Dynastar legend 3800

Rivers

Ny medlem
Dynastar legend 3800
Är det någon som vet något om dessa skidor? Kanske åkt på dem nån gång? Vad tycker ni isåfall? Finns inge info om dem här på freeride... Vad är skillnaden mellan 3800 och 4800? Kan 3800 vara en budgetvariant av 4800 kanske....?

Har sökt en del på internet men hittar ingen info på svenska, är det så att de aldirg har sålts på svenska marknaden?

Dynastar legend 3800
Vad ska du använda skidorna till?

Dom personer jag har sett på dessa skidor är oftast tjejer eller lättare män som ska gå längre turer och därför prioriterar lätt vikt och smidighet hos skidorna på tur, framför bra egenskaper i blandad snö nedför.

Skulle tro att det finns bättre skidor om du är ute efter något att bara åka på och inte gå långa turer med.

Dynastar legend 3800
OK, då är jag nog lite fel ute då.... har inte planerat att gå några långa turer direkt. JAg är iofs ganska lätt man (60-65 kg och 173cm). Jag är väl mer på jakt efter ett par skidor som funkar bra både i pist och offpist. Har iofs hittils i princip enbart kört pist (skulle väl kalla mig medlegod åkare som gillar att åka med ganska bra fart) men i år är det tänkt att det skall köras en del offpist. Har kikat lite på skidor som Legend 4800 eller Head monster 78, det kanske är två bättre alternativ kanske...?

Dynastar legend 3800
Ett annat alternativ som jag själv är mkt nöjd med är Fishcer AMC 76 som är en allround skida som jag har både harvar på kant till kant ,, men även utanför,,Den påminner nog en hel del Monster 78,, men är nog lite kvickar från kant till kant,,,

Men det beror mkt vad du vill ha den till??

Mvh

Dynastar legend 3800
Tycker du ska ha bredare skidor än så för allroundbruk. Skulle sikta på 90-100mm i midjan om du ska köra mest i sverige och skidor som poppar upp som snabbast när jag tänker på allroundbruk är völkl mantra, nordica enforcer... tex.

"allroundskidor" som är smalare än ca 90 tycker jag är skit, då dessa är dåliga i offpisten och knappast lika bra som pistskidor i pisten. Alltså en rätt misslyckad skara skidor. Skidorna runt 90-100 i midjan är mycket bättre i offpisten och klarar pisten med ett ganska bra bett så länge de är välslipade.

Eftersom du ska börja åka offpist i år tror jag du kommer få en mycket bättre erfarenhet av att köra offpist med dina offpistlagg. "Jag som inte åkt så mycket offpist behöver inga breda skidor än" är ett tänk som är helt fel. Vet inte om det är så du tänker, men det är precis tvärtom: Speciellt när man börjar utforska offpisten behöver man hjälp på traven av en bra offpistskida. Du kommer lära dig tackla varierad snö mycket snabbare på dessa än med ett par smala skidor.

Dynastar legend 3800
OK, tack för kommentarerna! Kanske skulle våga gå upp i bredd lite då. Det känns bara lite motbjudande att ligga med 90-100 mm i pisten. Men det kanske inte är så klumpigt som det kan verka. JAg får fundera vidare... jobbiga beslut när man ska köpa första skidorna...

Dynastar legend 3800
Hej igen.

Det hela har att göra med vad du har för referenser och hur då åker idag.
JAg skulle säga att en med måtten 90-100mm är klumpigt i pisten (har själv ett par mantra med 94 under foten), men då i relation till ett par Dynastar Skircross som är 67mm..
Mantran är kanon i offpisten så länge det inte är ren puder,, men i pisten är dom ganska klumpiga och man får jobba lite så vidare man inte åker på kant,,, och hur ofta går det med en raide på ca 30m i en pist utan att köra över folk (även om det är kanon go känsla att bara bränna på som katten med dom).

Det är så att komprimissar du mellan offpist och pist så blir det ngn mitt i mellan,,,,så det blir din plånbok som styr.... Själv har jag Dynastar Skicross som blir pist o lite offpist,,, men annars som renodlad offpist så blir det ett par Dynastar Pro Legend....

Hur mycket kan du lägga på ett par skidor? Vad är din vinterbudget??

I slutändan är det ju inte skidorna som gör det (var med UCPA förra året o vi åkte offpist med en guide,,,, han hade ett par Atomic slalom skidor på 165,,, o han åkte som en gud!!)

Dynastar legend 3800
Skidvalet är ju så himla personligt. Har faktiskt åkt på ett par Dynastar 4800 i två säsonger och de har passat mig bra eftersom jag i huvudsak använt dem i pist. Men jag är ju trots allt ganska lätt (57 kg) och jag kan själv känna att de vibrerar när man åker med mkt kraft på hårt underlag. Dock är de grymt lekfulla och lättåkta i kortare svängar, puckel, vårsnö etc. Fast det är ingen offpistskida. De fungerar ju bättre utanför än ett par slalomcarvers. Men åker jag planerad offpist så lånar jag bredare, det är både lättare och roligare.

Tillbaka
Topp