Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
DV kamera under 6000
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 115831" data-attributes="member: 12152"><p>Tips till Tjakkie: </p><p>Jag har filmat under säsongen med en Sony DCR-TRV39 som har liknande prestanda som nuvarande HC40. På min kamera kan man låsa exponeringen och även välja spotmätning och därefter låsning. Båda dom finesserna är en klart användbara för att undvika de exponeringsväxlingar du nämner. Mitt i sekvenser när tex en klippa plötsligt tar upp majoriteten av bilden och kameran därmed väljer att exponera efter den istället för snön får man vanligen totalt utfrätt snö. Med exponeringslås undviks detta, samtidigt som klippan ändå blir ok. Automatiken BORDE klara av det här, men det gör den inte. Jag hade förut en gammal Hi8 från Canon som i pirncip alltid exponerade rätt på full automatik. Det är klart smidigare, men man har inte så mycket val på en modern Sonykamera än att manuellt låsa exponeringen. Är det ingen som har testat en någorlunda ny Canon MiniDV och kan delge oss sina erfarenheter?</p><p></p><p>Angående skärmens oförmåga att fungera i solljus hjälper det en del att justera upp ljusstyrkan till max om du inte har gjort det redan. Skärmen använder jag enbart för att ändra inställningar (Sony har ju löst det hela med enbart touchscreen=kass). All filmning sker via sökaren såklart.</p><p></p><p>Digitala defekter på bandet beror oftast på kondensskador enligt mina erfarenheter. Fall inte för frestelsen att kolla på det nyfilmade materialet inomhus innan kameran sakta hunnit bli varm.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 115831, member: 12152"] Tips till Tjakkie: Jag har filmat under säsongen med en Sony DCR-TRV39 som har liknande prestanda som nuvarande HC40. På min kamera kan man låsa exponeringen och även välja spotmätning och därefter låsning. Båda dom finesserna är en klart användbara för att undvika de exponeringsväxlingar du nämner. Mitt i sekvenser när tex en klippa plötsligt tar upp majoriteten av bilden och kameran därmed väljer att exponera efter den istället för snön får man vanligen totalt utfrätt snö. Med exponeringslås undviks detta, samtidigt som klippan ändå blir ok. Automatiken BORDE klara av det här, men det gör den inte. Jag hade förut en gammal Hi8 från Canon som i pirncip alltid exponerade rätt på full automatik. Det är klart smidigare, men man har inte så mycket val på en modern Sonykamera än att manuellt låsa exponeringen. Är det ingen som har testat en någorlunda ny Canon MiniDV och kan delge oss sina erfarenheter? Angående skärmens oförmåga att fungera i solljus hjälper det en del att justera upp ljusstyrkan till max om du inte har gjort det redan. Skärmen använder jag enbart för att ändra inställningar (Sony har ju löst det hela med enbart touchscreen=kass). All filmning sker via sökaren såklart. Digitala defekter på bandet beror oftast på kondensskador enligt mina erfarenheter. Fall inte för frestelsen att kolla på det nyfilmade materialet inomhus innan kameran sakta hunnit bli varm. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
DV kamera under 6000
Tillbaka
Topp