Dynastar Sultan 80, val av längd och montering?

skipolegrove

Ny medlem
Har tänkt köpa ett par Dynastar Legend Sultan 80, för telemarkåkning i 50% pist och 50% offpist. Jag är ute efter den lättare(3600gr)och troligen mjukare modellen, utan "Fluid" då jag även går toppturer.
1) Frågan är hur lång skida jag ska köpa och vilken typ av montering av telemarksbindning jag ska välja hos sportcondrad, (mitt, bak, 3-pin)? Skidlängder har diskuterats i flerat trådar på forumet och jag har testat salomons ländguide. Jag är ändå fortfarnde osäker på längden då skidans stiffness spelar in. Jag väger 74 kg, är 182 cm, har åkt telemark i 10 år och gillar att ståpå både i pist och offpist, samt hoppar en del även om det blivit mindre med åren.
Jag är även intresserad av era erfarenheter av Sultan 80, med eller utan "fluid".

Tjena Skipolegrove!
Jag har också spanat på Sultan 80:n men mest för att få en billig pistskida. Jag lutar åt att köpa ett par Garmont Prophet NTN pjäxor och vill ha en billig pistskida till dessa. Är lite kortare än du - 178 och samma vikt och har stått på telisar sen 20+ år. Men åker inte så jätteavancerat idag ändå, mest med ungarna i deras takt... Funderade på 172 längd på skidorna.

Monteringspunkt funderade jag också på. Har jag tur kommer jag dock trilla förbi Sport Conrads butik i Penzberg på måndag då jag är ute och kör mindre än en timme därifrån. Så jag blev lite sugen på at köra förbi och prova pjäxor och skidor i butiken.

Med eller utan "Fluid" säger du - finns det två varianter på denna skida eller är det i jämförelse med andra?

Så om det är OK så "hänger jag på" din tråd och kollar vad vi får för svar.

/Stefan

Brago-S!
Jag skulle också välja 172 cm om skidan bara var avsedd för pist, men 178 cm bär väl bättre offpist. Många har läst min tråd få har svarat. Det blir väl så när man lägger in flera frågor på samma tråd.

Ja, det finns två versioner av Sultan 80, se dynastar.com. Det står tyvär inte på skidan om den har "Fluid" eller inte. Versionen utan fluid är något ljusare i färgen och har vit fyllnad i texten bakom bindningen. Detta gör det osäkert att beställa skidan då bilden inte alltid verkar vara den rätta på webbsidor, och frågar man säljarna är ovetande om vad vilken modell de säljer. Frågan är om skidan blir mjukare utan Fluid. Någon på formumet skrev att fluid var ett metallager under bindningarna.

Låter nice att besöka Sportcondrad. Hoppas bara någon kan kommentera val av montering hos Sportcondrad.
/H

Om jag får säga vad jag tror så är anledning till att du inte fått några svar därför att de flesta på den här sidan betraktar en skida med midja under 90 som en skida mer eller mindre för piståkning. Så det är nog inte så många som har erfarenheter av just den här skidan.

@FF: det stämmer nog. Att fråga om en pistskida på freeride är kanske inte optimalt... Finns ju dock inte så många andra, lika livliga, telemarksforum i Sverige, så det är värt att chansa och hoppas att inte inbitna freeriders tar illa upp...

@skipolegrove: Tack för upplysningen om Fluid vs non-Fluid. får komma ihåg att fråga imorgon om jag hinner åka förbi deras butik. Om jag gör så kan jag fråga om skillnader i bindningsmontering också.

/S

Senast ändrad:
Mer klarhet kring Fluid.
Fluid verkar inte vara något metallager i skidan, vilket någon påstod på forumet. Istället ser det ut att vara en flexplatta mellan skida och bindning som ger skidan jämnare flex och möjlighet att flytta monteringspunkt för en alpinbindning, liknande hyrbindningar. Se beskrivning på
Det kan tyckas underligt att Dynastar visar bilder med olika design på skidor med och utan fluidplattan? Det kanske ändå finns någon skillnad i uppbyggnad av själva skidan.

FF, jag håller delvis med dig och därför har jag även sneglat på Sultan 85. Det är klart att Sultan 80 tillhör de smalare segmentet skidor, men de ingår i Dynastars Allmountain serie. De lär väl inte ge bästa surfet i pudersnö, men har man halvhöga telispjäxor (T2) så behövs det mer kraft att kanställa skidor med 90 mm bredd och mer, i hård pist. Sultan 80 är relativt billig och lätt (3600gr), vilket uppskattas vid toppturer.

Jag menade inte alls att påpeka något om erat skidval. Jag ville bara säga att det nog inte är pga folk skiter i er tråd som dom inte svarar, utan bara att dom helt enkelt inte har åkt på skidan!

Lycka till i alla fall!

Yopp ... jag är starkt benägen att hålla med FF.

Jag har svårt att se vad skidor mellan 75 - 90 mm i midjan egentligen fyller för syft. Idag finns det många skidor med midjemått 95 - 105 mm som ger ett mycket bra flyt i lössnön och ändå kan rippa pist med stjärna* ... Så, antingen väljer man en kvick pistskida med midjemått 65-75 mm eller går upp till en allmountainskida med midja > 90 mm. Detta gäller både alpint och knäböj.

Jag kör ett par K2 Hardside med 98 i midjan. En skida som inte är bäst på något men fungerar bra både i bottenlöst och isig pist. Inte lika kvick från kant till kant som en smal pistracer men tillräckligt smal för att fyra av hyggligt snäva kortsvängar ...

Jag kör iofs inte med knäböj ... men ändå!

/MM

Hej alla!
Här kommer en som faktiskt äger ett ex av årets Sultan 80, köpta på Sport-conrad med ett par R8 och deras rekomendation av montering, dvs inte mittmonterad =).

Jag har dock bara hunnit åka en dag på dem men kan ändå säga att jag är mycket nöjd på alla sätt och vis. Har åkt löshäl i lite mer än fem år och fram till denna säsong hyrt skidor. Jag har aldrig hittills varit i närheten av detta kantgrepp och skulle med mina förutsättningar inte vilja ha smalare skida ens i pisten (189cm, 84kg på 184 skida och T1 pjäxa). Upplever inte några som helt problem att få skidan på kant så ser inte vitsen med att ha en smalare skida.

Jag åker mest pist men köpte dessa skidor för att iaf ha möjlighet att ta några åk utanför pisten (men blir helt klart mest pist då det inte finns nå vidare offpist där jag rör mig mest). Eftersom jag inte ser minsta problem att få skidan på kant så skulle jag om jag ville satsa mer på offpist helt klart som nämns i tidigare inlägg köpa ännu fetare skida.

Kom gärna med frågor om ni har några funderingar kring skidan m.m. Så kan jag iaf försöka hjälpa er i era funderingar ;-).

/Rickard

Har åkt både Sultan 80 och 85 fast men vanlig alpin bindning, och kan bara säga att det är klass skillnad på dom. 85an är en grymmt bra skida i alla fören och som faktist är väldigt lättåkt, 80an är en helt OK skida fast mer åt det mediokra hållet.
Så tveka inte att lägga till en extra tusen lapp för det är oftast så att du får vad du betalar för...

Allvarligt..Hur ser den monteringen ut??

Vem eller vad gör att stå så långt bak?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp