Bäst bildkvalitet för dom pengarna får du troligtvis med nämnda Panasonic GS75. Problemet med den kameran är bildstabilisatorn. Den är inte helt hundra om man ska vara snäll i ordvalet. Räkna inte med att kunna filma med mer zoom än runt 5x handhållet om du ska få ett acceptabelt resultat. Den mest betydande enskilda faktorn för hur en tittare uppfattar kvaliteten på en amatörfilmad video är just stabiliteten i kameraföringen. Färgåtergivning och renhet i bilden kommer i andra hand när det gäller rörliga bilder. Det bästa är såklart både och, men i den lägre prisklassen är det tydligen svårt att kombinera. Ett stativ löser naturligtvis problemen med skakig bild, men ska man filma skidåkning är det ofta bökigt att bära med sig ett sådant.
Ett bättre val ur stabilisatorsynpunkt är en kamera ur Sonys HC-serie. De är dessutom riktigt kompakta. HC17 (runt 3500) är budgetvalet och den duger säkert för de flestas ändamål. I andra änden hittar du HC42 (ca 6000) med bland annat minneskort, analogingång och mer pixeltät CCD. Problemet med Sonys kameror är vanligtvis exponeringsautomatiken. Jag har inte testat HC-kamerorna annat än i butik, men den förra TRV-serien har tydliga problem att exponera rätt i komplexa situationer, som tex i bilder med både ljus snö och mörka berg i kombination.
JVC har inte lyckats alls med bildstabilisation i deras budgetmodeller och är inget alternativ. Tex D20 med efterföljare är rent skrattretande dåliga vid handhållen filmning. Bildkvaliteten är dock helt ok i min mening och ska du enbart filma med stativ kan det fungera.
Canons modeller i lägre prisklass tycker jag personligen hanterar exponeringen bättre än Sony. De kan vara värda att kolla in närmare. Tyvärr har jag inte testat Canon tillräckligt mycket för att göra en seriös bedömning.