DV-cam problem/program?

speedi

Ny medlem
DV-cam problem/program?
Jag har en ny dv-cam men har strul att föra över film från kameran till datorn. Har ett program men det funkar inte alls bra, hittar inte kameran ibland, tappar connection, kan bara ladda in 10 min i taget när det väl funkar (sällan) osv.

Använder dockstation och firewire sladd.

Nån som har tipps på hur jag ska göra eller vad för program jag ska använda?
Har sökt på google men vet inte riktigt hur jag ska söka för att hitta det jag söker, nån som kan hjälpa mig?

/Robban

DV-cam problem/program?
Jag har en Sony DCR-HC96E.

Redigeringsprogram? Jag får inte in det jag spelat in i datan så jag kan redigera. Problemet är alltså det.

/Robban

DV-cam problem/program?
Ett tips är att dra in filmen i ett enkelt program som Moviemaker och sedan ta grundfilen till ett mer avancerat program som Sony Vegas eller Premiere Pro...Det brukar fungera...//Frid

DV-cam problem/program?
MrFrid sa:
Ett tips är att dra in filmen i ett enkelt program som Moviemaker och sedan ta grundfilen till ett mer avancerat program som Sony Vegas eller Premiere Pro...Det brukar fungera...//Frid
fast då blir kvaliteten mycket sämre än om du för in den direkt i t.ex. premiere pro...
det är inte kabeln eller utgången på kameran som är lite pajj då? så var det för mig... i änden på firewirekabeln som man stoppar in i kameran, så sitter det små "metallbitar/metallbleck". en av de hade typ gått av för mig, så det vart glapp när jag överförde och till slut fungerade det inte alls... köpte en ny kabel och då fungerade det...

DV-cam problem/program?
Kvaliteten blir inte lidande för att du använder ett enklare program !!

DV-film har ett standardiserat format, däremot när du sparar ner den så kan du välja ett otal med olika kvaliteter.

Mitt tips är däremot att du har för dålig dator, då brukar man få liknande överföringsproblem.

DV-cam problem/program?
romo sa:
Kvaliteten blir inte lidande för att du använder ett enklare program !!

DV-film har ett standardiserat format, däremot när du sparar ner den så kan du välja ett otal med olika kvaliteter.

Mitt tips är däremot att du har för dålig dator, då brukar man få liknande överföringsproblem.
hmm det jag har fört över i moviemaker har varit sämre kvalitet på än det som jag fört över med hjälp av premiere... alltså inte sparat, utan fört över...

Senast ändrad:
DV-cam problem/program?
Prova en annan sladd! Firewire-sladdarna verkar vara känsliga, en kompis till mig har haft stora problem med överföring men en ny sladd gjorde susen.

DV-cam problem/program?
Jag har nu bytt sladd och program och tjoho det funkar :D !
Laddade in en version av pinnacle videostudio 9 som jag lånade av en kompis och det funkar prima, tills en sak som inte funkar som det ska.

När jag kommer till steg 3 där det är dax att spara filmen man redigerat så när man valt format och spara så står den bara och laddar. vad är strulet nu?

Ursäkta för att jag är så dålig men det får ni fan ta :P

//Robban

DV-cam problem/program?
antingen så renderar den filmen vilket man givetvis måste göra för att fåd en komplett och detta tar tid, eller så sparar du bara projektet och har inte renderat över huvud taget. Notera ordet rendera och leta efter det. Har aldrig annvänt mej av moviemaker då mina principer bara skriker nej. och till er som skriver att det inte blir någon skillnad beroende på vilken mjukvara man annvänder för att överföra film kan jag ju bara berätta att ni inte har en aning om vad ni talar om. Mitt tips till dej speedi: 1. skaffa ett separat program att föra över filmen med som verkligen fungerar, detta tar mycket plats på hddn med det är värt det. 2. förträng moviemaker som är utvecklat för familje-pappa som skall redigera en cool film och visa hur hipp han är för arbetskamraterna och börja med ett enkelt program som Vegas och skaffa dej basen, sedan börjar du med Premiere.

DV-cam problem/program?
mufty sa:
antingen så renderar den filmen vilket man givetvis måste göra för att fåd en komplett och detta tar tid, eller så sparar du bara projektet och har inte renderat över huvud taget. Notera ordet rendera och leta efter det. Har aldrig annvänt mej av moviemaker då mina principer bara skriker nej. och till er som skriver att det inte blir någon skillnad beroende på vilken mjukvara man annvänder för att överföra film kan jag ju bara berätta att ni inte har en aning om vad ni talar om. Mitt tips till dej speedi: 1. skaffa ett separat program att föra över filmen med som verkligen fungerar, detta tar mycket plats på hddn med det är värt det. 2. förträng moviemaker som är utvecklat för familje-pappa som skall redigera en cool film och visa hur hipp han är för arbetskamraterna och börja med ett enkelt program som Vegas och skaffa dej basen, sedan börjar du med Premiere.
stämmer...

Senast ändrad:
DV-cam problem/program?
Med tanke på er höga ålder så inser jag att ni har arbetat med videoredigering och dylikt i många år.

Om ni skulle bemöda er och läsa på ett "riktigt" videoforum som till exempel www.voodoofilm.org så skulle ni bland annat lära er att DV-formatet som jag tidigare nämnde ser ut som följer.

720x576 pixlar i 3 färger och sedan 24 bilder per sekund, så ser det ut i alla DV-kameror.

I runda slängar 13 Gig data per timme.

Denna data läses in digitalt direkt till din hårddisk via firewire-kabeln som i detta fallet då visade sig trasig.

Det enda som påverkar inläsningen av filmen är vilken bandare/kamera som du använder vid tillfället.

Efter inläsningen kan du däremot påverka kvaliteten en hel del beroende på vilka program du använder till redigering/rendering och även eventuell komprimering som med fördel inte görs i Premiere utan med därför avsedda program.

Sen kan jag hålla med om att Moviemaker inte håller så bra klass.

Tillbaka
Topp