Efterlyser folk som köpt skoter i Kanada!

Rydellen

Ny medlem
Har tänkt mig över havet åter en gång och funderar denna gången starkt på att köpa pickis och skoter. Är ganska OFF på området och kan inte mycket alls om skoterar. Har kollat lite på priser och vad man får för pengarna där borta. Det jag undrar är vad man behöver. Hur ny ( icke sönderkörd ) måste den vara och vad är dugligt och vad för dåligt. Jag ska inte köra någon galen hill-climb men man vill ju kunna komma upp i lössnön. Vad får man räkna med att lägga? Och viktigast, hur mycket får man vara beredd att förlora när man turist/stressäljer den i maj...?
Någon som har erfarenhet av att köra skoter i allmänhet men specifikt i Kanada eller Usa får jättegärna skriva i tråden eller höra av sig direkt till mig.

Håll er till enkel info...Det jag kan om skotrar är limiterat till att jag vet att en skoter inte får kylning så länge man inte kör i snön, eftersom bandet sprutar upp snö på en kylare! :D
Är förövrigt ganska duktig på motorer mm.

Rydell

Har inte handlat skoter i kanada, däremot bilar och lite andra prylar. Skotrar å pickisar är som mycket annat betydligt billigare i kanada/usa jämfört med sverige. Ett alternativ skulle därför vara att ta med skotern hem till sverige och sälja den här om du inte blir av med den på våren.
I kanada snöar det ju som bekant en hel del, därför vill du ha en skoter med lite längre matta. Exempel på sådana är skidoo summit, polaris rmk, och aritc cat M-serien. Alla dessa finns med lite olika motoralternativ ca 80-150 hk. Om du är helt grön behöver du ju inte köpa en med värsta motorn. En 600 cc på ca 120 hk blir nog lagom skulle jag tro. Den kommer du inte att tröttna på i första taget. Hur mycket du behöver lägga beror helt på hur ny skoter du vill ha. En splirrans 600cc pudermaskin kostar 70-75000 over there (125000 i sverige). Skotrar tappar ganska mycket i värde, ca 20% per år så en tre år gammal borde du få för knappt 40000.

Jag ska åka med rydell på skoteräventyr och det låter som våra funderingar varit ungefär rätt. 2004 års summit/rmk 800 med 144-151 matta för c:a 6500CAD är vad jag suttit och funderat mig in på efter att ha läst runt lite på forum och säljannonsering. Men det kanske räcker med 600?

Hur flink i fingrarna krävs det att man är för att hålla igång en skoter en hel säsong? klarar man sig med skiftnyckelvana och manualläsningsförmåga eller måste man ha ett genuint motorintresse?

Du klarar dig med skiftnyckelsvana och manualläsning. Är inte nå större svårigheter, om den nu inte skär och du måste börja byta cylle osv men med lite joxx så går det också!

Sen brukar det alltid finnas någon liten motornörd här och där som man kan fråga ifall det blir för komplicerat :)

Har inge koll på om en 600 räcker för erat ändamål men tänk på att en 800 drar rätt så mkt mer bensin än en 600, speciellt om ni ska ligga och pressa dom i puder...

Senast ändrad:
jibbar_N sa:
det är väl lika bra å kolla på blocket vad jag har sett, varför canada?
Om jag fattade dom rätt så ska dom till canada, varför då inte köpa skoter där när det är billigare?

Hur är det med bränsleförbrukning är det någon som har koll på det? det närmsta jag kom till någon form av uppgift var 4-5km per liter för en 700 och det kan jag tänka mig gäller transport längs led. När man drar på i en halvmeter löst i 25grader uppför bör man inte komma långt tycker jag.

Och ja, ni har rätt vi skall till Kanada över säsongen =) annars hade det varit klart smidigare att kolla blocket.

Någon skotermaster som kan tipsa (pma mig eller Karln gärna) om vad man bör ha stenkoll på vid köp och vad som brukar vara de vanliga felen på även relativt nya skotrar som gått i lössnö (antagligen hårt körda).

Intressant det du sa om att forsla hem skoter över atlanten. Kostar säkerligen en del men det kanske kan löna sig? Vet inte hur eftertraktad en pudermaskin är i noriska fjällen dock.

Är det inte klokare att pröjsa någon för att få ställa kvar skotern över sommaren. När dem öppnar rev så kommer ni ju ändå åka tillbaka, eller hur?

Vet inte tillräckligt mycket för att vara till nån större hjälp i den frågan. Men kan tippsa om snowrider.se eller skoterleden.net
Där finns det troligen flera som kan svara på frågorna, både om att köpa/sälja skoter i canada samt hur det går med ev inport till sverige

//johan

Köp en ski-doo med sdi motor för dom drar minst. köp en 800cc och med längre matta än 144, visst går de med en 144 oxå men de kommer att bli fler fastkörningar då.

Det lönar sej inte speciellt mycke att skeppa hem skotern till sverige i slutändan.

Hej. Såg inte denna tråd tidigare vilket var synd. Jag har köpt och åkt skoter i Kanada i flera år nu och kanske kan dela med mig lite erfarenheter. Jag förmodar att du skall åka dit för sk sledskiing eftersom du hänger på det här forumet? Som bekant finns det mängder av platser att åka till BC för detta nöje. Jag har nu under ett par år använt en stad som heter Revelstoke som bas för mina utflykter i BC. Stan är inte helt lättillgänglig eftersom det är ca tre timmar från närmsta större flygplats, Kelowna, men jag har många goda vänner och det är en, en tid till, väldigt mysig småstad med otrolig åkning runtomkring. Jag har även besökt bl.a Whistler och den lilla guldgrävarstaden Bralorne. Vad gäller snöskotrar så är det inga problem att köpa eller äga en skoter eftersom den inte räknas som ett fordon på samma vis som i Sverige. Generellt sett så är priserna mycket högre närmare Whistler än i t.ex Revelstoke. Jag har sett många skidåkare/brädåkare i Whistler med väldigt gamla skotrar, typ -00 till -03. Mitt råd är att satsa lite mer pengar, i stoleksordningen du föreslår 6000-10000 dollar och satsa på något nyare än -04. Detta eftersom du kommer att upptäcka hur fantastiskt roligt det är och du kan inte uppskatta/njuta av det på samma vis om du har en gammal häck att åka på. Motorerna slits generellt väldigt mycket hårdare i den djupa snön, lägg lite pengar redan från början på att se över variatorerna och byta kolvar. Inte roligt att sitta en solig dag i Bralorne med nyfallen pudersnö och en skuren motor, sex timmars promenad från närmsta väg och mer eller mindre en dagsetapp med bil till närmsta skoteraffär. Jag är någorlunda märkesneutral men faktum är att Skidoo ÄR marknadsledande framförallt i BC och att hitta kolvar och delar till en Rotax motor är betydligt enklare än till något annat märke. Satsa på en REV 800 -04 och framåt, det är bra all-round maskin som fyller alla dina behov. En längre matta gör det enklare i teorin att inte köra fast men i praktiken handlar det om att lära sig att köra. En länge matta gör skotern mer svårmanövrerad och för den ovane gör det bara fastkörningarna ännu värre.

Glöm allt som har med att importera skotern vidare till Sverige. Det är dyrt och krångligt. För att kunna registrera din skoter i Sverige behöver ett sk Certificate of Origin. Ett intyg som utfärdas av tillverkaren. Detta gör i dagsläget endast Polaris och Arctic Cat, mot betalning! Ca 5000:- brukar det kosta och tillsammans med frakt och tull kommer du endast att spara några tusenlappar på allt arbete.

Jag har föresten tre skotrar stående i Revelstoke som skall säljas;) De ligger inom ditt prisområde.
Maila mig tomas@tobe.nu om du vill veta mer.

Lycka till!

Om du har tänkt att åka med skortern i lössno så bör du ha ngt stort och starkt. Exempel Reve 800 den eller articcat 900 mountain, Självklart med breda skidor.

Har varit i usa/canada 2 ggr och varit skoter mek åt mina inkompitenta polare. Har aldrig ägt ngn själv men åkt runt på deras.

Yammahas Apex( tror jag den heter) Med R1:ans motor e bra, stark som satan men Tung. Jobbigt när du kör fast. Reve 800 har du grymt bra "väghållning " på och e sjukt bra all round. Men min favorit e articcat 900 all mountain. Stark som ett as och tar dej upp för de flesta backar, där e det dinna skills som förare som sätter stopp.

Ang köp av truck så rekomenderas Toyota Tacoma. Lätt och smidig och du slipper köra fast som man gör med ford 350 xlt.

Kolla med " chubby" ang köp av skoter i usa / canada han har gjort det ett par ggr.

Kolla även www.powderroad.com

Kanske lite hjälp på vägen.

patrik

Senast ändrad:
Tack för alla tips, kul att se att det finns så pass mycket folk här med erfarenhet från skoterägande där borta.

The powder road var väldigt intressant att följa. Är det någon som har nån uppfattning om hur pass mycket pengar man får räkna med att lägga på reparationer och reservdelar på en säsong?

Oj kanon där! Tackar! Som karl säger här ovan är vi båda lite oroliga för att kostnaderna ska bli lite för stora..Eller snarare förlusterna! Att lägga ut pengar går bra men man vill först och främst förlora så lite som möjligt! Vi har kalkylerat några olika scenarion och kommit fram till att man som max förlorar 24000kr på en säsong inkl bensin och ev reparationer. Är detta rimligt? Eller kan det variera mer beroende på vad som går sönder? Vi tycker att vi lagt oss lite i överkant men är det mer än vad vi trott?
Bör vi ha en större förlustbuffert än 25000 på EN skoter som vi ska dela på?

Wow, det är nästan omöjligt att beräkna hur mycket det kan kosta. Ni får vara beredd på vad som helst skulle jag vilja säga. Skjuter ni en motor riktigt otillgängligt till och måste få helikopterbärgning därifrån så spricker nog den budgeten är jag rädd. Många ställen GÅR det helt enkelt inte att bogsera ut en skoter ifrån... Det var kanske worst case scenario men ändå. Men 25000 kanske inte är en så dum siffra om allt går bra, vad jag menar är att ni får räkna med mer om något händer. Och på en hel vinter händer det alltid nånting.

Knepigt det där med "crash" budget. Tar man det lungt när man kör så kostar det i stort sett bara soppa och slitdelar, Ny rem, styren, vajrar och kanske lite plast detaljer. Men ärligt talat Alla som har provat att köra skoter vet att man inte kan ta det lungt utan det e full gas som gäller. Och då kan allt gå sönder.

Helt plötsligt kommer ett träd förbispringande och ställer sej mitt i vägen och då går saker sönder. Eller om man rullar sin lilla leksak då kan det bli dyrt.
Kolla www.dpskis.com om senaste expeditionen. Där finns det en lista på vad som kan hända och saker man tappar.

Men hur har ni tänkt er att ni ska klara er på 1 skoter på 2 pers.... köp varsin det kommer ni inte ångra.
Jag har för mej att det e billigare att köpa skoter i usa än i kanada, men e inte helt säker.

Sen kommer ni behöva Ski rack. Där kan man välja om man vill köpa ett färdigt eller om man bygger själv. I år byggde jag med hjälp av en svets och en kapmaskin 3 skiracks för ca 30 dollar. Eller så kan man köpa ett färdigt för 300 dollar.

Lite annat intresant att veta.
Högt styer = Bra
Trasiga handtags värmare= Dåligt
Läsa manual till skotern= bra
Glömma verktyg= skitdåligt
Lång matta med ca 62 inch = bra
En skoter att dela på = verkligen inte bra
Karta = bra
30 m rep = kan rädda liv
Glömma spade när man kör i puder = mycket dåligt
Tanka skotern med diesel = inte bra ( men det ryker ganska mycket.)
Kontrolera att allt sitter fast lite då och då = bra.

Bra lista, bra att veta vad som inte är bra. Tyvärr är en skoter att dela på= verkligen nödvändigt Pga budget och att vi skall använda skotern för sledskiing och någon måste köra ner mellan åken, Ghostriding känns lite sådär...

Inser att det är i stort sett lönlöst att räkna på det. i värsta fall så sätter man den i ett träd och då blir det till att köpa ny eller glömma att man nånsin kommit på den befängda iden att köra ett dyrt fordon uppför ett berg.

Eller så går allt bra och man lägger ut några hundra dollars på plastkåpor för att man är ett stolpskott och backade på skotern med bilen när den stod i garaget.

Förresten, en Yamaha Apex från 2006 4-takt 1000cc 162matta för 9000cad är det värt att satsa på något sånt? Kanske lite i den övre gränsen för budgeten vi tänkt hålla men håller det bättre och går billigare med bränsle så kanske det är värt det?

Nu börjar ni resonera klokt, slutsatsen att det är snudd på omöjligt att kalkylera förlusten är en riktig bedömning. Vad gäller bränsleförbrukning skulle jag en gång för alla slå fast att oavsett hur dyr (sverige) eller hur billig (USA) bensinen är så kommer det att vara er minsta utgift. En skoter, oavsett hur många takter motorn snurrar eller hur liten/stor den är drar en tank bensin per dag. Så enkelt är det och det är en universiell sanning så länge er åkning inte inskränker sig till korta utflykter längs leden bakom stugan.

En Apex 162" är en STOR och tung skoter med en driftsäkerhet som säkert komer att göra er glada. Prisraset på den som begagnad är som för alla skotrar (eller alla fordon) i proportion till vad ni betalat för den. Det är också möjligt att en vanlig Bv206 erbjuder samma körglädje och funktion...

Ja det där med bränslet är ingen större utgift i sammanhanget vilket fall har vi kommit på. Mest hört historier om hur abnormt driftsäkra 4-taktare är, kanske lite överdrivet, men kan man få lite fler driftstimmar per haveri känns det inte helt fel att satsa på det.

Sen det här med prisras, jag antar att om man behöver pengarna man la ut på skotern ska man ge fan i att köpa, ingen köper en buskörd skoter i April om det inte är löjligt lite pengar inblandat.

Antar att det som alltid handlar om prioriteringar men att man lägger ut +100 000kr totalt på en säsong med skoter är nog inte ett alltför omöjligt scenario även om man snålar och delar på skotern.

Förresten, kom till att tänka på en sak försäkring kanske kan täcka motorhaveri eller att man råkar tappa den nedför ett berg.

Får ta en allvarlig funderare kring det här och sen se huruvida det är lösbart, för det hade varit förbannat kul i alla fall. Tack för all hjälp

Om du har möjlighet ska du köpa i USA för tillfället. US dollarn är så pass svag nu och den verkar inte bli starkare samtidigt som priserna är lägre överlag i USA än Canada. Jag köpte en beg Mountain Cat 900 i februari i Vancouver och hade sparat en hel del på att köpa en liknande i USA men jag var tvungen att ha en snabbt och var i Whistler just då.
Gillar den skarpt förutom att den står på en verkstad i Haines/AK med en motor som lagt ner...
Hade en 4-taktare (Yamaha RX-1) för 2 år sedan på Powder Road resan och där var det inte skotern själv som var det stora problemet utan mest mina egna förar skills.
I vintras hade vi 2 Skidoo Rev 800, en Apex 162 och min Arctic Cat och tyvärr var det 2-taktarna som var inne mest på verkstaden så enligt min erfarenhet håller 4-taktarna bättre. Jag är å andra sidan helt inkompetent när det gäller motorer vilket Patrik_L kan intyga så vad som är bäst är bättre att fråga andra. Den som klättrade bäst var i alla fall Arctic Cat.
Kolla Ebay, där har jag köpt förut med lyckat resultat.
Det är i alla fall otroligt kul så det är bara att köra på.
Oskar

Det vi vill veta är egentligen om det är värt att göra en "budget-skoter-resa" eller om man MÅSTE gå hela vägen ut för att utnyttja det till fullo. Ny skoter, massa backup pengar mm mm.
Vi har som sagt runt 50000 att lägga på en skoter och räknar med att med bensin och reparationer förlora runt 25000, enligt oss i överkant men vi räknar med att den blir svår att sälja och en mer allvarlig händelse som att byta kolvar tex inträffar.

Är det så att en skoter är bättre än ingen skoter no matter what eller blir riskerna för stora jämfört med vad man får för pengarna vid denna sorts budget som vi har...?

Jag kommer inte kunna spara pengarna och gå all out nästa vinter pga studier så det är lite now or never/much later ;D som gäller.

Finns det något alternativ som är värt pengarna jämfört med att köpa om man vill få skoterupplevelsen och grym åkning utan att spendera/riskera en surt förvärvade slantar. Går det tex: leasa/hyra en skoter till ok kostnad om man inte kör för mycket?
Och som Kalle sa, om tex: motorn skulle skära ihop, kan man få ut det på försäkringen från Sverige??

Emil

För 50 000,- får du antagligen en rätt fin tvåtaktare - jag skulle nog i sådana fall välja en Polaris RMK med lite större motor (de har tjänat mig väl under tiden i Colorado och Utah).

Höjden är ju en stor faktor här, och ju högre ni kör (dvs. vilken altitud ni befinner er på) desto lägre effekt kommer motorn att leverera.
Motorn skall ju också kalibreras utifrån den höjd ni befinner er på, så att den inte får för lite luft. Håll koll på detta om ni köper en "låghöjdskörd" skoter och transporterar den upp i bergen.
En 600-kubikare är antagligen i svagaste laget om ni skall tolka bakom den på hög höjd (3000-4000 möh.) i lössnö och motlut. Men allt är ju relativt, så beroende på hur ni tänkt ta er fram så kan det nog ev. vara tillräckligt.

Fyrtaktsmotorer är ju förstås det bästa - Yamaha leder i mångas ögon utvecklingen här, så en RX-1 Mountain (Apex) kan ju vara ett riktigt bra tips, men den kommer antagligen att kosta er lite mer pengar också.

Betänk också att de flesta (läs alla) mountainmaskiner har dynor som är anpassade för HÖGST en person, och lastutrymmet brukar vara begränsat till strapfästen på tunneln bak, så att färdas två är ogörbart om inte den ene tolkar med rep bakom.
Som det nämnts ovan är det också bra att hitta en modell som har justerbart styre - typ Polaris Rider Select - för ni kommer att köra med olika körställning beroende på om ni åker lössnö eller bara transporterar er efter led, och då är det kung med möjlighet att variera styrets höjd och vinkel.

Om jag var er, med den budgeten du nämnt så skulle jag försöka hitta en Polaris RMK (2004 och nyare - ) eller en Ski-Doo Summit (2004 och nyare).
Överköp er dock inte viktmässigt, då de riktigt stora maskinerna också blir rätt tunga - bäst är att hitta en maskin i klassen 700-900 kubik - de är relativt medgörliga även för ovana förare.

Mvh Jonas.

Senast ändrad:
Kollade med försäkringsbolag (länsförsäkringar) och de täcker inte några motorfordon alls, utan sådana försäkringar måste man anordna på plats så det är ett Kanadensiskt försäkringsbolag som man får ta det med. Och jag kan tänka mig att de inte är så generösa som våra svenska bolag.

Höjden vi kommer köra på är cirkus 1000-2500m så det är nästan låghöjd, men tack för tipset, lätt att glömma sådana detaljer i förbifarten.

Av vad jag sett så är RX-1/Apex inte särskilt mycket dyrare än Rmk eller summit. 6-9000dollar för en 2005-2006:a är i många fall billigare(?) än motsvarande 2-takt. Börjar mer och mer synas som ett bra alternativ.

Inte många som rekommenderar att åka två alltså? Men en måste ju i stort sett transportera ner skotern annars blir det inte mycket vinst för skidåkningens skull. Det blir svårare att åka två men när man tittar på de som kan och det står en på var sida om skotern och delar på styret så ser det ut som om man kan lära sig i alla fall.

Nu när allt kommer omkring och det mer eller mindre känns som att vad man än köper för skoter så kommer det bli ett par tre tusen dollar i förlust kanske det för våra ändamål är bättre att försöka hitta en äldre runt -00 -01 för billga pengar och köra så länge det håller och sen efter säsongens slut (om den håller så länge) försöka sälja den nästan gratis till någon som vill ha den till reservdelsobjekt.

Min egen erfarenhet av skoterskidåkning är att du kan lika gärna spendera pengarna på en veckas heli i tex AK och då får du ut mer kvalitets skidåkning. Men det e ett större äventyr och hur ballt som helst att köra skoter och skoter skidåkning.

Budget resor är som vanligt en stor chansning, det kan gå hur bra som helst eller det kan kosta hur mycket som helst.

Och ghostriding är absolut inget man ska avstå från. Det är så himmla bra bara man kollar förutsättningarna först ( framför allt träd och vinddrivor).

Ja, Ghostriding funkar väl när man är lite mer högalpint men som foton och kartor ser ut från området står det en hel del träd ivägen. Skogsåkning är väl största delen av terrängen i de krokarna.

Men kanske skall man som du säger inse att skoter inte är helt optimalt transportmedel för skidåkning utan man skall ha en skoter för skoteråkningens skull och ibland köra lite sledskiing. Den största anledningen att äga en skoter är väl friheten att kunna ta sig nästan vartsomhelst på fjället och ha kul medan man tar sig dit.

Vi får ta en funderare på det här men det känns som vi har fått betydligt bättre inblick i skoterägandet och även budgetmässiga förhållanden. Tack än en gång för all hjälp.

Rydellen sa:
Har tänkt mig över havet åter en gång och funderar denna gången starkt på att köpa pickis och skoter. Är ganska OFF på området och kan inte mycket alls om skoterar. Har kollat lite på priser och vad man får för pengarna där borta. Det jag undrar är vad man behöver. Hur ny ( icke sönderkörd ) måste den vara och vad är dugligt och vad för dåligt. Jag ska inte köra någon galen hill-climb men man vill ju kunna komma upp i lössnön. Vad får man räkna med att lägga? Och viktigast, hur mycket får man vara beredd att förlora när man turist/stressäljer den i maj...?
Någon som har erfarenhet av att köra skoter i allmänhet men specifikt i Kanada eller Usa får jättegärna skriva i tråden eller höra av sig direkt till mig.

Håll er till enkel info...Det jag kan om skotrar är limiterat till att jag vet att en skoter inte får kylning så länge man inte kör i snön, eftersom bandet sprutar upp snö på en kylare! :D
Är förövrigt ganska duktig på motorer mm.

Rydell
Använd dig av NS www.newschoolers.com... lägg ut en likadan tråd där. De borde veta

Hur gick det med skoterköp och allt? Har läst på Rydellens blogg att den tydligen blev crashad?
Hade varit skoj att få en sammanfattning på vad man ska tänka på osv.

Ja du Heinz. En första skoter inhandlades av Karl. Krashades snabbt vilket krånglade till allt. Vi skulle dela två på en och vi va fyra pers. Blev för dyrt för Karl ganska direkt vilket gjorde det svårt för oss andra också. Kom tillslut fram till att satsa något annat år. Vi körde mexican-heliskiing istället (knata knata knata). Funkade det också men oj vad mycket sjuk åkning man hade fått i Golden med skoter hela vintern.
Jag kommer komma tillbaka någon dag men en bättre budget och köra hårt!
Emil

Där ser man. Vi går nämligen i samma tankebanor som ni. Köpa en pickis med plats för 5 pers + 2 skotrar på flaket, därefter köpa skoter.
Vi kommer förmodligen ha en budget på 80-90k per person och hoppas att det räcker (alternativt mer).
Behövs det något förarbevis på skoter? Hur löste ni försäkringsbiten, både på bil och skoter?

Tack för svar!

// Henke

Om du köper en skoter dära så måste du byta en grej (kommer inte ihåg vad den heter just nu) för det är fuktigare/torrare luft i kanada usa

Tillbaka
Topp