Nya skidor för första timmarna i pisten

Hej.

Har de senaste åren kört på Santa Ana 93. De är fantastiska när det är uppkört efter lunch eller om det är puder i backen. Däremot om det är isigt eller nypistat och hårt och det går fort tycker jag man får slita ordentligt, jag är inte så tung och jag tycker skidorna fladdrar ordentligt när man står på.
Skulle vilja ha ett par skidor som är lite mer lättåkta på pistat och isigt så jag slipper få så galet ont i låren. Har provat Salomon S Max och det var det hemskaste jag någonsin provat, högg för minsta lilla ojämnhet och ställde till det mer än de var trevliga. Vill gärna ha lite snäll tip rocker så man kan köra lite baklänges och snurrra runt och krångla lite utan att bli halshuggen av skidan. Jag tänker typ 80-85 i midja?
Åker alla backar och tycker om hyfsat med fart men är inte en av de där tyska kamikaze åkarna.
Åker 2-3 veckor om året i Alperna, står i liftkön kl 08 och kör till det blir hopplöst uppkört.
Tänkte byta till Santa Ana vid lunch, de här ska vara morgonskidor när backen är stenhård.
Har fått tips om Atomic Cloud 9, kan det vara något? tycker de ser raka ut baktill..

Vad tycker ni, vad ska jag ha för snälla pistskidor som är lätta att få upp få kant och roliga?

Det låter på ditt inlägg som att du har åkt ganska mycket skidor och kanske kvalificerar för mer än ”snälla” pistskidor?
Om du får chansen så försök testa ett par Völkl Kenja. De kommer inte att fladdra när du står på i pisten. De har en stor ”sweet spot” och överlappar nog iofs dina Santa Ana en hel del (men är mer åt pist/farthållet) och kan kanske ersätta dem helt. För att möjligen komplettera med en ännu bredare skida för eftermiddagssnön och den allt mer sällsynta nysnön.

Ovanstående är andrahansuppgifter - jag är en kille/gubbe som iofs har testat frugans Kenja men … pröva dig fram, provhyr/ låna om det går.

Förstår dilemmat. Köpte ett par santa ana i våras o de biter inget på is.. har ett par atomic race men de passar ju inte för annat än nypistat el is. Trist skida således. Har ett par dynastar legend 84, de e jämn bra/dåliga på de mesta. Borde kanske köpa ännu ett par..?

Jag tycker det beror på vad för karaktär du vill ha på skidan. På det du skriver låter det som en mer renodlad, fartstabil pistskida med bra isgrepp. Vill du ha en kort- eller långsvängsskida? Eller något mitt emellan? Är du tekniskt driven/gammal raceåkare/jättestark i benen med god teknik? Eller duktig/driven men på lite mer 'normal' nivå?
Spontant skulle jag föreslå typ en Völkl Deacon 80/84 eller kanske en Kenja. Samtliga titanalförstärkta om jag minns rätt med bra isgrepp och allroundkaraktär. Nuvarande modeller också med 3D-radius som enligt marknadsföringen ska ge ökad flexibilitet avs radien. Har dock inte testat det själv så kan inte säga om det funkar i praktiken...

Förstår dilemmat. Köpte ett par santa ana i våras o de biter inget på is.. har ett par atomic race men de passar ju inte för annat än nypistat el is. Trist skida således. Har ett par dynastar legend 84, de e jämn bra/dåliga på de mesta. Borde kanske köpa ännu ett par..?

eller Kenja. 80+ i midjan

Kom ju på att Extrem project 83 nog också skulle kunna vara en värdig kandidat. Testade den förra säsongen och den var riktigt grym! Medelradie åt det något kortare hållet, fartstabil och med bra skjuts ut ur sväng när man trycker på. Och bra isgrepp.

Hej.

Har de senaste åren kört på Santa Ana 93. De är fantastiska när det är uppkört efter lunch eller om det är puder i backen. Däremot om det är isigt eller nypistat och hårt och det går fort tycker jag man får slita ordentligt, jag är inte så tung och jag tycker skidorna fladdrar ordentligt när man står på.
Skulle vilja ha ett par skidor som är lite mer lättåkta på pistat och isigt så jag slipper få så galet ont i låren. Har provat Salomon S Max och det var det hemskaste jag någonsin provat, högg för minsta lilla ojämnhet och ställde till det mer än de var trevliga. Vill gärna ha lite snäll tip rocker så man kan köra lite baklänges och snurrra runt och krångla lite utan att bli halshuggen av skidan. Jag tänker typ 80-85 i midja?
Åker alla backar och tycker om hyfsat med fart men är inte en av de där tyska kamikaze åkarna.
Åker 2-3 veckor om året i Alperna, står i liftkön kl 08 och kör till det blir hopplöst uppkört.
Tänkte byta till Santa Ana vid lunch, de här ska vara morgonskidor när backen är stenhård.
Har fått tips om Atomic Cloud 9, kan det vara något? tycker de ser raka ut baktill..

Vad tycker ni, vad ska jag ha för snälla pistskidor som är lätta att få upp få kant och roliga?
Om du vill ha en svängglad skida för nypistat och även leka runt lite med som du säger så skulle jag rekomendera Line blade W. Bra brepp på hårt underlag lagom rocker och lite twintip som underlättar baklängesåkning om man vill. Vill du ha mindre sväng så gå upp i längd.

Alltså helt befogat att köpa ett 5:te par? Fast kenja är överlag fula😳
Vilka 4 par har du redan? Avs utseendet, ja Kenja är inte så snygga 🙈 men function before form eller hur man nu säger... 😅

Extrem project 83 är inte supersnygga heller men kanske lite snyggare än Kenja?

Vilka 4 par har du redan? Avs utseendet, ja Kenja är inte så snygga 🙈 men function before form eller hur man nu säger... 😅

Extrem project 83 är inte supersnygga heller men kanske lite snyggare än Kenja?
Haha anser mig inte behöva ngt:) de e inte min tråd… dock har jag ingen bräda e lite sugen på en

Fast kenja är överlag fula😳

Även senaste modellen?

1698855564747.jpeg

För sjuttioelftegången man köper inte skidprylar efter färg utan efter funktion.
Byter ni om till afterski också eller?

SKÄRPNING!😖

Om du vill ha skidor som är fartstabila med bra grepp och som har 100% fokus för pist, köp ett par renodlade pistracers?

Förslag: Ett par avlagda lite äldre tävlings GS-skidor av WC-standard med rejäla bindningar och raceplatta. Varför jag säger "lite äldre" är för att (i alla fall jag själv) upplever att de nya storslalom(GS)radierna som är typ 25+ meter är för stora för de allra flesta, men de äldre radierna på 17-20 meter är trevligare för oss dödliga åkare.

Även ett par SL-skidor med radie runt 12 (även där: begagnade tävlingsskidor) käkar ju pist rätt bra, men där kommer du inte att ha lika bra fartstabilitet, speciellt när du inte ligger på skär. Men gud vad kul du kommer att ha. Nypistat, blåa/röda backar, och ett par välpreppade SL-skidor. Kan piståkning bli bättre?

Förslag på skidor (köp båda, varför inte) - obs, ej min annons.

Raceskidor kan ju kanske vara roligt men inte riktigt i linje med trådskaparens önskemål "Vill gärna ha lite snäll tip rocker så man kan köra lite baklänges och snurrra runt och krångla lite utan att bli halshuggen av skidan. Jag tänker typ 80-85 i midja?". Btw tror jag att trådskaparen menade tail rocker men är inte säker. Eller @santaana95 ? [redigerat: jag föreslår inte santa ana 95 utan frågade trådskaparen santaana95 om vad hen menade :-) ]

Senast ändrad:
Raceskidor kan ju kanske vara roligt men inte riktigt i linje med trådskaparens önskemål "Vill gärna ha lite snäll tip rocker så man kan köra lite baklänges och snurrra runt och krångla lite utan att bli halshuggen av skidan. Jag tänker typ 80-85 i midja?". Btw tror jag att trådskaparen menade tail rocker men är inte säker. Eller @santaana95 ?
Santa Ana är nog litet mer "lekfull" men i övrigt knappast bättre för baklängeslandningar.. Kanske Blizzard Sheeva 9 eller QST Lumen 98? Ingen erfarenhet av dem dock och de är ju bredare vilket iofs nog också skulle fungera för TS. Uppåt 98 mm midja är det lättare att hitta skidor med tydlig tailrocker/twintip.

Om du vill ha skidor som är fartstabila med bra grepp och som har 100% fokus för pist, köp ett par renodlade pistracers?

Förslag: Ett par avlagda lite äldre tävlings GS-skidor av WC-standard med rejäla bindningar och raceplatta. Varför jag säger "lite äldre" är för att (i alla fall jag själv) upplever att de nya storslalom(GS)radierna som är typ 25+ meter är för stora för de allra flesta, men de äldre radierna på 17-20 meter är trevligare för oss dödliga åkare.

Även ett par SL-skidor med radie runt 12 (även där: begagnade tävlingsskidor) käkar ju pist rätt bra, men där kommer du inte att ha lika bra fartstabilitet, speciellt när du inte ligger på skär. Men gud vad kul du kommer att ha. Nypistat, blåa/röda backar, och ett par välpreppade SL-skidor. Kan piståkning bli bättre?

Förslag på skidor (köp båda, varför inte) - obs, ej min annons.
Tror inte ett par race-skidor passar trådskaparen, hen hade provat ett par Salomon S-MAX och tyckte att de högg och var elaka… De är ju beroende på modell några eller ganska många varv nedtrimmade jämfört med FIS-race skidor.

Tillbaka
Topp