Dumpar i alperna

redimer

Ny medlem
Dumpar i alperna
Verkar som om det kommer dumpa rejält i alperna de kommande dagarna. Någon som är på plats och kan dokumentera lite?
Hade varit kul med lite bilder

Dumpar i alperna
Så här ser du ut i Chamonix/GM. Litet lager snö som kommit än så länge..

Grandsmontets.jpg

Dumpar i alperna
Dump......? Några ynka centimeter borde väl vara rätta ordet? Annars så har vi haft en trevlig fön hela dagen här och t-shirts väder i centrum ;)

- C

Dumpar i alperna
Kollade forecasten för St Anton på snow-forecast.com
Det ska komma 130cm från fredag till onsdag!? Någon nere som vet hur läget är?

Kanada och då främst interior ser också ut att få sin skäliga del de närmaste dagarna.

Antijinxar

Dumpar i alperna
Motherf*cker vad jag längtar efter snön! Sitter i Oslo och här fick vi lite som lade sig i en timme innan det smälte bort och byttes mot Lützendimman istället. Liknade iof flatljuset i Riksgränsen men känslan infann sig ändå inte. För mycket taggtrådsstängsel och asfalt på mitt lager :(

Ångest

Dumpar i alperna
Rydellen sa:
Österrike i allmänhet har fått en helt sjukt bra start på säsongen. Det är inte första dumpet heller. Dock extremt lavinfarligt där nu. Ta det försiktigt om ni åker i helgen.

Stormen är så sakteliga på väg västerut. Centrala Schweiz har fått en del snö, västra delarna och Frankrike är rätt torra fortfarande. Det snöar lite grand i Chamonix och Verbier nu men inga mängder än.

Dumpar i alperna
Peter_K sa:
Rydellen sa:
Österrike i allmänhet har fått en helt sjukt bra start på säsongen. Det är inte första dumpet heller. Dock extremt lavinfarligt där nu. Ta det försiktigt om ni åker i helgen.

Stormen är så sakteliga på väg västerut. Centrala Schweiz har fått en del snö, västra delarna och Frankrike är rätt torra fortfarande. Det snöar lite grand i Chamonix och Verbier nu men inga mängder än.
bekräftar att det toksnöar här nere, ca 50cm nere i byn nu! bir en bra start i anton

Dumpar i alperna
sta anton har sjukt mkt snö. passet är stängt och de ligger ca 50 c på vägen och typ 1,5 på berget. dumpar fortfarande och ska göra ett par dagar till..

Dumpar i alperna
När alla andra diskuterar vilken ålder och skidor man skall tillåta på Fr.se så händer det roligare
saker på italienska forum......

En bild från Österrike från helgen:

SNOW_550x367_.jpg

En bild tagen av mig i närheten av La Grave under helgen:

glace01.jpg

Inte så mycket snö, men det kom några ynka flingor under dagen.

Fast, vi hittade dock det vi var ute efter ;)

glace02.jpg

glace05.jpg

Trevlig arbetsvecka!

Senast ändrad:
Dumpar i alperna
Jag vet inte vad det innebär att vara bitter.

Jag har massor att leva för.

Korta kalkyler, Beslutsanalys och Investeringsbedömning är tre av dessa fantastiska saker.

Så du ser, du får fråga någon annan om hur det är att vara bitter.

Dumpar i alperna
det fortsätter att snöa i anton, jag gjorde en tur upp på berget i helgen, var över 1m hela vägen upp. senn dess har det snöat 50cm i byn. Enligt Arlberg bergbahn ligger det 2m uppe på berget. Lech har dock fått ännu mer där det ligger 2m nere i byn. Riktigt bra start och bara 3 veckor tills liftarna öppnar.

Dumpar i alperna
någon som har några bra väder och snösidor att kolla på här hemifrån ?

gillar inte snowforecast, tycker inte den sidan stämmer alls....

/G

Dumpar i alperna
Vet inte hur det är i Österrike, men i Schweiz öppnar många skidanläggningar nu till helgen, så varför vänta ytterligare tre veckor? Jag och ett gäng ska till Davos eller Klosters på söndag, och de har också fått närmare 150cm snö! Vintern har börjat bra, mina damer och herrar, mycket bra! :)

MVH
Daniel

Dumpar i alperna
Jag brukar kolla på den här sidan (för franska alperna) förutom snow forecast:
http://www.meteofrance.com/FR/montagne/index.jsp
Där skriver man in namnet på den ort man är ute efter i sökfältet. Väl inne på sidan för orten kan man bland annat klicka på "Hauteurs moyennes de neige hors des pistes" för att få fram en illustrerad bild över snömängden (fördelad på bergets olika sidor och nivåer).
/Maria

Dumpar i alperna
Lite noteringar efter helgen:

Franska sidan (Pelovoux,Vallouise,Ailefroide,Puy St. Vincent) hade inte så mycket puder att prata om och kräver nog en dump eller två. Men dock så var det kallt, nedåt -12 på morgonen och man såg hur det sprutade konstsnö på sina ställen. Montgenevre i samma sits men dock så har de producerat väldigt mycket konstsnö, de sprutade snö klockan 06.00 på morgonen och även vid 15.00 tiden då vi passerade. Kanske har hänt någonting senaste dagarna eftersom det varit lite ovädersmoln mot det hållet?

Annars så finns det fina rapporter av italienare som varit över mot andra sidan av alperna där pudret finns.....?

Lapar lite sol efter dagens bravader ;)

tetcas04.jpg

Vi hittade även denna som inte riktigt ännu var i form och kräver självklart ett återbesök senare i vinter! Tydligen en trevlig 90 meters sexa....

tetcas05.jpg

- Christian

Dumpar i alperna
Jag tror dock hellre på 96 cm.... ;)

Men varför inte titta på en av de mest säkra vädersidorna för området?

http://www.nimbus.it/italiameteo/previpiemonte.htm

För oss så kommer det ju inte in från en optimalt håll, men snö kommer det i större lass med höjdpunkten på torsdagen, och sedan får man väl se hur det blir lokalt? Kan ju faktiskt hända att Champolouc blir utan eller får allt? Vi får se vad som händer, men jag hoppas innerligt på några trevliga bilder från din sida KARMAMAN!

Dumpar i alperna
Någon som har nått nytt om Österrike? Undrar lite om St Anton, saahlbach å kaprun, npgin som har nått nytt på plats att berätta? :)

Dumpar i alperna
Nordvästra Italien har fått en större mängd snö den sista tiden (mer än 30 cm) och många har varit ute och skidat runt på sina håll.... Men tyvärr så steg temperaturerna i lördags (forfarande dåligt väder) med nollstrecket ganska högt i höjd och har idag smått börjat att krympa nedåt.

Alltså allt puder på lägre höjd har blivit ganska blöt, men å andra sidan så kan det vara ganska kul på höjden, fast håll ett öga på lavinfaran!

Jag väntar dock nu in nästa dump då jag inte är så sugen på att repa dekalerna på skidorna, så istället så var vi ett helsvenskt replag och klättrade is hela helgen i Ben Nevis förhållande ;)

patri01.jpg

patri02.jpg

patri06.jpg

patri07.jpg

- Christian

Tillbaka
Topp