DV-ut med datum o tidinfo

marith

Ny medlem
När man läser över sitt DV band till datorn via
firewire till en AVI fil , så får man inte med Tid o datum
informationen som man kan välja att se för varje filmsekvens när man spelar upp bandet i kameran.

Finns det en lösning förklaring på hur detta funkar.
är det kameran som ska kunna hentera detta eller progammet man använder för inläsning.??

Tillägg efter de svar som kommit.

Tack så mycket för svaren, men....
Kanska man inte vill ha tid o datum på den slutliga filmen, men om man har ett band som är dåligt och vill rädda över komletta filmen till annat(enligt mig) säkrare media. Så vore det kul att kunna få fram tid o datum för de olika sekvenserna, när orginalbandet kanske inte funkar nåt bra längre. Tid o datum infon är ju lagrad på ett separat information spår och inte en del av bilden. Finns det någon som har den koll på detta och kan tipsa hur man gör även om det är avancerat.

MVH
MaritH

Den största frågan är varför du vill ha med det i din blivande film. Det är en dum turist funktion på kameran som inte borde finnas.

Vill du verkligen ha med datum & tid i filmen?
Men det beror på lite vilken kamera du har...
Om du har en helt vanlig dv-kamera från typ sony, panasonic, philips osv. så ska funktionen finnas på kameran.
Men beroende på redigeringsprogramm så går det även att "läsa inn tiden" samtidigt som filmen, men är dock lite mer avancerat.

/D

Hej MaritH

Jag tror jag förstår vad du menar. Själv använder jag Ulead Video Studio 8 och Magix Movie Edit Pro 2005 för redigering och DVD bränning. Inget av dessa program tycks (jag har i alla fall inte hittat funktionen) kunna presentera datuminformationen. Men Movie Maker 2 (gratisprogrammet för MS XP) gör det! Så ibland öppnar jag min avi.-fil i MW2 bara för att kolla datum och tid för inspelningen...

Hoppas det här kan vara till din hjälp!

MVH/MM

PS! Det finns säkerligen andra enklare sätt. Jag tar gärna emot tips! DS.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp