Jag vet inte om du har testat skidorna, men det är stor skillnad mellan dem. Jag har provat LE-varianterna (de med trästripedesign), således gäller inte mina omdömen den sk vanliga modellen.
Jag provade 1.88 i BIG. Kommer inte ihåg vilken längd Powertrac var i, men det var nog ungefär detsamma.
Powertrac är enligt mig (1.80 75kg) inte en helt lyckad skida. Den är i mina ögon alldeles för styv. Möjligen kan en tyngre åkare med mycket kraft få ut mer ur den. Den är ju relativt bred och i kombination med tyngden och styvheten blir det rätt mycket att dra runt och för den delen böja igenom. Utanför pisten känns de som ett par betongstänger. I och för sig gör ju bredden en del här, men är det inget som böjer sig blir ju känslan lätt lite död. Dessutom är skärningen lite snål, men vissa föredrar ju längre radie.
BIG är en helt annan skida. Här har Dynastar och Arno lyckats rejält. Den är mycket mjukare än Powertrac och föll mig klockrent i smaken. Det är den klart mest lättåkta skidan i fetfetklassen jag testat. Den 85 mm breda midjan känns inte i pisten, men märks när det blir löst. Den sväljer ojämnheter som inget annat och man kommer på sig själv att leende dra satan ner för puckelbranter utan att tänka på några som helst konsekvenser. Känslan blir rock´n roll. Den bästa skida jag testat. MEN... Den är bred. Väldigt bred. Isfläckar nej tack. Rappa kortsvängar nej tack. Skidan är faktiskt djävligt tung också. Även om det inte stör när man åker så känns det i luften (och på axeln för den delen).
Frågan är ju om man ska satsa på en så bred skida som enda lagg. Det funkar ju säkert men det är ju tänkbart att man blir trött på bredden efter ett tag. En pistskida med midja runt 62 kan nog vara skönt att ha på nån kvällsåkning emellanåt.
När jag pratade med Dynastar i våras var det snack om att en BIG 1.83 skulle släppas. Nu visar det sig att den kommer att tillverkas i 1.78, men det innebär ju i alla fall ett alternativ till de som tycker att 1.88x85 är lite mycket skida. Jävligt sugen på att testa den.
Bara tre butiker har enligt Cebe tagit hem BIG LE i år: Sportkällaren Åre, Alpinggaraget STHLM och Skiduthyrningen Duved.