Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Eftermiddags-vår-pist-allmountaint-skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1227825" data-attributes="member: 12152"><p>Jag är inne på samma spår som Fredw ovan. Det blir tydligt överlapp om du köper en pistinriktad 90-95mm:are, både i användingsområde och karaktär. Jag skulle säga att det finns tre huvudspår att välja.</p><p> </p><p>1. Breddad pistskida. Typ Rossignol Experience 88/92, Salomon Stance, Extrem Frontier eller liknande. De här skidorna ger dig en känsla av en pistskida med en mycket kraftfull grund med bas i bredden. Oftast bara en aning tiprocker och byggda för just pist. Går väl att ta sig ner i lössnö något sånär, men generellt sett rätt bökiga när det är fluff.</p><p></p><p>2. Biffig freerideskida. Typ Nordica Enforcer, Blizzards metallskidor, Extrem Project 100, Völkl Mantra i viss mån och liknande. Fortfarande kraftfulla och tunga skidor, men lite mer freeride i sig. Klart bättre än pistskidor utanför, men det är fortfarande skidor som oftast upplevs som ganska döda och tråkiga i mjukare snö när det inte är aktuellt med skär.</p><p></p><p>3. Lite lättare freerider. Typ Rossignol Sky7, Extrem Fusion 95, Elan Ripstick 96/106, Line SickDay, K2 Mindbender osv. De här skidorna är den kategorin som jag tycker att du egentligen borde satsa på. Gärna med bredd strax över 100mm. Det kommer att ge det största tillskottet av egenskaper som komplement till dina nuvarande skidor. De går fortfarande skapligt i pisten, men framförallt ger de en lättare och rappare känsla när det är nysnö och/eller mjukt och gissningsvis kommer de att inspirera till en annan typ av åkning, vilket kan vara nog så trevligt. </p><p></p><p>Sen är det naturligtvis många skidor som faller mitt emellan nämnda kategorier, men i stora drag är det ett val som du behöver fundera över, i aspekten vilket håll du vill dra dig. Enforcer som du nämner är en tämligen stabil skida, men också tung och även om den gillas av många är den i relation till mer lättsamma alternativ ganska krävande och det finns också många som tycker att den är för tung och tråkig. Jag tillhör den senare kategorin, men då föredrar jag överlag rappa skidor med mycket underlagskontakt i känslan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1227825, member: 12152"] Jag är inne på samma spår som Fredw ovan. Det blir tydligt överlapp om du köper en pistinriktad 90-95mm:are, både i användingsområde och karaktär. Jag skulle säga att det finns tre huvudspår att välja. 1. Breddad pistskida. Typ Rossignol Experience 88/92, Salomon Stance, Extrem Frontier eller liknande. De här skidorna ger dig en känsla av en pistskida med en mycket kraftfull grund med bas i bredden. Oftast bara en aning tiprocker och byggda för just pist. Går väl att ta sig ner i lössnö något sånär, men generellt sett rätt bökiga när det är fluff. 2. Biffig freerideskida. Typ Nordica Enforcer, Blizzards metallskidor, Extrem Project 100, Völkl Mantra i viss mån och liknande. Fortfarande kraftfulla och tunga skidor, men lite mer freeride i sig. Klart bättre än pistskidor utanför, men det är fortfarande skidor som oftast upplevs som ganska döda och tråkiga i mjukare snö när det inte är aktuellt med skär. 3. Lite lättare freerider. Typ Rossignol Sky7, Extrem Fusion 95, Elan Ripstick 96/106, Line SickDay, K2 Mindbender osv. De här skidorna är den kategorin som jag tycker att du egentligen borde satsa på. Gärna med bredd strax över 100mm. Det kommer att ge det största tillskottet av egenskaper som komplement till dina nuvarande skidor. De går fortfarande skapligt i pisten, men framförallt ger de en lättare och rappare känsla när det är nysnö och/eller mjukt och gissningsvis kommer de att inspirera till en annan typ av åkning, vilket kan vara nog så trevligt. Sen är det naturligtvis många skidor som faller mitt emellan nämnda kategorier, men i stora drag är det ett val som du behöver fundera över, i aspekten vilket håll du vill dra dig. Enforcer som du nämner är en tämligen stabil skida, men också tung och även om den gillas av många är den i relation till mer lättsamma alternativ ganska krävande och det finns också många som tycker att den är för tung och tråkig. Jag tillhör den senare kategorin, men då föredrar jag överlag rappa skidor med mycket underlagskontakt i känslan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Eftermiddags-vår-pist-allmountaint-skidor
Tillbaka
Topp