Dubbelknapplift!?

lonesome

Medlem
Dubbelknapplift!?
Halloj alla skidlegender!

Någon gång i mina yngre dagar (sisådär en 16-20 år sedan) var jag på en skolresa till en skidanläggning någonstans i Sverige (uppskattningsvis 2-4 timmar ifrån Sundsvall)… där fanns en väldigt kort ”dubbel-knapplift” med 2 byglar som kördes i skytteltrafik och startades med hjälp av stor röd knapp av ”nödstopp”-karaktär… liften var placerad ute i opistat område om jag minns rätt.

Har nu gått runt och funderat i flera år på vart detta kan ha varit, trots tappra försök att gå igenom alla äldre pistkartor jag lyckats hitta så kan jag inte hitta det jag söker… gissningsvis för tack vare dåtidens avsaknad av smartphones, utbyggnad och modernisering av diverse skidområden.

Vänder mig nu till er för hjälp att lista ut var detta kan ha varit!

jag bjuder på en vacker teckning av hur jag minns ”liftbygeln”.

Tack på förhand!
IMG_0578.jpeg

Dubbelknapplift!?
Det var långt innan jag började åka så jag kastar ur mig ett par förslag på små anläggningar som håller sig inom 4h och som du kanske naturligt inte kommer att tänka på när du kollar pistkartor :)

Ålåsen (Chatarinabacken kallas den visst också)
Munkflohögens skidbacke
Kullstabacken
Stora Blåsjön (i.o.f.s. 5 h men ändå)
Åkersjön
Getberget
Ansätten

Det är i.o.f.s. rätt generöst att kalla ovanstående för anläggningar, undantaget Blåsjön 😆 En chansning men kanske @Ivo del Scandi har koll? Annars kan du testa kartan här på forumet. Det saknas dock en del lokala småbackar på den kartan. Hitta någon Sundsvallsgrupp på FB och fråga var Sundsvalls skolor brukade åka på dagsutflykter?

Dubbelknapplift!?
Inte den du tänker på men liknande.
Misstänker att det kanske var tre knappar så man kan åka ensam/ två /eller tre

Dubbelknapplift!?
Jag tror att du var i Trillevallens skidcirkus :geek:
För länge sedan hade de (minst) två såna liftar som du beskriver.
(obs. detta var inte några "barnliftar")

När jag kom till Jämtland för 34 år sedan så fanns dem. Jag gissar att de ersattes för 20-25 år sedan

Trille-nostalgi:
ni minns väl när Stig-Helmer fick frågan om han åkt skidor?
"jo, jag har varit med morsan på skolresa i Trillevallen"

(man kan fortfarande stöta på sköna "Stig-Helmer-karaktärer" i Trillevallen; ofta stockholmare som vill ha klassisk fjällsemester utan Åre-bling)

Dubbelknapplift!?

När jag kom till Jämtland för 34 år sedan så fanns dem. Jag gissar att de ersattes för 20-25 år sedan

Trille-nostalgi:

(man kan fortfarande stöta på sköna "Stig-Helmer-karaktärer" i Trillevallen; ofta stockholmare som vill ha klassisk fjällsemester utan Åre-bling)
Det skulle det mycket väl kunna vara!
Dags att dyka vidare efter ett historiskt galleri!

Tack för tips!:D

Dubbelknapplift!?
Trillevallens skidcirkus. Där fanns det flera stycken sk "pendelliftar" som var konstruerade Trillevallens dåvarande/tidigare ägare Ulf Boberg.
Inte världens bekvämaste lift men en snabbt lift som startade med ett litet ryck, en perfekt konstruktion för ett mindre "off pist" område.
Den fanns också med tre knappar.

Dubbelknapplift!?
Halloj alla skidlegender!

Någon gång i mina yngre dagar (sisådär en 16-20 år sedan) var jag på en skolresa till en skidanläggning någonstans i Sverige (uppskattningsvis 2-4 timmar ifrån Sundsvall)… där fanns en väldigt kort ”dubbel-knapplift” med 2 byglar som kördes i skytteltrafik och startades med hjälp av stor röd knapp av ”nödstopp”-karaktär… liften var placerad ute i opistat område om jag minns rätt.

Har nu gått runt och funderat i flera år på vart detta kan ha varit, trots tappra försök att gå igenom alla äldre pistkartor jag lyckats hitta så kan jag inte hitta det jag söker… gissningsvis för tack vare dåtidens avsaknad av smartphones, utbyggnad och modernisering av diverse skidområden.

Vänder mig nu till er för hjälp att lista ut var detta kan ha varit!

jag bjuder på en vacker teckning av hur jag minns ”liftbygeln”.

Tack på förhand!
Visa bilaga 35445
Du minns inte lite fel på platse så det var Chile du var i??
1733249158525.jpeg

Dubbelknapplift!?

Trille-nostalgi:

Minns också dessa.
Jag var nog ca.8år gammal i skidoverall i Trillevallen. 80-talet någon gång.

Man petade med en stav på en knapp för att initiera start "take off". Sen gick det utav h-vete. Man åkte i par i uppåt i ett puckligt skidspår. Folk verkligen flög ur liften ibland.

Rock n' roll 😎

Tillbaka
Topp