Eftersökes, brutalt kantgrepp och maximal prestanda!

lund84

Ny medlem
Jag önskar tips på en rolig, raceinspirerad skida med brutalt kantgrepp och kvick respons.
Förutsättningar: Längd: 191 cm, vikt 89 kg. Duktig åkare utan tävlingsbakgrund. Åker 99.3% pist och älskar hårda backar med brutala mjölksyresvängar
Har gluttat en del på Head World Cup Rebels och Völkl Racetiger. Skidan ska även kunna leverera livsglädje under eftermiddagen när förhållanden inte är lika glamourösa.
Radien bör ligga någonstans strax under GS. Har även funderat på en FIS-skida men saknar helt erfarnehet kring detta.

Hej!
Jag kan rekommendera Rossi M21 och M23 om du tycker om mjölksyra och känsla av att åka på räls. Har även åkt en del på Racetiger men den ger inte på långa vägar en lika brutal känsla som M-skidorna...Hyr och testa!

Støckli är väl skidorna som har bäst rykte när det gäller vad du efterfrågar.. Bör kunna vara en bra utgångspunkt http://www.stockli.com/products/laser-gsr
Själv jobbar jag dagligen på Völkl V-werks Code och Katana beroende på snöförhållande.
Bägge dom mest alsidiga skidor jag åkt på. Men ej optimala på is..

Ska du ha något riktigt bra, så är FIS-skidorna helt överlägsna. Åker en hel del på Atomic Redster Doubledeck FIS GS. Grymt stabila och riktigt kul så länge det är hårt och helst brant. Damvarianten med 30 m radie och längd 188 cm kan vara ett bra alternativ om man inte vill åka på herrskidan med 35 m radie.
Brutalt kantgrepp och enorm respons utlovas. Pressa skidorna så hårt du kan och de kommer alltid svara och kicka dig ur svängen om du gjort rätt.
För att få riktigt tryck i svängarna skall du ha minst 130-flex på pjäxorna. Åker du t.ex med 100-flex idag skall du inte fundera på FIS-skidor.
Tänk även på att bindningarna som sitter på FIS-lagg ofta är något helt annat än vad man får när man hyr skidor eller köper i butik. Stabiliteten i sidled som gör att du får bra kantgrepp är mycket bättre på bindningarna på FIS-laggen. (Inte bara att fjädern är hårdare och går högre på DIN-skalan)

Har även ett par Völkl Racertiger GS som är något av det häftigaste man kan köpa i butik enligt vissa säljare. 175 cm och 17,5 m radie är ganska långt från FIS-laggen och åkupplevelsen likaså.
Skidorna i sig är helt OK, men bindningarna (Marker Comp 16 motion) är skräp rakt igenom. Varför? Jo, de flexar i sidled och så länge det är mjukt går det bra, men när det är hårt och man trycker till på en isfläck så flexar bindningen och vinkeln på skidan (vinkeln mot underlaget) ändras och skidan tappar isgrepp.

Mest kantgrepp för pengarna kommer du få om du köper ett par bättre beg tävlingsskidor (FIS-lagg). Kostar ofta hälften av vad nya lagg gör i butiken och är dubbelt så grymma!

Skida som har brutalt grepp och ÄVEN fungerar på eftermiddagen...Hendryx 917 eller Extrem PT92 kan ju vara en idé att kolla på.

Skulle vilja slå ett slag för Salomon X-Drive 8.8 FS. All-mountain som inte viker ihop sig även om den carvas av tunga killar med riktigt bra teknik (moi?). Isgrepp nästan som en riktig race-skida, fast 88 i midjan då. Kan köras mycket friskt även i (18 m GS) bana.
Sen när det blir upp-åkt, vallar och annat djävulskap, då kommer den verkligen till sin rätt. Som två tanks. Bara att kötta på.
Skidan känns fruktansvärt styv när man handflexar, men är inte fullt så brutal som den kan verka. Den är ganska medgörlig faktiskt. Den har låg vikt eftersom den bara har ett lager metall (carbon som styvar upp) och någon slags perforerad spets. Årets modell identisk med förra året, så det kan gå att hitta bra priser. Du ska ha 184 cm.

Edit, skulle bara vilja kommentera, eller egentligen instämma, DanielLAB:S kommentar om bindningens betydelse på race-skidor. Platta och bindning har stor betydelse för vridstyvheten.

Senast ändrad:
Jag håller med Bionicon ovan- Stöckli har ett sanslöst grepp från manchestermorgon till totalt sönderkörd eftermiddag. Har inte åkt på alla men rekommenderar dig att testa de här:
http://www.stoeckli.ch/int-en/produkte/ski/ski-454/laser-gs-20820

De finns i FIS men redan dessa kräver en hel del av benen.

Är du ute efter lite snålare radie (ca 11 m, kräver flås som en häst men har man det, är de helt enkelt skitbra för åtminstone österrikiska pistförhållanden, dvs allt från manchester via lite mer spännande eftermiddagsförhållanden till slush puppy eller stenhård is:

http://www.stoeckli.ch/int-en/produkte/ski/ski-454/laser-sl-fis
http://www.stoeckli.ch/int-en/produkte/ski/ski-454/laser-sl

Största skillnaden på FIS-skidan och motsvarande för dödliga åkare är styvheten. Jag föredrar den sista pga samarbetsviljan i skidan när backen börjar bli sönderkörd. Men sedan väger jag inte speciellt mycket heller, så har du en del att sätta emot (läs jävligt mycket) och stenhård flex i pjäxorna, så testa FIS-varianten.

Även jag instämmer i bindningens och plattans betydelse. Tänk efter innan du blåser av nästan 14000 spänn på ett par FIS-skidor. De kräver en hel del av åkaren och med bra platta och ickeflexande bindning kommer du långt på nivån under.

Det här är säkert ett helt onödigt inlägg, men vill ändå ta upp det: Många åker på Atomic DD GS eller SG. En kanonrolig skida på morgonen, men INTE senare på dagen. Kantgreppet är fenomenalt på is och skidan svarar direkt med jävligt exakt kraftöverföring men senare, när backen ser ut som en taskig puckelpist från åttiotalet, är de minst sagt mindre balla.

"Det här är säkert ett helt onödigt inlägg, men vill ändå ta upp det: Många åker på Atomic DD GS eller SG. En kanonrolig skida på morgonen, men INTE senare på dagen. Kantgreppet är fenomenalt på is och skidan svarar direkt med jävligt exakt kraftöverföring men senare, när backen ser ut som en taskig puckelpist från åttiotalet, är de minst sagt mindre balla."

Detta skulle jag vilja överföra till samtliga skidor som är smala och inte har rocker. Eftermiddagen så når man inte ner till underlaget med en smal skida. Den har lättare att skära fast och allmänt skapa onödiga problem på den tidspunkten man har minst energi/sämre teknik/styrka etc. Vill du ha en skida som verkligen fungerar hela dagen, året om så bör du iaf se på ngt som är ca 90-100mm i midjan. Älskar mina gamla GS lagg. Men de är helt döda när det blir djupare snö än vad stålkanten är bred...

Det ryktas att en fabrik i Åretrakten jobbar på nåt med ORDENTLIGT grepp...

Varför rekommendera allmountain? Lund84 frågar faktiskt efter pistskidor och brutalt kantgrepp.
Jag vågar påstå att brutalt kantgrepp inte finns på allmountainlagg. Bra kantgrepp, ja, det finns, men inte brutalt.

Gällande Hendryx 917 så är det en bra skida, men inte till det som efterfrågas här så som jag läser det. Kanon till allmountain, men inte riktigt bra på något.

14.000 för FIS-skidor är helt onödigt. Det finns till mycket bättre priser på nätet och kan man klara sig med fjolårsmodeller kan man komma undan med 5-600 EUR.

Eller så lägger man 3-4000 kr och köper beg av någon som tävlat. Med lite tur får man då skidor som är invallade och har bra glid.

Men som det pratas om ovan, en FIS SL/GS/SG-skida är inte ett dugg allround. Oöverträffad så länge det är brant och hårt, men en sen eftermiddag i Åre så finns det trevligare skidor att vrida runt bland slaskpucklarna.

Tror att det har med det här att göra:

"Skidan ska även kunna leverera livsglädje under eftermiddagen när förhållanden inte är lika glamourösa"

Tycker nog att man kan få "brutalt" grepp i hård pist med många am:s, men det kräver givetvis fräscha kanter och hyfsat bra teknik. Ska man däremot ge sig in i balkade banor ... då behövs en riktig raceskida.

Daniel-LAB sa:
Gällande Hendryx 917 så är det en bra skida, men inte till det som efterfrågas här så som jag läser det. Kanon till allmountain, men inte riktigt bra på något.
Här känner jag att jag måste stämpla in min reservation. Åker själv (bland mycket annat) 917 180 sen ett par år tillbaks och tycker att frontside-körning på alla former av preparerat underlag är skidans forte. Att kalla den allmountain tycker jag är en kraftfull felbeskrivning. Att kalla den rockad är också det i min värld en lätt överdrift. Ungefär som att säga att italienare är strukturerade. Visst det kanske finns de som är det i viss utsträckning, men det är väl inget framträdande nationellt drag, eller? En sidoprofilbild på 917 med ihoppressat spann ger inte många millimeter rise i vare sig tip eller tail.

I min mening trivs den allra bäst i carvingåkning på helt rena skär, och det gör den med bravur. Med originaltrim på kanterna är åkningen nästan dirigerad, snudd på låst, i den genren, lite extra häng på tailkanterna så blir det möjligt att bryta ut i sladd ur carvingen utan större brottningsmatch men nåt lättsladdat allmountainbygge är det inte alls i mitt tycke. Inte med den bäversvansen till tail. Men jag ser den som en fantastiskt underbar och laddbar pistskida för alla underlag, hårt, uppkört eller sorbet, precis vad som efterfrågas.

Jag gissar att det är midjebredden som tenderar att ge den det allmountainepitet den i vissa kretsar dras med. Ett alltför endimensionellt sätt att kategorisera en skidas egenskaper om du frågar mig.

Jag vill på inget sätt göra detta till en längdpissartävling och är definitivt ingen Hendryxklanmedlem, men jag tyckte att 917 i denna tråden beskrivits på ett sätt som jag inte känner igen den på. Det finns nog många andra modeller och typer av lagg som TS skulle kunna uppskatta för ändamålet (som tex 8.8FS, Dobermann Spitfire Pro, Chrome 74 Pro R21 m.fl.) och jag tror faktiskt att även 917 är en av dem.

Mina $0,02

Senast ändrad:
Rompa sa:
Nån som vet grader å hängning på Hendryx funkallistic?
Skulle gissa på 88, 1 för den.
Är man riktigt vass så kanske 87, 0,5 funkar men tror inte det är så kul på en så bred skida.
Blir väldigt huggigt.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel

Kanske ska du ha två par skidor? Te x dam GS FIS (30m) fram till lunch när det fortfarande är ok, men sen t ex PT92 eller Hendtyx/Stöckli mfl. Svårt dock om du ska resa. Själv har jag FIS SL165 samt Extrem PT92 (88, 1 nu). Använder FIS-skidorna för pistlek i kortare backar, som någon skriver ovan i tråden, det tär rätt hårt på benen att sätta en FIS-skida ordentligt i svängen (sen kan man slöåka men då försvinner hela idén med FIS). Jag blev mycket glad då jag testade PT92, levererar väldigt fin vridstyvhet (nära FIS) samt pansarvagnskänsla på eftermiddagen när förhållanden är skit. Benen håller också.
Nu finns dessa knappt kvar, tror de utgår, men kanske har nya Project 100 samma egenskaper? Finns säkert många skidor som levererar som PT92. Testa olika innan köp om du kan.

Tillbaka
Topp