Duuude! Tanner åkt dit för röka

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
k-cat sa:
petterlehmann sa:
Men det är inte själva majan som är farligt.. Visst det kanske inte skördar lika många liv som alkoholen. Men majan är som inkörsporten till andra tyngre droger och det är där det farliga kommer in.
ahahaha! jag hoppas att du var ironisk med ditt påstående. men annars känns det ju trevligt för hem & skola att någon gått på deras fruktansvärt felaktiga droginformation...
det är inte marijuana som är inkörsport till tyngre droger - om något är inkörsport så är det ALKOHOL. men DET är det ingen som vill prata om i sverige för vi älskar ju vår sprit!

alkohol är bland den farligaste drogen som finns, men det är det ingen som vill inse.
så sant!
såg en dokumentär för nåt halvår sedan där diverse kunniga, skäggiga gubbar klassade världens 20 farligaste droger. alkohol kom på 6e plats! vakna sverige..

k-cat sa:
ahahaha! jag hoppas att du var ironisk med ditt påstående. men annars känns det ju trevligt för hem & skola att någon gått på deras fruktansvärt felaktiga droginformation...
det är inte marijuana som är inkörsport till tyngre droger - om något är inkörsport så är det ALKOHOL. men DET är det ingen som vill prata om i sverige för vi älskar ju vår sprit!

alkohol är bland den farligaste drogen som finns, men det är det ingen som vill inse.
Njae, det där är rätt mycket skitsnack det med egentligen. Det är ju inte så att du är full och kommer på att "fan, jag borde börja knarka", det tänket gör man nog ganska långt innan. Självklart kan det vara så att man är full och någon bjuder på en bloss på sn joint så kanske man inte har omdömmet att tänka helt hundra och veta vad som är "bäst" för en själv. Men många som provar röka första gången gör det i lugn och ro hemma ett gäng polare ska du veta. Att blanda alkohol och röka slutar oftas välldigt ofta i illamående och kräkningar.

Alkohol är inte den farligaste drogen, den är ganska svår att "överdosera" då det tar ganska lång tid och i många fall hinner kroppen göra sig av med alkoholen genom att kasta upp den igen. Det flesta drogerna kan du få en OD på några sekunder. Sen att alkoholen är den drogen som skadar flest människor i sverige beror nog på att det flesta människor använder den.

Orkar verkligen inte citera och svara på alla... Skriver lite övergripande svar till alla drogliberaler...

Alkohol är ett av det värsta man kan hålla på med när det kommer till tungt bruk. Men det krävs ENORMT TUNGT BRUK! inte många som når upp till den nivån vill jag lova. Om man helgssuper som vilken svensk som helst så är det mer eller mindre relativt ofarligt.

Cannabis dock ger liknande effekter som alkohol vid tungt bruk, något mildare dock. Det är dock effekterna vid sporadiskt bruk m.m som skrämmer! Psykoser, flashbacks, cannabisutlöst akut konfusion, beroende, personlighetsstörningar m.m

Att det skulle vara skrämselpropaganda att THC är en inkörsport till tyngre droger kan jag direkt såga vid fotknölarna eftersom de på KI (tror jag att det var, eller så var det Linköping) har kommit fram till att THC förändrar belöningscentrat i hjärnan och gör att man vill ha fler belöningar i form av droger osv.

Man har inte gjort Cannabis olagligt bara för att jävlas...

edit: Jag har starka källor från välansedda tidsskrifter och andra publicerade forskningsrapporter... Misstänker att det är mer än vad ni som talar för drogen har...

Senast ändrad:
Det där med belöningssystemet påveras väl av det mesta man håller på med. Men behöver alltid tyngre grejer, oavsett om de är knark, alkohol eller adrenalin. Jag får tex inte samma kick av att hoppa fallskärm som jag fick första gången och de va sen inte lika kul längre utan jag behövde "tyngre grejer". Men jag tvivlar inte på att THC påverkar belöningssystemet, absolut inte.

splendid sa:
Det där med belöningssystemet påveras väl av det mesta man håller på med. Men behöver alltid tyngre grejer, oavsett om de är knark, alkohol eller adrenalin. Jag får tex inte samma kick av att hoppa fallskärm som jag fick första gången och de va sen inte lika kul längre utan jag behövde "tyngre grejer". Men jag tvivlar inte på att THC påverkar belöningssystemet, absolut inte.
Inte på samma sätt som THC! Allt påverkar i olika grad... THC har visat förändra belöningscentrat ordentligt!

k-cat sa:
petterlehmann sa:
Men det är inte själva majan som är farligt.. Visst det kanske inte skördar lika många liv som alkoholen. Men majan är som inkörsporten till andra tyngre droger och det är där det farliga kommer in.

Jo Jag håller med dig helt och hållet om att alkohol är farligt... me det verkar som att alla vill få maja att framstå som ofarlig. Och det fattar ju du också att den inte är.

Senast ändrad:
"Jag sa bara att det är farligt."

Det finns mycket farligt här i världen ;)

K-cat har en poäng, om ändå liten :P
Mycket av den droginformation man får i skolan är ren jävla propaganda faktiskt. Allt man fick lära som om haschpsykoser och dödsfall och allt annat som hade med cannabis att göra. ujujuj :D

Pussss sa:
spice är ju lagligt!
Det har nyss upptäckt Vad det är i spice som ger ruset. Nämligen JWH-018, nu när man vet vad det är så lär just JWH-018 bli olagligt inom en ganska snar framtid och således Spice. Man vet dock ännu inte bieffekterna utav JWH-018, så bara för att Spice är lagligt behöver det verkligen inte vara hälsosammare än vad Cannabis är :P

När man röker hasch och liknande droger, så sätter det sig i fläsket i magen, och det är helt omöjligt att få bort. Och det kan spricka upp hur som helst och du kan bli hög/påverkad när som helst!

Jag tycker då att rökning är farligare än Alkohol. Alla tycker nog olika...

Senast ändrad:
Rickard10 sa:
När man röker hasch och liknande droger, så sätter det sig i fläsket i magen, och det är helt omöjligt att få bort. Och det kan spricka upp hur som helst och du kan bli hög/påverkad när som helst!

hehe låter som du precis haft föreläsning på högstadiet :D

splendid sa:
k-cat sa:

Njae, det där är rätt mycket skitsnack det med egentligen. Det är ju inte så att du är full och kommer på att "fan, jag borde börja knarka", det tänket gör man nog ganska långt innan. Självklart kan det vara så att man är full och någon bjuder på en bloss på sn joint så kanske man inte har omdömmet att tänka helt hundra och veta vad som är "bäst" för en själv. Men många som provar röka första gången gör det i lugn och ro hemma ett gäng polare ska du veta. Att blanda alkohol och röka slutar oftas välldigt ofta i illamående och kräkningar.

Alkohol är inte den farligaste drogen, den är ganska svår att "överdosera" då det tar ganska lång tid och i många fall hinner kroppen göra sig av med alkoholen genom att kasta upp den igen. Det flesta drogerna kan du få en OD på några sekunder. Sen att alkoholen är den drogen som skadar flest människor i sverige beror nog på att det flesta människor använder den.
Att alkohol skulle vara svår att överdosera är en underdrift, orkar inte jaga siffror men det är en hel del som drabbas av alkoholförgiftning. Känner redan 4 pers som åkt dit på det. Dessutom behöver man inte drabbas av alkoholförgiftning för att råka illa ut, det räcker med att du är stupfull och du är ett lätt offer för fightsugna tjackare, våldtäcksmän, drunkning etc etc listan kan göras lång.

Dessutom har jag snackat med många som testat tunga droger pågrund av att det varit berusade av alkohol och tappat omdömet.
You take care kids! Stay in school!

Senast ändrad:
inget fel med att röka. lagarna det är fel på. men alkohol är bra det också.
låt folk bara vara ifred.

Senast ändrad:
Rickard10 sa:

Skolverket har lyckats ser jag. Se så ut och sprid porpagandan. Såja duktig.
"Alkohol är azag0tt! Ja ha dröckit alkohol!!!1. Ja drack 4 Lättöl från FALCON!!!1"

Roligt att det helt plötsligt kommer någon som lyssnade på droginfon i skolan och reder upp lite. Sen fylldes enkäter i och allt var frid och fröjd.

Robbott sa:
Att alkohol skulle vara svår att överdosera är en underdrift, orkar inte jaga siffror men det är en hel del som drabbas av alkoholförgiftning. Känner redan 4 pers som åkt dit på det. Dessutom behöver man inte drabbas av alkoholförgiftning för att råka illa ut, det räcker med att du är stupfull och du är ett lätt offer för fightsugna tjackare, våldtäcksmän, drunkning etc etc listan kan göras lång.

Dessutom har jag snackat med många som testat tunga droger pågrund av att det varit berusade av alkohol och tappat omdömet.
(antar att du menar överdrift)
Syftade på att få en överdos som i att du Dör av alkohol. Självklart kan du supa ner dig så hårt att du dör men då får du ändå gå in för det, vilket du inte behöver med många droger där du av misstag kan få en överdos. Det man oftast dör av vid alkohol är väl drunkning, kvävning av sina egna spyor eller andra olyckor.

Och tackar man ja till tunga droger på fyllan så har man nog redan vid nyktert tillstånd en ganska liberal syn på droger skulle jag tro.

top 20

1: Heroin
2: Kokain
3: Barbiturater (starkt beroendeframkallande sömnmedel)
4: Illegalt metadon
5: Alkohol
6: Ketamin (används legalt i sjukvården som narkosmedel)
7. Bensodiazepiner (används även legalt som lugnande medel)
8: Amfetamin
9: Tobak
10: Buprenorfin (används även legalt vid drogavvänjning)
11: Cannabis
12: Flyktiga lösningsmedel
13: 4-MTA (ecstasyliknande)
14: LSD
15: Metylfenidat (amfetaminliknande)
16: Anabola stereoider
17: GHB
18: Ecstasy
19: Alkylnitriter (poppers)
20: Khat

"Spice är ju lagligt"
Jo men spice är att slå sig själv med en slägga av dumhet i huvudet och det är ingen som riktigt vet bieffekterna av det så det är nog snart olagligt det med.

"CB ger psykoser och flashbacks"
Väldigt osannolikt att det händer! Dock om du har schizofreni i din släkt så ökar risken för psykos.

"CB är inkörsporten till tyngre droger"
FEL!
Alkohol --> CB --> Tyngre droger (korrekt)
CB ----> Tyngre droger (FEL)

Wippeh sa:
inget fel med att röka. lagarna det är fel på. men alkohol är bra det också.
låt folk bara vara ifred.
Afan, anarki vore helhärligt! Hört att det funkar G-G-G-GREEEAAAAAT från tony the tiger

Självklart är inte marijuana helt ofarligt och jag vill inte ens legalisera det. Det jag irriterar mig så oerhört på är att i stort sett alla i hela sverige tycker det är helt okej att gå ut och supa sig närapå medvetslös varje helg, men så fort de får höra talas om marijuana (eller andra droger) håller de på att gå upp i limningen av upprördhet.

Vad "svensson" inte vet är att det finns MASSOR av smarta och "normala" människor som använder andra droger precis som de använder alkohol, dvs nångång då och då. Och precis som de flesta "svenssons" inte blir alkoholister blir inte de här narkomaner. Alkohol är tex mer beroendeframkallande än vad tex amfetamin är, so you do the maths.

Detta är dock inget som "svensson" vet eftersom ingen pratar om det (det är ju trots allt olagligt) alltså tror "svensson" att alla som testar droger hamnar på plattan. Så är det inte!

splendid sa:
Robbott sa:

(antar att du menar överdrift)
Syftade på att få en överdos som i att du Dör av alkohol. Självklart kan du supa ner dig så hårt att du dör men då får du ändå gå in för det, vilket du inte behöver med många droger där du av misstag kan få en överdos. Det man oftast dör av vid alkohol är väl drunkning, kvävning av sina egna spyor eller andra olyckor.

Och tackar man ja till tunga droger på fyllan så har man nog redan vid nyktert tillstånd en ganska liberal syn på droger skulle jag tro.
Visst är det kanske inte lika vanligt att man dör av alkohol, har inte jättebra koll på siffror och liknande, MEN kroppen får ju ganska ordentligt med stryk på organen och hjärnan. Detta kan ju faktiskt i stort sett inte hända med cannabis. Och även om man bara helgsuper tar det ändå hårt på hjärnan precis som med cannabis, hur många här har inte känt sig dumma ihuvet på bakfyllan liksom samt att levern och njurarna skadas.

På det planet är Sverige galet snett vridet både socialt och statligt, tex om ett gäng tar sig någon holk på helgerna blir man kallad junkie samtidigt som andra super sönder sina kroppar. Det är ju trots allt skillnad på bruk och missbruk. Håller dock med om att det är lättare att hamna i ett cannabismissbruk än ett alkoholmissbruk.

Aja vet inte riktigt vart jag vill komma med det här och har sagt en del grejer som andra sagt, men men vad gör man inte för att slå ihjäl några minuter?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Snödjup

Tillbaka
Topp