jag förmodligen ska lämna över det jobbet till en svetsare, har hittat en förut men nu har jag googlat hur mycket som helst utan vettiga resultat.

Drop in ramp för rail.
Min rail är ca 5-6 m lång, och rampen är ungefär 2.5m-3m hög. Mellan startrampen och kicken är det ca 5 m.
Nu kanske du har bättre uppfattning :)

Drop in ramp för rail.
Jag hade byggt rampen som en quaterpipe så får du med dig mer fart ut plus att du kan pumpa upp ännu mer fart sen som snowboard åkare är det nog gött med platån på bredden så du kan stå rätt fram med kroppen och sen hoppa och vrida 90 när du droppar in.

Drop in ramp för rail.
Aha okej tack :) de blir något liknande som mitt (framtida) bygge då.

Hur funkar pvc rören tycker du? Jag är lite nojjig för att de ska hugga mycket lättare än en "riktig" box när det inte finns någon metall coping men har aldrig testat pvc rör själv.
Hur tycker du att PVC rör står sig mot en riktig box? Stor skillnad? Sparar ju rätt mycket slantar om jag bygger med PVC rör helt klart.

En QP hade nog klart varit att föredra men konstruktionen blir genast krångligare då, får nog grunna på den med! :)

Drop in ramp för rail.
jag har aldrig haft några problem med mitt pvc rör. tror inte du kommer hugga, om du inte har storslalomskidor med extremt slipade kanter...
klart att en riktig box är skönare, (om man vill ha en box alltså...) men kör bara med 2 pvc rör så borde det gå bra. De glider man bra på iaf...

Senast ändrad:
Drop in ramp för rail.
min pvc-rail funkar bra. Det glider bättre än en rail så det enda du behöver oroa dig över är dina kanter (om de är nyslipade eller inte).

Tillbaka
Topp