Efter Streetracer 10?

• Trådstartare Trådstartare AO
  • Start datum Start datum

AO

Ny medlem
Efter Streetracer 10?
Jag har under ca 1½ säsong åkt på ett par Salomon Streetracer 10 som jag har trivts väldigt bra med.

Känner dock att det vore kul att testa något nytt. Finns det något naturligt steg efter dessa skidor? Jag åker 99% pist känner att jag har behärskat mina Salomon väl.

/Andreas

Efter Streetracer 10?
vet inte vad du är ute efter, men om du vill ha en lite mer komplett skida så funkar head monster 82 snuskigt bra, och gillar du lite kortare svängradie tar du en kortare längd bara.. kommer i år även i 78 bredd men då tappar du lite "allround"-egenskaper, 88:an kanske blir lite bred om du är van vi pistsmalt. även pist kan ju vara mjuk å uppkörd, då levererar monster med stabilitet och körglädje. OBS!! gamla monster i cap-konstruktion sög så detta gäller alltså bara den nya serien!!

Efter Streetracer 10?
Jag är väl egentligen ute efter en skida som svänger ännu mer och går ännu snabbare, men å andra sidan vill jag inte köpa en skida som jag inte behärskar (orkar med).

Efter Streetracer 10?
åk på skidtestarhelg och pröva dej fram om du har möjlighet eftersom du nu inte riktigt vet vad du är ute efter.

men oavsett om du ska ha en ren pistskida eller en mer allroundskida. vill du ha nått som går ännu snabbare, träna mer, åk mer och byt upp dej från skum-salomon till något mer krävande märke med ett existerande isgrepp.

Senast ändrad:
Efter Streetracer 10?
elan speedwave 12, eller 14 om du känner dig riktigt sugen på en tuff skida. sistnämnda kräver väldigt mycket jobb men ger lika mycket glädje tillbaka. hade själv en speedwave 12, och det är en grym skida. vill du prioritera hastigheten tycker jag du går på 176-längden, svängradien ligger runt 15,5 meter.

Efter Streetracer 10?
det låter som om du börjar närma dig raceskidor... nästa steg i samma kategori som streetracer fast "bland det häftigaste i isgreppsväg som finns" är Völkl Racetiger i slalomutförande. Bättre isgrepp för den vanlige dödlige åkaren är svårt att hitta (å inte toksvårt att åka på heller!). Går du på en raceskida i sandwich kan känslan bli lite "död", men det är klurigt å förklara när dom å andra sidan är det roligaste som finns i kortsväng!! men jag håller med "skidnarkoman" om att åka på skidtestarhelg. Helgen månadsskiftet nov/dec hålls Stadium Ski Test i Lindvallen, där finns i stort sett alla större (och några mindre) aktörer på plats, även dom som inte stadium jobbar med (typ Stöckli mfl.). Då fås tex. möjligheten att prova ett par Stöckli Laser SL, mycket sväng och mycket häftigt!!

Efter Streetracer 10?
Hej!

Jag var själv på jakt efter ett par kortssvängsskidor för pisten för några år sedan och valet föll på ett par Streetracer 10. De är ett par grymt kvicka och lättkörda skidor, som är hur roliga som helst så länge underlaget inte är för hårt och hastigheterna inte allt för höga. När det börjar blir hårt och hastigheterna blir höga var de allt för veka (åtminstone för mig), och jag sålde dem och köpte istället ett par Rossignol 9 S.

Rossignol 9S är en slalomskida av sk. butiksracersort, dvs något mjukare och allround än de som tävlingsåkarna kör. Se min recension

https://www.freeride.se/review/view.php?id=2452

Så ... vill du ha ett par skidor för snäva svängar i pisten men mer avancerade än Streeträjsarna, ta en titt på ett par "slalomcarvers". Följ gärna anderspanders utmärkta råd avseende Völkl , Stöckli eller något motsvarande.

/MM

Senast ändrad:
Efter Streetracer 10?
Jag köpte precis skidor i samma kategori både till mej och tjejen.
Jag har de senaste åren hyrt Rossignol 9S Oversize (tror det var S) och Salomon Equipe SC.
Jag har även provat Head supershape i 175 men det svängde aldeles för lite för min smak. Equipen körde jag först i 165 och bytte ner till 160 och det passade mig rätt bra, men jag var lite sugen på att sno tjejens 155'or. De var roliga men kunde ha varit lite vridstyvare. Inte för att de tappade greppet på is, de var väldigt bra (bättre än supershapen) men de kunde ha varit "ännu grymmare" tycker jag.
Jag kör helst slalomcarving i svarta backar. Tjejen helst i röda. Vårt val föll på Rossignol 9S WC (Fis) i 155, med 11 meter sväng till tjejen och Atomic Metron B5i i 163 till mig, också 11 meter sväng på dem.
För min del var det svängradien som avgjorde. Eftersom skidan i den längden är rekommenderad för min storlek 182 lång, 88kg, och har så kort svängradie så tror jag den kommer passa min åkning.

http://img147.imageshack.us/my.php?image=img2331dh4.jpg

Andra skidor som jag har blivit varmt rekommenderade är Fischers "riktiga" RC4 WC SL och Atomic SL12. Bägge har kortkort sväng och isgrepp.
Völkl är grymma på is men har liite längre svängradie för det mesta.

Lycka till med skidorna!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp