DV kamera under 6000

DV kamera under 6000
Bäst bildkvalitet för dom pengarna får du troligtvis med nämnda Panasonic GS75. Problemet med den kameran är bildstabilisatorn. Den är inte helt hundra om man ska vara snäll i ordvalet. Räkna inte med att kunna filma med mer zoom än runt 5x handhållet om du ska få ett acceptabelt resultat. Den mest betydande enskilda faktorn för hur en tittare uppfattar kvaliteten på en amatörfilmad video är just stabiliteten i kameraföringen. Färgåtergivning och renhet i bilden kommer i andra hand när det gäller rörliga bilder. Det bästa är såklart både och, men i den lägre prisklassen är det tydligen svårt att kombinera. Ett stativ löser naturligtvis problemen med skakig bild, men ska man filma skidåkning är det ofta bökigt att bära med sig ett sådant.

Ett bättre val ur stabilisatorsynpunkt är en kamera ur Sonys HC-serie. De är dessutom riktigt kompakta. HC17 (runt 3500) är budgetvalet och den duger säkert för de flestas ändamål. I andra änden hittar du HC42 (ca 6000) med bland annat minneskort, analogingång och mer pixeltät CCD. Problemet med Sonys kameror är vanligtvis exponeringsautomatiken. Jag har inte testat HC-kamerorna annat än i butik, men den förra TRV-serien har tydliga problem att exponera rätt i komplexa situationer, som tex i bilder med både ljus snö och mörka berg i kombination.

JVC har inte lyckats alls med bildstabilisation i deras budgetmodeller och är inget alternativ. Tex D20 med efterföljare är rent skrattretande dåliga vid handhållen filmning. Bildkvaliteten är dock helt ok i min mening och ska du enbart filma med stativ kan det fungera.

Canons modeller i lägre prisklass tycker jag personligen hanterar exponeringen bättre än Sony. De kan vara värda att kolla in närmare. Tyvärr har jag inte testat Canon tillräckligt mycket för att göra en seriös bedömning.

DV kamera under 6000
Jag har filmat skidåkning med en Sony HC40 med mycket bra resultat. Är ju amatörfilmare, men tyckte att kameran hanterade snömiljön mycket bra. För att inte tala om bildstabilisatorn som är klockren.

Rekommenderas varmt!

DV kamera under 6000
Köp absolut inte en Sony DCR-HC14, har filmat med den under en säsong. Exponeringen blir cp, dvs att ibland blir all snö kritvit och konturerna försvinner helt. LCD-skärmen kan du skippa, är det inte kolsvart så ser du inte ett skit. Lite jobbigt då det är touchscreen, eftersom man inte ser vad man trycker på :P

Sen, så fort det snöar lite (eller regnar) blir kameran sur och tar bort filmensnuttar från DV-bandet.
Rätt tradigt.

Summa sumarum: inte Sony DCR-HC14!

DV kamera under 6000
Tips till Tjakkie:
Jag har filmat under säsongen med en Sony DCR-TRV39 som har liknande prestanda som nuvarande HC40. På min kamera kan man låsa exponeringen och även välja spotmätning och därefter låsning. Båda dom finesserna är en klart användbara för att undvika de exponeringsväxlingar du nämner. Mitt i sekvenser när tex en klippa plötsligt tar upp majoriteten av bilden och kameran därmed väljer att exponera efter den istället för snön får man vanligen totalt utfrätt snö. Med exponeringslås undviks detta, samtidigt som klippan ändå blir ok. Automatiken BORDE klara av det här, men det gör den inte. Jag hade förut en gammal Hi8 från Canon som i pirncip alltid exponerade rätt på full automatik. Det är klart smidigare, men man har inte så mycket val på en modern Sonykamera än att manuellt låsa exponeringen. Är det ingen som har testat en någorlunda ny Canon MiniDV och kan delge oss sina erfarenheter?

Angående skärmens oförmåga att fungera i solljus hjälper det en del att justera upp ljusstyrkan till max om du inte har gjort det redan. Skärmen använder jag enbart för att ändra inställningar (Sony har ju löst det hela med enbart touchscreen=kass). All filmning sker via sökaren såklart.

Digitala defekter på bandet beror oftast på kondensskador enligt mina erfarenheter. Fall inte för frestelsen att kolla på det nyfilmade materialet inomhus innan kameran sakta hunnit bli varm.

DV kamera under 6000
Kommer nog bli mest skoterfilmning och annan motorsport för min del. Bra att man kan fråga dom som vet innan man köper, svårt att få rätt svar i en butik eftersom dom bara vill sälja oftast.

Tillbaka
Topp