Dynafit/Tech och Alpina Sulor ?

rabbit

Aktiv medlem
Dynafit/Tech noob ber om råd.
[redigerat för senare nytta: auktoritärt svar på trådens frågeställning återfinns i denna post: https://www.freeride.se/forum/thread.php?pid=1066376]

Är kombinationen på bilden ovan officiellt ok att åka med?

Så här ser det ut med touring-sulor:

Notera den lilla hyllan innanför tech-piggarna i tådelen som touring-sulan har kontakt med men inte den alpina sulan.
Kontakten är ungefär likadan som "förspännings-inställningen", dvs en vanlig pappersremsa går att dra förbi utan att den rivs sönder.
Skistoppern trycks inte heller ner riktigt lika mycket. En större del av touring-sulan har kontakt med skistopperplattan.

Båda kombinationerna känns likadant när man stiger i bindningen på vardagrumsmattan och viftar runt med fötterna och kantar litegrann och har sig.
Men jag misstänker att det finns Dynafit/Tech erfarna människor som kan säga ja eller nej till detta innan jag kliver på snö för dom har redan provat eller vet.

Bueller? Anyone?

/r

Senast ändrad:
Som jag förstår det så är techpiggarna de bärande elementen både fram och bak och sulorna ska inte behöva avlasta dem.

Jag säger kör så det ryker! Om någon har adekvata argument för att hävda motsatsen är jag däremot beredd att ödmjukt ändra uppfattning...

Beast 16 eller hur?

Eftersom du inte har fullt tryck på hälplattan med DIN-sulan misstänker jag att det kan bli en del flex i hälen när du sätter tryck på skidan, speciellt på hårdare underlag. Men för all del, jag hade testat bägge varianterna på snö och jämfört. Det är ju inte skitjobbigt att stoppa ner dom andra sulorna i ryggan och byta.

Personligen hade jag enbart kört med den grova gummisulan ihop med Beast, mest för att kunna hajka och för bättre grepp på hala after whatever-golv.

Senast ändrad:
xSooLx sa:
Om någon har adekvata argument för att hävda motsatsen är jag däremot beredd att ödmjukt ändra uppfattning...
Anledningen till att jag sällan är ödmjuk är att argumenten sällan är adekvata... ;)

Glisseur sa:
Personligen hade jag enbart kört med den grova gummisulan ihop med Beast, mest för att kunna hajka och för bättre grepp på hala after whatever-golv.
Jag skulle tippa att så blir fallet.
Men man vill ju veta...

@Skantz

@rabbit @xsoolx @glissereur Jag skulle för maximal prestanda rekommendera att köra med gummisulan.

Om man jämför med andra techbindningar så ligger mest tryck alltid på piggarna men avlastas med sulan på Beast 16, Beast 14, Radical 2 ST och Radical 2 FT.
Däremot på Dynafit lättare: Radical Speed, Speed Turn och Superlite 2.0 så är 100% tryck/belastning på piggarna och sulan bak ligger ej i.

Vill man öka känslan att få mer tryck mot skidan kan man köpa ATK Extreme Spacer http://www.atkrace.it/collezione-prodotti/al05-extreme-spacer/?lang=en

Alpin sula är bara att rekommendera om man kör alpin bindning. Kör man tech bindning kör gummisula.

Peace

Skantz sa:
@rabbit @xsoolx @glissereur Jag skulle för maximal prestanda rekommendera att köra med gummisulan.

Om man jämför med andra techbindningar så ligger mest tryck alltid på piggarna men avlastas med sulan på Beast 16, Beast 14, Radical 2 ST och Radical 2 FT.
Däremot på Dynafit lättare: Radical Speed, Speed Turn och Superlite 2.0 så är 100% tryck/belastning på piggarna och sulan bak ligger ej i.
Tack
@Skantz
Ovärderlig information.
Svår att hitta.
Om den informationen finns på dynafits websidor eller i några av dynafits officiella dokument så har jag misslyckats med att hitta den.

Tack för hjälpen allihop.

-snö
/r

Skantz sa:

Vill man öka känslan att få mer tryck mot skidan kan man köpa ATK Extreme Spacer http://www.atkrace.it/collezione-prodotti/al05-extreme-spacer/?lang=en

Alpin sula är bara att rekommendera om man kör alpin bindning. Kör man tech bindning kör gummisula.

Peace
Därmed väljer jag att ödmjukt och ytterligare upplyst till del ändra uppfattning..!

Tillbaka
Topp