E-handla Bräda!?

Kevin

Ny medlem
E-handla Bräda!?
Med vinter och snö framför oss (kanske...) så funderar jag starkt på köpa en snowboard denna vinter! (Burton) Priserna är relevant höga i Sverige så jag undrar om det finns nån som kan tipsa om utländska sajter (USAEU) Tillkommer det nån moms ev. skatt om man beställer utrustning fr icke EU länder, som USA t.ex!!

Har kikat på dessa:

dogfunk.com
backcountry.com
hot-zone.tv
wh1shop.de
rei.com

...någon som vet ytterligare ställen??

Varför betala överpriser, right?!! =)

E-handla Bräda!?
kolla även in www.blue-tomato.at . Tänkte handla därifrån, men de hade inte modellen jag ville ha, så jag köpte från hot-zone.at.

De flesta sidorna från Tyskland/Österrike som jag kollat på har haft snarlika priser på brädorna.

E-handla Bräda!?
Tnx Wolfen, men man kan hitta jäkla bra kap om man nöjer sej med en bräda fr -05
Är lite inne på en Burton Royal -06 eftersom jag är stl 44!! el kanske den största Air för den e nästan lika bred... *klurig*

Har vi ingen som vet om Skatt + Moms om man skulle få för sej att beställa fr USA???

....anyone??

Skål!

E-handla Bräda!?
Mina erfarenheter av att handla snowboardprylar från USA gäller import som företagare men jag tror att det är i princip samma regler vid privatimport.

När man handlar från USA tillkommer, förutom fraktkostnaderna, tull på 3,7% på brädans pris plus frakten. Sedan tillkommer 25% i moms. Egentligen tror jag att man som privatimportör är skyldig att upplysa tullen om affären så att tull och moms kommer in till staten. Om man är helt passiv som köpare samtidigt som man lite fint ber butiken i USA att skicka paketet som gåva kan man med lite tur komma undan tull och moms. Detta är dock inget man kan räkna med så ta alltid med tull och moms i dina beräkningar när du jämför priserna och ta uteblivna avgifter som en ren bonus!!

veeco har en del erfarenhet av att privat handla snowboardprylar från Staterna så fråga gärna honom.

Peace!

E-handla Bräda!?
Kevin,

Precis so Doughboy säger så tillkommer tull och moms när du handlar från icke-EUland.
REI.com kommer inte att skicka din vara som gåva, jag har frågat dom.

Om du vill komma undan tull och moms så krävs det flera saker:

1. Varan måste deklareras som en gåva

2. För att försäkra sig på att varan ej har ett kommersiellt värde så är det bra om detta skrivs på tulldeklarationen, typ "NO COMMERCIAL VALUE".

3. Värdet på snowboarden ska då skrivas ner till den ungefärliga egentliga värdet, INTE det kommersiella värdet.

4. Säljaren är tvungen att skriva en tulldeklaration, "proforma invoice" eller "customs invoce", skillnaden mellan dessa är att "proforma" skrivs vid försäljning av en vara och "customs invoice" skrivs vid andra typer av frakt.

Jag har beställt i stort sett alla mina nya saker(Bräda, hjälm, bindningar, jacka) från USA, jag kan verkligen rekomendera dig att importera!

Jag använder mig dock hellre av Ebay.com, detta för att priserna blir osannolikt låga, ett exempel:

I lördags hittade jag en Lib-tech Pacifier 164 2005, för 285$, dvs ca.2280:-, frakten skulle kosta ca 300:-, väldigt bra pris för en GRYM bräda!

Lycka till!

Ps. PM:a mig om du har några fler frågor gällande import!

E-handla Bräda!?
jag beställde från hot-zone för nån vecka sen där gick allt perfekt det tog en vecka att få grejjerna, helt okej med tanke på att frakten står dom får när man beställer för över 100euro. men från början var det tänkt att beställa från usoutdoors men iom skatter osv. och att frakten för ett par goggles skulle gå på runt 600kr så struntade ja i dettta då både blue-tomato och hot-zone har hyffasde priser. kollade på t12 där mina burton mission kostar 2200 medans ja beställde dom från hot-zone kostade dom 1750 inkl frakt...så de finns pengar att tjäna!

E-handla Bräda!?
jag beställde från hot-zone för nån vecka sen där gick allt perfekt det tog en vecka att få grejjerna, helt okej med tanke på att frakten står dom får när man beställer för över 100euro. men från början var det tänkt att beställa från usoutdoors men iom skatter osv. och att frakten för ett par goggles skulle gå på runt 600kr så struntade ja i dettta då både blue-tomato och hot-zone har hyffasde priser. kollade på t12 där mina burton mission kostar 2200 medans ja beställde dom från hot-zone kostade dom 1750 inkl frakt...så de finns pengar att tjäna!

E-handla Bräda!?
Tnx för alla svar, lärde mej nåt nytt idag me då =)

Trodde momsen tillkom bara om man överstiger en viss summa på varanvarorna...

...hmm, då vart US-import-drömmen krossad, för tjänar man bara några ören så känns de som de kvittar... Tack för det STATEN, som verkligen måste suga ut allt o alla på varenda jäkla öre dom bara kan =S

E-handla Bräda!?
Kevin,

Du har helt rätt i att det finns "fribelopp", problemet ligger i att fribeloppet är 20$...

Oavsett om du är tvungen att betala tull och moms så blir det billigare att handla från USA.

Peace!

E-handla Bräda!?
Fan va dåligt, kollade upp en Custom på hotzone som kostar 550euro, vilket är 5200ny
Men dom säöjer en uninc på bluetomato för 4600 ny. och custom är billigare:P

E-handla Bräda!?
tro ni man våga betsälla ett par byxor en jacka en bräda +binningar från hot-zone. Utan att lyckas få betala nått extra?

E-handla Bräda!?
men då bli de juh inge billigare att köpa fårn de där blue tomato å hot-zone. Varför köp då alla därifrN? Hur mkt tro du de bli i tillkostnad om den far genom tullen?

E-handla Bräda!?
Ursäkta mej Blayquiz, jag uppmärksammade inte att du menade hot-zone. Hot-zone är ju inom EU och då behöver man inte betala tullavgift och moms. Det bör inte vara andra avgifter än priset på varan, handlar man över 100 euro på hot-zone är det leveransfritt till Sverige, http://www.hot-zone.tv/content/73.0.html?&language=en . Kolla lite mer på deras sida.

Edit: Jag har dock inte handlat av dem, så jag har ingen erfarenhet av dem. Dock har jag handlat från blue-tomato flera gånger, funkar finfint

Lycka till,
(dags att knyta mej, arbetsdags som vanligt imorgon)

Senast ändrad:
E-handla Bräda!?
...

Jag har handlat från både Blue-tomato.at och hot-zone.at och det går FORT, är fraktfritt (över en viss summa) EJ tull för det är inom EU.. de har ett stort sortiment och är jävligt shyssta när man mailar och frågar om saker och ting..

jag kan starkt rekommendera båda butikerna..

sen sparar man upp till tusenlappar och man handlar bräda, boots och bindningar..

USA butiken får INTE skicka Burton och Oakley till Europa (men vissa gör det iaf) .. sen blir det ju tull och moms och frakt så det e lite mycket jobb för lite sparade pengar..

DÅ kan jag ist rekommendera eBay.com regga dig, skaffa ett PayPal konto och fynda svinbilliga saker på de massor av auktioner som finns där.. (köp av de som har höga värden så du inte blir lurad, och blir du lurad så är du försäkdar på eBay och får nästan alla pengar tillbaks)

.. jag handlade ett par sprillans nya Burton P1 bindningar (ca: 3000kr i Sverige)

ca: 2500 från Tomaten och hot-zone..

jag fick mina på en auktion ... lade högst bud och vann..

INKLUSIVE frakt, moms, tull och allt fick jag hem dem för 1975:-

vill man så kan man..

/Pinn

E-handla Bräda!?
okej. så de e ingen avgift från hot-zone alls. eftersom ja komma beställa frö över 100£. Så ni mena att de enda ja komma måsta betala för är grejerna och inget annat.

E-handla Bräda!?
Steam sa:
Ursäkta mej Blayquiz, jag uppmärksammade inte att du menade hot-zone. Hot-zone är ju inom EU och då behöver man inte betala tullavgift och moms. Det bör inte vara andra avgifter än priset på varan, handlar man över 100 euro på hot-zone är det leveransfritt till Sverige, http://www.hot-zone.tv/content/73.0.html?&language=en . Kolla lite mer på deras sida.
Gränsen går med andra ord på 100 €

pinn sa:
Jag har handlat från både Blue-tomato.at och hot-zone.at och det går FORT, är fraktfritt (över en viss summa) EJ tull för det är inom EU.. de har ett stort sortiment och är jävligt shyssta när man mailar och frågar om saker och ting..

jag kan starkt rekommendera båda butikerna..
Här snackar dom om samma sak:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=30540&PHPSESSID=533a94fa6dcf7a5d0d1cc93ad0940cba

E-handla Bräda!?
Nä ja vill ha reda på om hot-zone. de e där ja ska beställa. men villveta ifall ja köper saker för 600-700£då behövger ja alltså inte betala nånting annat förutom priset frö grejerna?

E-handla Bräda!?
Ngn som har importerat från usa och sluppit moms och tull? (var?)
jag funderar på att köpa från www.the-house.com någon som gjort det?

jag undrar också hur säkert det egentligen är att betala med kreditkort över nätet? är det stora risker?

E-handla Bräda!?
Hej, jag tror nog du bör räkna med att få betala moms och frakt, jag kan inte tänka mej att det beror på vem man handlar av eftersom det är när varorna kommer hit som speditörer och tullen ser till att tullavgift och moms betalas av köparen när varan kommer till sverige. Jag har haft turen en gång när jag har handlat en spade från Kanada för en del år sedan, men varför det missades har jag ännu inte listat ut.

Jag har många gånger handlat över nätet och har ännu inte råkat ut för något. Jag använder dock inget kort som är direkt kopplat till mitt bankkonto, utan jag använder alltid betalkort såsom mastercard, visa eller american express som inte är kopplat till mitt bankkonto, dvs ett separat kreditkort.

Om du vill vara riktig säker kan jag tipsa dej om e-kort, detta är min banks e-korttjänst http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,135175,00.html

Lycka till,

Senast ändrad:
E-handla Bräda!?
jag tänkte om nån hade lyckats slippa moms å tull genom att göra som n0bl säger det där med att den ska skickas som gåva å så

Nice e-kort det låter ju skitbra det måste jag kolla vidare på tackar! ;D

E-handla Bräda!?
Hej Astar,
Ja, n0bl verkar ha koll på fakturabiten, så jag följer tråden så får vi se om några andra har erfarenhet.

Lycka till,

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp