Eftermiddags-vår-pist-allmountaint-skidor

Urban-P

Medlem
Hej!

Kör några veckor om året, 95% i pist och 5% precis utanför pisten. Har ett par hyfsat korta riktiga pistskidor som jag kommer behålla och som jag älskar så länge det är "hårt och platt" men som funkar sådär de där dagarna med mycket löst och tungt, speciellt på eftermiddagarna när det hasats fram tunga kamelpucklar i pisterna. Söker efter ett andra par skidor som fortfarande är rätt pistorienterade med lite kortare radie men som till skillnad från mina nuvarande också klarar en vårtung och uppkörd pist, och kanske lite nysnö. 80kg/180cm/40 år med ganska många skiddagar bakom mig. Har googlat en del och recensioner på t.ex. NORDICA ENFORCER 93 låter som ett vettigt alternativ om jag bara ska gå på recensionerna online.

Tips någon?

Beror på hur mycket av "pistegenskaper" du vill ha i de nya skidorna. Eftersom du redan har en pistskida som du älskar och tänker fortsätta att använda skulle du ju kunna ta ett skutt litet högre upp i bredd? Om du adderar Enforcer 93 så blir det ju en del "överlapp".
Om du går upp till typ 100-105 mm i midja så hittar du skidor som definitivt lyfter dig bättre över slaskhögarna och som dessutom är klart roligare när du ibland hittar dit ingen pistmaskin varit. Och en del är nöjda med sådana som enda skida så de går absolut att carva i pisten med, särskilt om det är det minsta uppkört eller litet varmare.

Jag är inne på samma spår som Fredw ovan. Det blir tydligt överlapp om du köper en pistinriktad 90-95mm:are, både i användingsområde och karaktär. Jag skulle säga att det finns tre huvudspår att välja.

1. Breddad pistskida. Typ Rossignol Experience 88/92, Salomon Stance, Extrem Frontier eller liknande. De här skidorna ger dig en känsla av en pistskida med en mycket kraftfull grund med bas i bredden. Oftast bara en aning tiprocker och byggda för just pist. Går väl att ta sig ner i lössnö något sånär, men generellt sett rätt bökiga när det är fluff.

2. Biffig freerideskida. Typ Nordica Enforcer, Blizzards metallskidor, Extrem Project 100, Völkl Mantra i viss mån och liknande. Fortfarande kraftfulla och tunga skidor, men lite mer freeride i sig. Klart bättre än pistskidor utanför, men det är fortfarande skidor som oftast upplevs som ganska döda och tråkiga i mjukare snö när det inte är aktuellt med skär.

3. Lite lättare freerider. Typ Rossignol Sky7, Extrem Fusion 95, Elan Ripstick 96/106, Line SickDay, K2 Mindbender osv. De här skidorna är den kategorin som jag tycker att du egentligen borde satsa på. Gärna med bredd strax över 100mm. Det kommer att ge det största tillskottet av egenskaper som komplement till dina nuvarande skidor. De går fortfarande skapligt i pisten, men framförallt ger de en lättare och rappare känsla när det är nysnö och/eller mjukt och gissningsvis kommer de att inspirera till en annan typ av åkning, vilket kan vara nog så trevligt.

Sen är det naturligtvis många skidor som faller mitt emellan nämnda kategorier, men i stora drag är det ett val som du behöver fundera över, i aspekten vilket håll du vill dra dig. Enforcer som du nämner är en tämligen stabil skida, men också tung och även om den gillas av många är den i relation till mer lättsamma alternativ ganska krävande och det finns också många som tycker att den är för tung och tråkig. Jag tillhör den senare kategorin, men då föredrar jag överlag rappa skidor med mycket underlagskontakt i känslan.

TS skriver "Söker efter ett andra par skidor som fortfarande är rätt pistorienterade med lite kortare radie men som till skillnad från mina nuvarande också klarar en vårtung och uppkörd pist, och kanske lite nysnö."

Får rekommendationer för skidor med 100+ mm midja 😀

TS skriver "Söker efter ett andra par skidor som fortfarande är rätt pistorienterade med lite kortare radie men som till skillnad från mina nuvarande också klarar en vårtung och uppkörd pist, och kanske lite nysnö."

Vilka skidor rekommenderar du?

Jag personligen föredrar just skidor i breddklassen 95-105mm för den typen av åkning. I synnerhet om jag redan hade haft ett par 65-80mm pistlagg. Den bredden känns fortfarande rapp och det blir betydligt jämnare kanttryck i ojämna snöförhållanden.

Tycker nog också att samtliga föreslagna skidor är mer ”pistorienterade” än ”offpistorienterade”. Men det beror förstås på var man lägger tyngdpunkten och prioriteringen.
Man måste också fråga sig om man verkligen vill ha en kompromiss eller en skida som verkligen renodlar en viss egenskap. Inte helt lätt. Man kan faktiskt ha goda skäl att ”renodla” även om man bara har ett par skidor.

Man måste också fråga sig om man verkligen vill ha en kompromiss eller en skida som verkligen renodlar en viss egenskap. Inte helt lätt. Man kan faktiskt ha goda skäl att ”renodla” även om man bara har ett par skidor.
Verkar vara väldigt "inne" att man ska ha breda skidor. I Funäs lade jag märke att väldigt många (kanske häften) har breda skidor (90mm eller mer). När man är på en vanlig skidort i Alperna så har kanske 90% av åkarna pistskidor (70-80 mm).
Också i Funäs såg jag att säkert 95% av dem som åkte upp i liften också åkte pisten ner igen. Så varför alla dessa breda skidor om man ändå åker pist?

Edit: Bara en sådan sak som skidrecensioner här på Freeride, det är ju bara breda skidor, inga pistskidor.

Verkar vara väldigt "inne" att man ska ha breda skidor. I Funäs lade jag märke att väldigt många (kanske häften) har breda skidor (90mm eller mer). När man är på en vanlig skidort i Alperna så har kanske 90% av åkarna pistskidor (70-80 mm).
Också i Funäs såg jag att säkert 95% av dem som åkte upp i liften också åkte pisten ner igen. Så varför alla dessa breda skidor om man ändå åker pist?

Edit: Bara en sådan sak som skidrecensioner här på Freeride, det är ju bara breda skidor, inga pistskidor.
För att coolfaktor och image är minst lika viktigt som att ha kul! Även om det inte är före för friåkning så vill man känna sig som en friåkare.

Kan line blade vara ett alternativ?
Visste inte vad det var för något - var tvungen att googla! 😲
Tänk vad tillverkarna hittar på för en massa grejer som vi ska fås att tro att vi måste köpa, onödig konsumtion?
Jag kör vidare på mina pistskidor, det är kul!
Lägger hellre extrapengarna (om jag måste) på ett antal goda middagar på skidorten.:)

Instämmer i PCs observationer om alperna vs fjällen när det gäller skidbredd. Men har också sett en riktning mot ”mitten” på båda ställen.

Rubriken var ”eftermiddags-vår-pist allmountain”... En varm eftermiddag i mars både i alperna och i fjällen tycker jag personligen att ett par skidor med 95 mm midja kan vara det perfekta valet även för ren piståkning. Ingen kompromiss! Underlagets mjukhet gör då att du kantar och carvar lika lätt som på smalare skidor. Och bredden gör dig till en fantom bland slaskpucklarna. Och/eller om det snöat på efternatten, ovanpå den pistade manchestern. Yummy!

I det läget är det de smala ”pistskidorna” som är den mindre idealiska kompromissen. Italienarna med sina solbrända läderansikten, insmorda kvalitetshandskar från 1979 och smala Völkl P70 blir gröna av avund och kanske börjar fundera på ett par... Katana! 😄

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp