Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Duger mina gamla skidor? Vad gör måtten jämfört med nya?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LimpusB" data-source="post: 1299811" data-attributes="member: 165709"><p>+1 på den. </p><p></p><p>Håller med om allt GoranC skriver. </p><p></p><p>Dessutom skulle jag vilja tillägga att det är rätt stor radie på dina befintliga skidor, vilket gör att de lämpar sig betydligt bättre för stora svängar men kommer bli svårare att jobba med i mindre (korta, tighta) svängar. </p><p></p><p>Min erfarenhet är att de som inte åker så ofta vinner rejält i skidglädje på ett par skidor med betydligt kortare radie. Du kommer kunna kontrollera skidan mycket bättre i allt annat än snabba storslalomsvängar om du kör en skida med mindre radie. Ska jag bara åka pist kör jag själv en skida på 165 cm med 12 i radie. Testa, det kommer kännas som att köra go-kart på snö - skitkul! Och ja, det går att lägga större svängar också. Men framförallt är det roligare när du inte bara bränner på för fullt i storslalomsvängar. Annars, ta iaf nåt mellan 16-20 i radie. 24 är mycket. </p><p></p><p>Pratade senast igår med en kompis (40 år) som teståkte både ett par nya (smala) SL-pistskidor med liten radie och ett par moderna allmountainlagg (med midjebredd 85 mm). Han är rejält duktig på att åka, men har haft sina trotjänare med +10 år på nacken i massa år. Han var totalt överraskad vilken enorm skillnad det var på hans gamla och de nya skidorna. Ett helt annat bett i snön. </p><p></p><p>Så med den långa utläggningen - hyr! Testa både ett par kortare SL med tight radie och ett par lite bredare allmountain i kanske 85-90 mm midja och känn efter själv vad du tycker känns bäst. Sen kan köper du nytt på rean!</p><p></p><p>Njut av åkningen nu!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LimpusB, post: 1299811, member: 165709"] +1 på den. Håller med om allt GoranC skriver. Dessutom skulle jag vilja tillägga att det är rätt stor radie på dina befintliga skidor, vilket gör att de lämpar sig betydligt bättre för stora svängar men kommer bli svårare att jobba med i mindre (korta, tighta) svängar. Min erfarenhet är att de som inte åker så ofta vinner rejält i skidglädje på ett par skidor med betydligt kortare radie. Du kommer kunna kontrollera skidan mycket bättre i allt annat än snabba storslalomsvängar om du kör en skida med mindre radie. Ska jag bara åka pist kör jag själv en skida på 165 cm med 12 i radie. Testa, det kommer kännas som att köra go-kart på snö - skitkul! Och ja, det går att lägga större svängar också. Men framförallt är det roligare när du inte bara bränner på för fullt i storslalomsvängar. Annars, ta iaf nåt mellan 16-20 i radie. 24 är mycket. Pratade senast igår med en kompis (40 år) som teståkte både ett par nya (smala) SL-pistskidor med liten radie och ett par moderna allmountainlagg (med midjebredd 85 mm). Han är rejält duktig på att åka, men har haft sina trotjänare med +10 år på nacken i massa år. Han var totalt överraskad vilken enorm skillnad det var på hans gamla och de nya skidorna. Ett helt annat bett i snön. Så med den långa utläggningen - hyr! Testa både ett par kortare SL med tight radie och ett par lite bredare allmountain i kanske 85-90 mm midja och känn efter själv vad du tycker känns bäst. Sen kan köper du nytt på rean! Njut av åkningen nu! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Duger mina gamla skidor? Vad gör måtten jämfört med nya?
Tillbaka
Topp