Duved v6 ski-in ski-out eller Åre v10 med 6-7 åringar?

nikasp

Medlem
Vi vill undvika v9 i Åre då vi har sportlov. Har bokat Duved Solhyllan för rätt billig peng (6400) men fick nyss jobbets Åre lgh i fjällbyn v10 (bara 4000).
Vi har varit i Åre massor av gånger, inkl v6 och v44 i år. Barnen är hyfsat nya i backen, 2,5 veckas skidskola totalt och åker obehindrat i Rödkullen men suger att behöva ta bil mellan varje dag.

Fråga:
Är Duved v6 kul med/för kids? Vi hade en grymt bra vecka v6 i år i Åre/Rödkullen med skidskola och nu kom båda igång bra och började hoppa och åka i skogen. Dvs. pappa börjar se ljuset bortom barnbackarna.

Billigare i Åre men vi har varit där ganska ofta. Ofta 2 ggr per år nu.

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Duved är ett litet paradis. Där finns också skidskola och i mitt tycke minst lika bra backar för nybörjare / barn som i Rödkullen. Fördelen är att där oftast är betydligt mindre med folk. Dessutom är det ju trevligt med variation.

nikasp

Medlem
Duved är ett litet paradis. Där finns också skidskola och i mitt tycke minst lika bra backar för nybörjare / barn som i Rödkullen. Fördelen är att där oftast är betydligt mindre med folk. Dessutom är det ju trevligt med variation.
Lutar åt att vi testar Duved. Nice om en förälder kan åka och preppa lunch istället för att man måste äta ute eller i värmestuga hela tiden.

Drkosmos

Aktiv medlem
Hade jag haft kids hade jag valt duved framför Åre utan tvekan! Väljer ofta duved framför Åre även utan kids. Backarna kring Duveds linbana är riktigt bra, och oftast folktomt.

fredw

Aktiv medlem
Instämmer. Duved är en riktig pärla. Det gällde redan innan den lilla liften upp från byn kom till. Och ski in/out från Solhyllan - har bott där massor av gånger - perfekt!

nikasp

Medlem
Då kör vi v6, tack! Kanske sista året vi vågar/vill vara olagliga då skidåkning inte är giltig frånvaro och nekas om man frågar på skolan,

Grinchen72

Aktiv medlem
V10 Åre eller V6 duved, då hade jag valt Åre. Helt enkelt bättre väder, fler soltimmar (solen går ner 1 timme senare) Bättre backar och mer variation. (Ullådalen, Björnen, Högzon, Funpark, Fjällgården/Sadelen)

Duved är ju trevligt några dagar, veckan blir dock lång. Ta bussen till Tege/Duved från Åre några dagar så får du variation och ni hinner ruttna på linbanan. Tege är betydligt roligare för barnen

VM8 har bättre öppettider och perfekt lång pist för barnen ner över rödkullen. Samt att ni kan köra 8 i åttan..

Senast ändrad:

HakanBarman

Aktiv medlem
V10 Åre eller V6 duved, då hade jag valt Åre. Helt enkelt bättre väder, fler soltimmar (solen går ner 1 timme senare) Bättre backar och mer variation. (Ullådalen, Björnen, Högzon, Funpark, Fjällgården/Sadelen)

Duved är ju trevligt några dagar, veckan blir dock lång. Ta bussen till Tege/Duved från Åre några dagar så får du variation och ni hinner ruttna på linbanan. Tege är betydligt roligare för barnen

VM8 har bättre öppettider och perfekt lång pist för barnen ner över rödkullen. Samt att ni kan köra 8 i åttan..
8 i linbanan i Duved funkar ju annars (öppet från 8 både v6 och v10). Ni kan antagligen glida + staka från solhyllan till liften (de har börjat vägra icke träningsgrupper att använda hamreliften innan officiell öppning :-( )

Fast egentligen ska vi ju inte nämna Duved (Fight Club-regeln)

simhall

Medlem
Saxat från årets nyheter från Skistar:

• I Duved byggs en ny SkiStar Snow Park tillsammans med vår ambassadör Jesper Tjäder.
  • Ny skicrossbana planeras i Duved.
  • Utökade öppettider med morgonskidåkning i Duveds linbana 08:00 varje dag. Vi fortsätter även med utökade öppettider under lovperioderna.

nikasp

Medlem
Vi har nästan helt bestämt oss för Duved. Men vore ju fint med v10 i Åre också… kanske pappa ska jobba remote en vecka 😀

nikasp

Medlem

Kurvan går brant uppåt men lillkillen grät när jag råkade dra med honom i en röd backe så stora backarna får vänta tills nästa år.

drommen601

Ny medlem
Vi vill undvika v9 i Åre då vi har sportlov. Har bokat Duved Solhyllan för rätt billig peng (6400) men fick nyss jobbets Åre lgh i fjällbyn v10 (bara 4000).
Vi har varit i Åre massor av gånger, inkl v6 och v44 i år. Barnen är hyfsat nya i backen, 2,5 veckas skidskola totalt och åker obehindrat i Rödkullen men suger att behöva ta bil mellan varje dag.

Fråga:
Är Duved v6 kul med/för kids? Vi hade en grymt bra vecka v6 i år i Åre/Rödkullen med skidskola och nu kom båda igång bra och började hoppa och åka i skogen. Dvs. pappa börjar se ljuset bortom barnbackarna.

Billigare i Åre men vi har varit där ganska ofta. Ofta 2 ggr per år nu.
ref V6 Testa Bydalen mycket skidåkning för barn och vuxna. inget nöjesliv att prata om. Bilen parkerar du för hela veckan. boende tex https://drommen-601.webnode.se/ hlsn Anders

Kaskar

Aktiv medlem
v 10 i Åre brukar vara rätt lugnt så länge det inte är fint väder. Norrlännigar kommer bara när det är bluebird.

nikasp

Medlem
v 10 i Åre brukar vara rätt lugnt så länge det inte är fint väder. Norrlännigar kommer bara när det är bluebird.
Jo, har koll (Norrbottning i exil i Stockholm sedan 1998). Får tyvärr nog välja antingen eller pga att barnen egentligen inte alls får vara borta med än vecka 9 och påskveckan från skolan.

Wangler

Aktiv medlem
Jag väljer alltid Duved 👍

Som nån sa innan
Fight club regeln
Dont talk about Duved.
Keep it a ....hemlis..

Aldrig aldrig folk där..lika med bra.

Barnen lika med perfekt.
Å om pappa har tur så har du puder i pisten tillochmed.
Och är du trevlig så visar locals dig den klart bästa åkningen utanför ..

Å bussen går till Åre

Bättre å ta buss från duved till Åre än tvärtom 👍

Kaskar

Aktiv medlem
Jo, har koll (Norrbottning i exil i Stockholm sedan 1998). Får tyvärr nog välja antingen eller pga att barnen egentligen inte alls får vara borta med än vecka 9 och påskveckan från skolan.
Det där är en myt. Det brukar krävas väldigt lite för att få ledigt för ungarna.
Jag skrev något i ansökan om studier av fornnordisk kultur och vertikal metabolisk förbränning. Skolan frågade i princip om jag kunde ta med några extra ungar.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Duved är trevligt och har börjat få några trevliga restauranger. Plus att man kan även åka Tegefjäll.
(En dag kanske man inte måste välja utan kan åka både och utan att ta sig ner från berget ;) )

nikasp

Medlem
Det där är en myt. Det brukar krävas väldigt lite för att få ledigt för ungarna.
Jag skrev något i ansökan om studier av fornnordisk kultur och vertikal metabolisk förbränning. Skolan frågade i princip om jag kunde ta med några extra ungar.
Det där fick vi förra veckan. Jag förstår dem att det är viktig signal samt att det är ogörligt att de ska lägga extra tid på att försöka briefa eller fixa särskild hemläxa för varje unge som är ledig.
1995444B-35C9-4034-8638-0E0FA219A01F.jpeg

Kaskar

Aktiv medlem
Det där fick vi förra veckan. Jag förstår dem att det är viktig signal samt att det är ogörligt att de ska lägga extra tid på att försöka briefa eller fixa särskild hemläxa för varje unge som är ledig.
Visa bilaga 20808
Ja, det är klart de skickar ut det där för att få så få ansökningar som möjligt.
Att ansöka skadar ju aldrig.

Grinchen72

Aktiv medlem
Kan man bara inte meddela att barnen är sjuka?
Som farsa är man ju en förebild för barnen, den standard du sätter är ju den som dina barn anammar. Vet inte om att ljuga och låtsas vara sjuk är något man ska uppmuntra.

Tror att skolan uppskattar uppriktighet och att man i stället meddelar att man som ansvarig för barnen har fattat beslutet att de kan åka till fjällen för att träna skidor.

Rent praktiskt är ju deras avslag på ledighet ett sätt att skydda sig för en framtida krav från er som förälder. Om skolan ger er ledighet och era barn får bristfällig utbildning kan ni ju ansöka om skadestånd eller extra stöd för att skolan har misslyckats med sin uppgift. Långsökt men inte helt otänkbart..

nikasp

Medlem
Jo, inte fasen ska jag lasta över på barnen att mörka att vi åkt skidor. Vi meddelar nog bara att vi blir borta en vecka.

Wangler

Aktiv medlem
Ja det är inte så att rektor eller lärare inte vill ge dem ledigt
Men vi har skolplikt och skolverk som är tydliga. Dvs om man är borta ett par dagar så måste de dagarna hämtas hem.
Annars får eleven inte fullgjord skolplikt
Dvs du får ta igen det genom att gå om ett år eller på annat sätt ta igen dagarna.

Egentligen likadant nu i snökaos eller om det brinner ner en skola.
Man jobbar då alltid med ersättningslokaler så att verksamheten inte blir avstannad.

För rent krass om barnen får vara hemma en snöstormdag så måste den dagen tas igen på en lovdag eller liknande.

Det är egentligen den enda anledningen till att det nekas en extra vecka i fjällen med pappa

Senaste inläggen

Topp