Nya skidor till dottern. Bent 100? kan det vara något

Nightwish76

Aktiv medlem
Hej, dags för nya skidor eller beg till dottern till vintern. Hon är 17 och 167 cm.. Kör på ett par Yumi 84 som är utväxta nu. mest i hur hon kan åka. de fladdrar i höga farter för henne numera och får ont i knäna.
Hon funderar på ett par Bent 100. Hon testade några sådana i fjällen ett par åk och gillade dem. Hon åker mest pist, men gillar nog lite bredare skidor. Hon testade några andra från Extreme också, typ 90 breda men dem kändes tråkiga.de hon testade var 193 cm. Hon tyckte de var bra, men bör hon ha några kortare? eller funkar 173 cm. Tänker när det är all mountain och freeride borde det funka med längre skida?

Upplever inte efter det lilla jag läst om Bent 100 att den är skulle vara väldet krävande och hård. Typ En Völkl Kenja. Bent 100 är ju inte utpräglad damskida. Vad säger ni funkar det? eller ska vi titta på annat. Längde är väl mes det jag funderar på

PS, nu är det ändrat, 173 cm provades inte 193 . :cool:

Senast ändrad:
I det här forumet är det som att svära i kyrkan att ifrågasätta breda skidor, men tänk på att breda skidor ger mer hävarm när man kantar. Mer påfrestning på knäna om pisten är hård, nu när hon har lite problem med dem. Dessutom är det mer krävande att få upp dem på kant, att åka med ok teknik. Beror ju på var man åker, är det Ramundbergets snälla och mjuka pister eller ett isigt Lundsrapp? I Ramis. Hemavan, Fjätervålen, Björkliden hon ska till kan det vara helt ok med 100 under foten och ändå få till skidtekniken i pisten. Är det brantare och hårdare är en skida på 75-85 mm lättare.

För övrigt är det lite härliga frågor i forumet just nu. En kille frågar om 136 cm barnskida passar sin tjej? Här tycker 17-åriga dottern 193 cm skidor är tråkiga. Bra spännvidd på preferenser.

För övrigt är det lite härliga frågor i forumet just nu. En kille frågar om 136 cm barnskida passar sin tjej? Här tycker 17-åriga dottern 193 cm skidor är tråkiga. Bra spännvidd på preferenser.
THIS. Föräldrarna verkar ha tappat tråden.

Mh, ganska tydligt att det är en typo?

Hon testade några andra från Extreme också, typ 90 breda men dem kändes tråkiga.de hon testade var 193 cm. Hon tyckte de var bra, men bör hon ha några kortare? eller funkar 173 cm.

Dvs han frågar ju om 173 funkar, så jag skulle gissa att hon testade 173. Är väl ingen som verkligen tror att 193 är rimligt till nån som är 163...

Med detta sagt tror jag också att 100 mm är bred. åker man mest pist är väl nånstans runt 90 redan "bred". Tycker själv att man inte ska gå över kroppslängd, om det inte finns en bra anledning till det. En bra anledning kan vara (kan finnas fler...):
- man åker mest i djupt puder
- skidor med massor rocker
- man straightlinar allt
- man åker portar- dvs tävlingsåkare
- man är Marcus Caston

Senast ändrad:
Opps Rejäl Typo. :) Det skulle vara 173 cm. till sina 167.
Men hon kolalde på foto coh det var 165 cm hon testat. Men ungdomarna tyckte att jag har läst att jag kan ha långa skidor bla bla.

Hittade dock ett par Völkl Blaze 104 som lät kul som hon verkar vilja ha. De låter som det kan funka på det jag har läst mig till.
Med detta sagt tror jag också att 100 mm är bred. åker man mest pist är väl nånstans runt 90 redan "bred"
Jag hävdar ungefär samma sak, men då de testade lite breda skidor och hon är färgad av pojkvännen som bara har breda skidor för att det är roligare men bara åker i pist nästan han med.
Jag har sagt att de ska testa annat typ mina PEregrin 84. Tror han provade något sådant men gillar inte det alls.

Hon gillade sina Yumi 84. Kenja 88storasystern är för styv och svårkörd. men de har bytt namn nu, minns inte till vad.

Opps Rejäl Typo. :) Det skulle vara 173 cm. till sina 167.
Men hon kolalde på foto coh det var 165 cm hon testat. Men ungdomarna tyckte att jag har läst att jag kan ha långa skidor bla bla.

Hittade dock ett par Völkl Blaze 104 som lät kul som hon verkar vilja ha. De låter som det kan funka på det jag har läst mig till.

Jag hävdar ungefär samma sak, men då de testade lite breda skidor och hon är färgad av pojkvännen som bara har breda skidor för att det är roligare men bara åker i pist nästan han med.
Jag har sagt att de ska testa annat typ mina PEregrin 84. Tror han provade något sådant men gillar inte det alls.

Hon gillade sina Yumi 84. Kenja 88storasystern är för styv och svårkörd. men de har bytt namn nu, minns inte till vad.
Min dotter (c:a 160cm) har åkt på Kanjo 154cm sen hon var 15 (är nu 20år), kört mest bräda men fick förra året ett par Norse Enduro 164cm, funkar bra även i pist. Jag har själv ett par och de går helt klart att använda i pist men så klart inte optimala om man endast åker hård pist.
Angående dåliga knän och breda skidor på framförallt hårt underlag så är det något jag själv fått erfara. Åkte förra säsongen pga snöbrist inte på bredare än 95mm och när jag en dag fick för mig att ta mina Rustler 10 med 106mm midja trots hårt underlag så kändes det direkt i ena knäet, blev till att åka och byta skidor direkt.
Så ska hon bara åka pist och har lite problem med knäna så gå inte över 100, hellre runt 90.
Sen angående längden så är det vikt och åkförmåga/hastighet som avgör mer än kroppslängd hur långa skidor hon ska ha

Blev ett par Völkl Blaze 104 beställda, längd 165 cm. Lät som en skida hon skulle gilla på beskrivningarna, speciellt som hon gillade Bent 100 men vill ha lite stabliar skida också.

Snödjup

Tillbaka
Topp