Dynafit TLT radical

Funkar denna bindning för enklare turer tror ni? Hur är det med tjuvutlösning på tådelen på dessa? Något man bör vara bekymrad över om man åker där det kanske blir lite kuperat? :)
Kan man byta skistoppers på dessa också? Har skidor med 95mm i midja nämligen 🤔

Senast ändrad:

kurono

Aktiv medlem
Den är billig! Väger dock 550g... Så det finns bättre bindningar som inte har problem med tjuvsläpp i tån i samma Viktklass. Kolla dynafit st rotation/radical 2.0 eller vipec/tecton.

Annars finns det bindningar som har samma funktion men lättare vikt 3-400g. Atk freeraider, G3 zed, fritschi xenic.

Almen1

Medlem
Hej,
Den fungerar absolut.
Jag har 4-5 par Dynafit bindningar, -den du länkar till är av lite äldre design, ingen rörlighet i tådel etc, och en vridfunktion i hälen för att ändra hälhöjare.
Din upp till 10, -du bör kanske inte väga 90+, eller köra superhårt på denna bindning.
Min erfarenhet är ok att man "leva" med +/- några 100gr mellan de olika tech bindningarna utan att krokna när man turar, -det väsentliga är att slippa lyfta bakbindningen (aka Baron, Guardian, Duke etc) i varje steg.
Skistoppern bör funka på 95mm midja.
Jag, personligen, har lite svårt för vridfunktionen på hälhöjaren (har sådana bindningar själv..). Lite frustrerande när staven ser ut som en banan, och den bakre bindnings-rackaren inte vill snurra... Förmodligen SBS (skit bakom spakarna) men så upplever jag vridfunktionen...

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Bare köp! Vi har tre liknande i familjen. Man vänjer sig vid vridet. Det är ju ingen bindning att bomba ner med, men för vanlig åkning funkar det bra. Jag tror jag har haft ett tjuvsläpp på flera år. I Östra ravin av alla ställen😓. Men jag åker inte så hårt längre på gamla dar. Sett till pris helt ok.

Tack för bra svar! Låter som att tjuvsläpp inte är ett problem om man inte kör stenhårt på dem! Ska kika lite på dem men känns kanske som en bra instegsmodell med andra ord för en novis inom turandet. 😊
Såg att Sportconrad hade dynafit beast 14 för ungefär samma pris, men de är väl lite tyngre och förstått att de ska vara rätt klumpiga i handhavandet...

Senast ändrad:

kurono

Aktiv medlem
Tack för bra svar! Låter som att tjuvsläpp inte är ett problem om man inte kör stenhårt på dem! Ska kika lite på dem men känns kanske som en bra instegsmodell med andra ord för en novis inom turandet. 😊
Såg att Sportconrad hade dynafit beast 14 för ungefär samma pris, men de är väl lite tyngre och förstått att de ska vara rätt klumpiga i handhavandet...
Det jobbiga med beast 14 är att du måste modda hälen på pjäxorna med en power insert. Annars funkar den bra!

herrgard

Medlem
Det är Beast 16 som har en lite meckig tådel (men superbra att åka med). 14 har vanlig rotation-tådel. Hälhöjarna vänjer man sig vid. Beastinsertet man måste sätta på hälen är ok om man bara åker tech. Dock är den rätt tung. Tung men kung :cool:

Skantz

Aktiv medlem
Köp de som heter Rotation 12 istället. Mer för friåkning. Den du nämner er än enklare instegsbindning. Annars bör du satsa på Atk de är i metal och håller alltid. R14 är en bra modell

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp