Konsumentrådgivning, eller "vem fan tar ansvar...?"

Pillard

Aktiv medlem
Det finns ju ett gäng bra konsumtupplysningstrådar på forumet. Pricecheck, cykel på köpet osv. Det jag saknar lite är en lista på vilka tillverkare som tar bra ansvar för sina produkter.

Över lag kan man väl säga att det är något som skiljer från fall till fall men när man har tillräckligt många fall kan man ju börja utläsa mönster.

Själv har jag blivit lite förvånad av hur olika bemötande man får utifrån vilka märken det handlar om. Många märken funkar ju bra så länge man kontaktar butiken och befinner sig inom reklamationstiden. Det som dock imponerar på mig är de märken som gärna hjälper till när deras produkter går sönder utanför det man faktiskt har rätt till. Här kommer iaf mina erfarenheter (och ja, jag har precis upplevt en stor skillnad mellan märken och är lite småsur och tycker att de som sköter sig extra bra och tar ett ansvar ska få cred för det. Det handlar ju också om ett hållbarhetstänk där vissa märken ser nyttan av att laga, i övrigt fungerande, produkter där bara en dragkedja pajjat eller så

Norröna
- Fick precis ett par 10 år gamla byxor lagade när gylfen lossnade. De tog betalt för frakten till och från verkstaden men inget gnäll alls i övrigt
- Fått dunjacka lagad direkt i butiken då det var uppenbart att vi själva råkat skada den och orsakat ett litet hål

Peak
- Fått gammal jacka lagad, så gott de kunde. Inget prat om ålder eller annat. Jackan var en peakjacka och fodret hade börjat gå sönder. De tog den och skickade till verkstaden och gjorde vad de kunde. De sa generellt att de alltid försöker laga egna produkter om det går. Tog inget betalt
- Fått extremt välanvända byxor lagade när sömmarna i fickan gick upp. Samma där, inget snack

Arcteryx
- Skickade in en mer än 10 år gammal skaljacka. De kunde inte laga den då jag redan hade försökt men de gjorde iaf ett försök. Jag fick betala frakten till Schweiz men de stod för returfrakten till mig.

Sweet
- Har haft flera dragkedjehaverier. Så länge reklamationstiden gällt har det gått bra att reklamera via butiken. Sweet själva har inte velat ta i frågan
- Ett dragkedjehaveri på 4 år gamla byxor vill man inte ta i utan hänvisar bara till butiken (i Chamonix så det blir lite svårt) alternativt att de kan rekommendera en skräddare jag får gå till själv. Lite av en besvikelse då jag alltid sett Sweet som minst lika kvalitativa och bra som de övriga märkena.

Fyll gärna på i tråden om era erfarenheter från olika märkens servicenivå och hur de hanterar problem. Respektive butikers kan man också diskutera men det är ju lite av en annan grej då de styrs hårdare av reklamationsrätten. Det som blir intressant här är ju huruvida man ser sin produkt som något som ska hålla många många år eller om man ser det som att jag som kund ska köpa ny jacka/nya byxor så snart en dragkedja går sönder.

zerode

Aktiv medlem
Oj, det här kan bli en väldigt konstig tråd. Farlig med tyvärr för en del tillverkare/leverantörer

Om jag tar min gamla Peak jacka och åker in till butiken här och är trevlig så kommer jag garanterat få bra bemötande utav de som jobbar där, de är ett gäng trevliga människor där.
Men tar jag min andra gamla jacka och åker in och är otrevlig mot personalen så kommer jag ha mycket svårare att få hjälp.
Peak har en riktigt fin goodwill på sina produkter, långt över vad de behöver, vilket samtidigt ger dem rätten att faktisk avisa otrevliga människor som beter sig illa mot deras personal, med all rätt.

Hur skall man lösa den saken här, tyvärr så märker jag att många som tar för givet saker och ting för deras egen vinning och är allt annat än trevliga, även är personer som gärna på forum och liknade ställen inte drar sig för att göra ner en butik eller vara.

Så innan man kommer på ett smidigt sätt att förstå vad det är för en person som recenserar varor och butiker så hoppas jag att denna tråd får ligga i träda

e98ee

Medlem
Bra tråd! Det är viktigt att veta vad man kan förvänta sig när man lägger flera tusen på en utrustning. Och dom som har bra service förtjänar cred.

Mina erfarenheter:

Arc'teryx:
Fick en 5 år gammal jacka utbytt mot en ny. Limningen vid resårstropparna runt midjan hade lossnat, dom ville laga. När jag påpekade att jag inte hade tid att vänta på reparation var deras svar "kolla på vår hemsida, vilken en färg och storlek vill du ha så skickar vi en ny". Dom ville ha in den gamla jackan för att undersöka vad som fallerat och hur dom skulle undvika det i framtiden.

Salomon:
Byxorna läckte rakt igenom gore-texen, jag blev blaskblöt. Dom visade inget intresse av att hjälpa mig då garanti-tiden gått ut (trots sparsamt användande och korrekt skötsel av plagget) utan hänvisade mig till butiken (uden sport i göteborg, se nedan).

Udéns sport:
Försökte att via udéns reklamera mina salomon byxor. Dom fick kalla handen, inget intresse från salomons sida att värna om sina kunder eller förbättra sin kvalitet. Udéns beklagade bemötandet från Salomon men erbjöd mig att på egen bekostnad ge mig 50% rabatt på valfri byxa från valfritt märke. Bra jobbat Udéns! Jag utnyttjade det dock inte då dom inte hade något jag var intresserad av.

e98ee

Medlem
Kan tilläga att jag alltid är extremt trevlig vid reklamationer och garanti-ärenden. Man har INGET att vinna på att vara otrevlig. När det gäller byxorna påpekade jag på ett trevligt sätt att ett par skidbyxor för närmare 6000kr bör hålla för 6 veckors skidåkning

Houdini.
Extremt bra service. Kom in med ett par trasiga byxor använda en säsong. Fick nya utan knot. Samma sak med en jacka med en trasig dragkedja. Hela jackan byttes utan snack.

Isbjörn.
En barnjacka använd en halv säsong blektes till oigenkännlighet. Isbjörn tyckte att vi hade tvättat fel etc. Att vi tvättade jackan med andra kläder från Isbjörn som inte blev blekta verkade inte spela någon roll. Efter en väldigt lång mailkonversation slutade allt med en rabattkod i alla fall.

Pillard

Aktiv medlem
Kan tilläga att jag alltid är extremt trevlig vid reklamationer och garanti-ärenden. Man har INGET att vinna på att vara otrevlig. När det gäller byxorna påpekade jag på ett trevligt sätt att ett par skidbyxor för närmare 6000kr bör hålla för 6 veckors skidåkning
Samma här! Jag börjar alltid väldigt trevligt. Men jag kan också var sjukt jobbig om motparten börjar försöka slingra sig undan ansvar.
Intressant också att du fick den hjälpen från Arcteryx. Det var exakt samma fel som jag hade...

Pillard

Aktiv medlem
Ho
Houdini.
Extremt bra service. Kom in med ett par trasiga byxor använda en säsong. Fick nya utan knot. Samma sak med en jacka med en trasig dragkedja. Hela jackan byttes utan snack.

Isbjörn.
En barnjacka använd en halv säsong blektes till oigenkännlighet. Isbjörn tyckte att vi hade tvättat fel etc. Att vi tvättade jackan med andra kläder från Isbjörn som inte blev blekta verkade inte spela någon roll. Efter en väldigt lång mailkonversation slutade allt med en rabattkod i alla fall.
Houdini glömde jag förresten
Där har jag fått två olika plagg fixade med dragkedjeutbyte. De svarade direkt att det skulle ta tid men att de gärna hjälpte till. Inget gnäll alls. Tror jag fick betala frakten till dem bara. Iaf den ena jackan var 4-5 år gammal

Medlem
Houdini (Butiken i TäbyC)
Jag var mitt vanliga supertrevliga jag, kom in med en 4år gammal MrDunfri jacka där dragkedjan givit upp.
Butikspersonalen hävdade att de inte hade några rutiner för lagning eller service. De tyckte jag skulle leta upp en kemtvätt med skrädderi och lösa det på egen hand.
Inte alls orimligt. Hittade ingen som ville ta arbetet utan köpte en ny jacka, en Patagonia.
Fortfarande sur på Houdini...

MKOL

Medlem
Salomon:
Byxorna läckte rakt igenom gore-texen, jag blev blaskblöt. Dom visade inget intresse av att hjälpa mig då garanti-tiden gått ut (trots sparsamt användande och korrekt skötsel av plagget) utan hänvisade mig till butiken (uden sport i göteborg, se nedan).
Jag är tyvärr inte jätteförvånad då mina kontakter med Salomon inte direkt gjort mig imponerad. Hade några rel. enkla frågor om en produkt jag redan ägde. Efter att ha ringt vid ett par tillfällen och bara får prata med folk som inget kunde eller sa sig inte kunna ta reda på svaret åt mig så föll det i glömska. Några månader senare på en skidort går jag in på en officiell Salomonshop och passar på att ställa mina frågor och killen i butiken kunde svara på mina frågor. OCH han var inte förvånad över min bild av Salomons kundservice. Jag har för mig att hans beskrivning var "kind of impossible to deal with".

Pillard

Aktiv medlem
Houdini (Butiken i TäbyC)
Jag var mitt vanliga supertrevliga jag, kom in med en 4år gammal MrDunfri jacka där dragkedjan givit upp.
Butikspersonalen hävdade att de inte hade några rutiner för lagning eller service. De tyckte jag skulle leta upp en kemtvätt med skrädderi och lösa det på egen hand.
Inte alls orimligt. Hittade ingen som ville ta arbetet utan köpte en ny jacka, en Patagonia.
Fortfarande sur på Houdini...
Intressant! Jag kontaktade deras kundservice direkt och då var det inga som helst problem. Iof spelade jag in att det ju utifrån ett hållbarhetsperspektiv verkade lite dumt att jag köpte ett nytt plagg när det bara var dragkedjan som pajjat.

Klättermusen:
Köpte en jacka där jag efter ca 3 mån upptäckte att ena resårtråden längst ner på jackan var fastsydd. Butiken var tillmötesgående och skickade in jackan för reparation (helt rimligt för en så pass ny jacka och litet fel, endast en 2 cm lång söm som behövde sprätta och sys om).
Butiken ringde dagen efter och förklarade att Klättermusen ville ge mig en ny jacka istället för att laga. Dock sa dom lite förläget att dom tyvärr inte hade den årsmodell inne som jag köpt (fjolårsrea) utan undrade om det skulle kunna gå bra att jag fick en nyare årsmodell istället.
Toppenbemötande av både Klättermusen och Outdoorexperten.

Christiam

Aktiv medlem
Köpte Hestra handske i deras butik i Stockholm, använde tre dagar och en söm sprack. Ringde och fick svar att dom lagar på plats eller ersätter med ny. Bort dock i annan stad så skickade in handsken. Fick tillbaka ett nytt par med en handskriven ursäkt från en anställd i butiken. Sånt gillar jag.
Norröna lagade ett par byxor jag skickade stegjärn i.Kvinnan i butiken var mer nyfiken på att höra om resan då det hände än att ta betalt trots att jag var mer än villig att betala.

lamboren

Medlem
Antar att ok att utöka till annat än kläder:
Burton: bindning, trasig tåstrap (inte inom garantitiden) efter ett mail, skickade två nya straps, hade dom efter 48 timmar.
Salomon: snowboard boots, snörningen gått av (flera år på nacken) efter två mail för att klarlägga vilket snöre, skickade nya snören utan knussel (hade själv försökt ersätta med tamp från närmsta seglingsaffär utan att få till det) - så min erfarenhet av Salomon bättre (kanske olika med kläder)

Bohica

Aktiv medlem
Klövsjö Sportshop (& Völkl?):
Köpte nya Völkl Racetiger GS där 2017.
2019 pajade min ena bindning, tådelens DIN-skala slutade funka. Skidorna hade då gått ca 2-3 veckor på snö. inga hopp eller eller annan onormal belastning.
Lämnade kvar den defekta tådelen där i Klövsjö Sportshop när jag åkte hem, sen skickade dom ner en ny med posten hem till mig. Dom tog även frakten.
Inge tjafs eller gnäll, jag krävde heller ingenting. Men Klövsjö Sportshop såg det som ett garantiärende och tog det med Völkl. Redan innan detta så älskade jag den butiken, riktigt bra ställe. Betyget har inte minskat efter det såklart.

Drkosmos

Medlem
Mammut & Addnature:
Dragkedjan gick sönder på en relativt ny skaljacka inköpt på addnature. Kontaktade först addnature som meddelade strikt 2 års reklamationsrätt och var helt ointresserade. Kontaktade därefter mammut som hänvisade att reklamation/reparation skulle gå via deras återförsäljare. Återigen kontakt med addnature som motvilligt svarade att frakt till Schweiz mest var omständigt och att dom fortfarande inte var intresserade att hjälpa till. Fick tillslut lösa dragkedjan i Sverige efter kontakt med naturkompanietanställd som tipsade om en bra sömmerska som arbetar med goretex.

MKOL

Medlem
Mammut & Addnature:
Dragkedjan gick sönder på en relativt ny skaljacka inköpt på addnature. Kontaktade först addnature som meddelade strikt 2 års reklamationsrätt och var helt ointresserade. Kontaktade därefter mammut som hänvisade att reklamation/reparation skulle gå via deras återförsäljare. Återigen kontakt med addnature som motvilligt svarade att frakt till Schweiz mest var omständigt och att dom fortfarande inte var intresserade att hjälpa till. Fick tillslut lösa dragkedjan i Sverige efter kontakt med naturkompanietanställd som tipsade om en bra sömmerska som arbetar med goretex.
Det är ju dessutom direkt fel eftersom reklamationsrätten är 3 år, punkt! Garanti är alltid ett frivilligt åtagande men som ändå är legio att erbjuda i minst 1 år. Lite förenklat kan man säga att dom första 6 månaderna av den lagstadgade treåriga reklamationsrätten motsvarar garantin som vi vant oss att tillverkare och återförsäljare erbjuder. D.v.s. (återigen lite förenklat) att felet ska anses vara "ursprungligt" och ska åtgärdas av säljaren utan att dom knusslar.

Efter ett halvår åligger det konsumenten att göra sannolikt att felet var ursprungligt och därför ska ska kunna reklameras. Nu behöver man rel. sällan hålla på att argumentera för detta då produkten som sagt oftast kommer med en garanti som i många fall är lika lång som reklamationsrätten och dom flesta seriösa tillverkare/återförsäljare hjälper till av goodwill. Det är oftast bara vid fall där det är krångliga säljare och/eller år tre som man ev. behöver åberopa reklamationsrätten.

Min erfarenhet är att det är skrämmande få (t.o.m. inom handeln) som känner till dessa regler så det kan vara värt att påpeka detta. Och ju mer påläst du är vid en ev. strid desto bättre chanser har du. Vad du ska åberopa, garanti/reklamationsrätt etc.

Pillard

Aktiv medlem
Köpte Hestra handske i deras butik i Stockholm, använde tre dagar och en söm sprack. Ringde och fick svar att dom lagar på plats eller ersätter med ny. Bort dock i annan stad så skickade in handsken. Fick tillbaka ett nytt par med en handskriven ursäkt från en anställd i butiken. Sånt gillar jag.
Norröna lagade ett par byxor jag skickade stegjärn i.Kvinnan i butiken var mer nyfiken på att höra om resan då det hände än att ta betalt trots att jag var mer än villig att betala.
Ja det är detta som är min bild av Norröna också. Därför jag blev så chockad när Sweet (som ju ändå imagemässigt verkar se sig som liknande nivå) är så totalt ointresserade av att laga småfel, dessutom när det verkar som att deras dragkedjor går sönder väldigt mycket. Inom loppet av ett år har jag haft en dragkedja som pajat i en jacka, en i ett par byxor och en på en tröja. Kontentan verkar vara att kvaliteten på deras dragkedjor är sådär också.

Christiam

Aktiv medlem
Ja det är detta som är min bild av Norröna också. Därför jag blev så chockad när Sweet (som ju ändå imagemässigt verkar se sig som liknande nivå) är så totalt ointresserade av att laga småfel, dessutom när det verkar som att deras dragkedjor går sönder väldigt mycket. Inom loppet av ett år har jag haft en dragkedja som pajat i en jacka, en i ett par byxor och en på en tröja. Kontentan verkar vara att kvaliteten på deras dragkedjor är sådär också.
Och nu kom tråden till nytta också, jag hade spanat in en sweet jacka men avstår den pga dåligt kundservice.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Och nu kom tråden till nytta också, jag hade spanat in en sweet jacka men avstår den pga dåligt kundservice.
Jag har däremot helt tvärtemot. Haft en av de bättre kundservice från Sweet när min jacka gick sönder för ett par år sedan under armen. Reklamerade den och fick ny efter insändning till Sweet.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Nej i butik och var 1,5 år efter inköp. (Nog längsta tiden jag har haft en jacka) Sweet:s kvaliteten är för övrigt hög på de saker jag har haft men det är det iofs på de flesta märken i den prisklasse.

Pillard

Aktiv medlem
Nej i butik och var 1,5 år efter inköp. (Nog längsta tiden jag har haft en jacka) Sweet:s kvaliteten är för övrigt hög på de saker jag har haft men det är det iofs på de flesta märken i den prisklasse.
Men då reklamerade du hos butiken?
Det har jag också gjort med Sweet och det har funkat galant. Problemet har varit när de 3 åren gått ut. Då har inte Sweet tagit nåt ansvar. Det behöver de ju inte heller men det jag ville lyfta här var de märken som fortsätter ta ansvar långt därefter

iSooLi

Aktiv medlem
Det behöver de ju inte heller men det jag ville lyfta här var de märken som fortsätter ta ansvar långt därefter
Jag håller med om att det är positivt, fast jag skulle inte kalla det för att de tar ansvar. Jag tycker snarare att de helt enkelt har en generös goodwill-policy, varken mer eller mindre. Positivt för oss som kunder hur som helst och klart det skall uppmärksammas.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag håller med om att det är positivt, fast jag skulle inte kalla det för att de tar ansvar. Jag tycker snarare att de helt enkelt har en generös goodwill-policy, varken mer eller mindre. Positivt för oss som kunder hur som helst och klart det skall uppmärksammas.
Nu är jag färgad då jag har och jobbar inom branschen.

Det gick till Sweet och inte via butiken. Var köpt i Schweiz och gick sönder i Sverige.
sen att de inte ta ansvar efter när garantin har gått ut är inte märkligt. Och en reklamation på en trasig dragkedja är inte lätt efter detta. Och ja kan förstå flertal märken. Det kan bli en stor kostnad snabbt.

Pillard

Aktiv medlem
Jag skulle kalla det för att de tar ansvar för sina produkter i olika grad. Vissa gör det utifrån vad lagen kräver. Andra tar ett större ansvar. De som tar större bör få cred

Kaskar

Medlem
Elevenate: Ramlade och rev av dragaren till en dragkedja på byxbenet. Fick en ny på posten inom tre dagar. De erbjöd även att laga om jag skickade dem. Men det räckte med ny dragare.

Har också en jacka. Kunde för mitt liv inte förstå varför de sätter venthål i kragen men att det inte går att stänga kragen med venten "exponerade". Mailade och frågade om jag kunde få lite knappar som passade för att göra ett fulhack och återigen så inom tre dagar hade jag en påse med knappar i brevlådan.

Corin

Aktiv medlem
Jag vill lyfta Dynafit här! Den absolut bästa leverantören att jobba med när det kommer till kvalitet, reklamationer och garanti, både som kund och som butik.

Personligen så trampade jag sönder en häldel till Superlite 2.0. U-springen (alltså ”piggarna”) gick av när jag klickade i. Hade kört bindningen en dryg säsong tror jag, ca 50-70 dagar. Fick en ny häldel mindre än 48 timmar senare. I Riksgränsen!!

Från butiksidan är de alltid snabba att svara på frågor och kan alltid laga eller skicka reservdelar. Det är troligen den enda leverantören som är tillräckligt snabb för att gäster på en veckas skidsemester ska kunna få reklamerat och utbytt/lagat. I ett fall med några trasiga pjäxspännen skickade det ett helt skal till oss, så har vi om det skulle vara fler.

Salomon/Amer har faktiskt också varit rätt tillmötesgående i reklamationsärenden. Inga personliga erfarenheter där dock, och har aldrig behövt reklamera en shift än så länge.

Rossignol har varit ganska bökiga, och generellt lite dålig kvalitet. Hestra tar också emot lite för få reklamationer, och är inte särskilt snabba enligt mina erfarenheter. Trots att nästan allas sömmar går upp efter max en säsong/100 dagar. De reklamationer som blivit godkända är endast de som varit fel på innan de sålts till kund.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Hestra tar också emot lite för få reklamationer, och är inte särskilt snabba enligt mina erfarenheter. Trots att nästan allas sömmar går upp efter max en säsong/100 dagar. De reklamationer som blivit godkända är endast de som varit fel på innan de sålts till kund.
Intressant, jag har aldrig haft problem med att få grejer lagade, eller få reservdelar, av Hestra. Men jag har iofs alltid kontaktat dem direkt, aldrig tagit det via butik. Oftast har jag behövt står för frakten dit själv om det ska skickas in, men de har stått för returfrakten.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Som så ofta är det väl rätt personberoende, vilket denna tråd visar.
Jag har haft Hestra som gått upp i sömmen efter drygt ett år och kontaktade Hestra. Svaret blev att de kunde laga för ett par hundringar om jag stod för frakten t/r. Ingen stor sak, tog fram nål och tråd själv men de fick inte direkt nån guldstjärna av mig.
Elevenate bemödade sig inte ens att svara på mail trots upprepade försök. Möjligt att jag inte hade rätt till min reklamation men ett svar kan man ju iaf kräva.
Addnature tycker jag är väldigt inkonsekventa. Ibland är de onödigt generösa och ibland får man verkligen strida för sin rätt, men totalt sätt mer + än -

kurono

Aktiv medlem
Är lite nyfiken på hestras blandade bemötande. Kan det vara skillnad på om man reklamerar en av deras dyrare handskar eller deras billigare budget modeller?

jaksu

Medlem
Addnature: Patagonia Powslayer brallor har börjat delaminera lite här och där. Addnature vägrade ta emot reklamation och hänvisade till att brallorna är över 3 år gamla.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp